PIERRE BOURDIEU AND EDUCATION:

HABITUS, CAPITALS, AND CENSORSHIP IN LITERATURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v30.e025007

Keywords:

Pierre Bourdieu., Literary Censorship., Theory of Practice.

Abstract

This article analyzes, based on Pierre Bourdieu’s concepts of habitus and capitals, the dynamics of power present in social and human relations, emphasizing how these structures shape everyday practices and perceptions. It is a case study based on the book O Avesso da Pele by Jeferson Tenório, which was censored in some Brazilian states by education departments under right-wing and far-right governments, serving as a concrete example of how the political field interferes in the educational field, regulating what can or cannot be taught in public schools. The study problematizes the relationship between capitals, highlighting how power disputes impact schooling, legitimize certain narratives, and silence others, influencing what becomes legitimate in the school space and what is considered subversive. The research, grounded in the theory of practice, uses Bonnewitz (2003), Bourdieu (2001), Martins (1987), and Oliveira and Pessoa (2013) as theoretical references. The analysis revealed how social relations structure society, naturalize inequalities, and reinforce the reproduction of an exclusionary social habitus, while the school, as a space of disputes, acts both in maintaining and potentially breaking these structures. Thus, it becomes evident that the educational field is not neutral, being crossed by political disputes, expressed in censorship attempts and in the selection of school knowledge, reinforcing symbolic and social hierarchies. It is concluded that understanding these dynamics is essential to resist such impositions.

Author Biographies

Mony Iaslyn Sampaio Luz , Universidade Federal de Goiás

Holds a Bachelor's degree in Pedagogy (Teaching) from the Faculty of Education (FE) at the Federal University of Goiás (UFG). Master's student in Education in the Graduate Program (PPGE) at the Faculty of Education (FE) at the Federal University of Goiás (UFG). Scholarship holder from the Research Support Foundation of the State of Goiás (FAPEG). Member of the Study and Research Group on Technologies and Distance Education (GEaD/UFG/CNPq).

Daniela da Costa Britto Pereira Lima, Universidade Federal de Goiás

Pedagoga, Doutora em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento (UFRJ) e Pós-Doutora em Educação (UFMT). Professora do Curso de Pedagogia da UFG e atual coordenadora (2022-atual) do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Tecnologias e Educação a Distância – GEaD/CNPq/UFG. Editora chefe da Revista EmRede (Unirede) e Editora Associada da RBPAE/Anpae. Foi coordenadora geral da Rede de pesquisa em Educação a Distância da região Centro-Oeste (CNPq, 2015-2018; 2019-2021) e atualmente é líder da Rede de Pesquisa em EaD Brasil, América Latina e Moçambique (Unirede, 2021-2024). Coordenadora do GT -16 da Anped (2022-atual) e Coordenadora do Forpred - CO (2022-atual).    

References

AMADO, Jorge. A morte e a morte de quincas berro d'água. São Paulo: Companhia das letras, 2008.

BONNEWITZ, Patrice. Primeiras lições sobre a sociologia de P. Bourdieu. Petrópolis; Vozes, 2003.

BOURDIEU, P. Lições da aula. São Paulo: Ática, 2001.

CATANI, Afrânio Mendes et al. Vocabulário Bourdieu. 1 ed. Belo Horizonte: Autentica, 2017.

MARTINS, C. B. Estrutura e ator: a teoria da prática em Bourdieu. In: Educação e Sociedade, N. 27 (33-46), set. 1987.

OLIVEIRA, João F.; PESSOA, Jadir de Morais. O método em Bourdieu. In: PESSOA, Jadir de Morais; OLIVEIRA, João F. (Orgs.). Pesquisar com Bourdieu. Goiânia: Cânone Editorial, 2013, p.15-30.

ORTIZ, R. A procura de uma sociologia da prática. In: Pierre Bourdieu. Col. Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática, 1983.

SANTOS, Emily. O Avesso da Pele: livro que debate racismo é censurado em escolas de 3 estados por reação equivocada ao conteúdo, alertam especialistas. 2024. Disponível em:https://g1.globo.com/educacao/noticia/2024/03/08/o-avesso-da-pele-livro-que-debate-racismo-e-censurado-em-escolas-de-3-estados-por-reacao-equivocada-ao-conteudo-alertam-especialistas.ghtml. Acesso em: 04 fev. 2024.

SNEL. Nota de repúdio à censura de livros. Sindicato Nacional dos Editores de Livros. 08 de março de 2024. Disponível em https://snel.org.br/nota-de-repudio-a-censura-de-livros/. Acesso em: 12 dez. 2024.

TENÓRIO, Jeferson. O avesso da pele. Companhia das letras. São Paulo, 2020.

Published

2025-11-28

How to Cite

Sampaio Luz, M. I., & Britto Pereira Lima , D. da C. (2025). PIERRE BOURDIEU AND EDUCATION: : HABITUS, CAPITALS, AND CENSORSHIP IN LITERATURE. Conjectura: Filosofia E educação, 30, e025007. https://doi.org/10.18226/21784612.v30.e025007

Issue

Section

EDUCAÇÃO - Artigos