The new directions of higher legal education for its sustainable and fraternal effectiveness

Authors

Keywords:

Direito, Docente, Ensino-Aprendizagem, Pesquisa

Abstract

The educational process can be understood as a political task. In Brazil, this role is even more evident, since higher education is still restricted and unequal. The intention to elaborate this research arose after the perception that profound changes are being implemented in higher legal education, leveraged by new technologies and globalization. The role of the law graduate is changing in a multifaceted society, which brings positive and negative consequences to teaching-learning. The traditional perspective of education, considering the student as a clean slate in view of the superior hierarchical position of the teacher, is no longer effective for the teaching-learning of the students, since the world needs more engaged, creative, and autonomous professionals. Thus, the purpose of this paper is to describe the role of the professor in the implementation of a sustainable and fraternal higher legal education focused on research, encouraging student protagonism and humanistic development in higher legal education. At the end, it will be possible to conclude that contemporary professors should be humanistic and fraternal professionals, placing themselves on the educational level alongside the student as an interlocutor/collaborator in the teaching-learning process based on interdisciplinarity. Furthermore, research and development of a humanistic and environmental education should be encouraged. The research follows a bibliographical line of a descriptive-exploratory nature, by the deductive method with a qualitative approach.

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Author Biographies

Clara Cardoso Machado Jaborandy, Universidade Tiradentes (UNIT/SE)

Doutora e Mestre em Direito pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Especialista em Direito Público. Graduada em Direito pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos da Universidade Tiradentes (UNIT/SE), na linha "Direitos Humanos, Novas Tecnologias e Desenvolvimento Sustentável", da Graduação em Direito da Universidade Tiradentes e de cursos de pós-graduação da Universidade Tiradentes e da Escola Judicial de Sergipe. Coordenadora do grupo de pesquisa "Direitos Fundamentais, Novos Direitos e Evolução Social", presente no diretório do CNPq. Advogada militante em Direito Público e Empresarial. Certified Information Privacy Manager (CIPM) pela Associação Internacional de Profissionais de Privacidade (IAPP).

Marylaine Santa Rosa Damasceno, UNIAGES

Graduada em Direito pela UNIAGES.  Especialista em Direito e Processo do Trabalho e Direito Previdenciário pela Faculdade Estácio de Sá de Sergipe - FASE. Especialista em Docência e Gestão do Ensino Superior pela Faculdade Estácio de Sá de Sergipe - FASE. Especialização em Direito Civil, Consumidor e Direito Processual Civil pela ESA OAB, Faculdade do Rio Grande do Sul (Em andamento). Foi Integrante do Grupo de Estudos em Direitos Humanos, Ambiente e Sustentabilidade (GEDHAS) (2018-2019) e do Grupos de Pesquisa: Direitos Fundamentais, Novos Direitos e Evolução Social (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/7004133565949592). Foi Aluna Especial do Mestrado em Direito da disciplina Direito Internacional dos Direitos Humanos: Dimensões Normativas e Sistemas de Proteção - Universidade Federal de Sergipe. Advogada militante na área de Direito Previdenciário e Civil.

Raquel Torres de Brito Silva, Universidade Tiradentes (UNIT/SE)

Doutoranda em Direitos Humanos pelo PPGD/UNIT e bolsista pela CAPES. Mestra em Direito pelo PRODIR/UFS. Mestra em Desenvolvimento e Meio Ambiente pelo PRODEMA/UFS. Especialista em Advocacia Pública pela UCAM. Especialista em Tributário e Processo Tributário pela LEGALE. Mentora acadêmica. Advogada e Consultora Jurídica pela OAB/SE. Bacharel em Direito pela FANESE.

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Published

2024-04-09

How to Cite

Cardoso Machado Jaborandy, C., Santa Rosa Damasceno, M., & Torres de Brito Silva, R. (2024). The new directions of higher legal education for its sustainable and fraternal effectiveness. Journal of Environmental Law and Society, 14(1), 1–25. Retrieved from https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/direitoambiental/article/view/11740

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