Education, human formation and ethics: challenges to educational policy in the context of orthodox neoliberalism in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021028Abstract
In this essay, we discuss the relationship between education, human education and ethics in the context of orthodox neoliberalism, as well as some challenges presented to educational policy in Brazil. It is characterized as an exploratory study of a theoretical nature and is part of a set of three research projects at the doctoral level, carried out at a university in southern Brazil from 2017 to 2020. By contextualizing the current moment of neoliberalism in the country and presenting some foundations of a human and ethical formation, we point to the current challenges present for the consolidation of an educational policy whose horizon is full human formation. The studies show that educational policy from the perspective of human formation today needs to guarantee conditions that articulate, within the school, access to scientific knowledge, creativity and self-organization of the subjects of the pedagogical process in its entirety.
Keywords: Education. Human formation. Ethics. Neoliberalism. Education policy
References
ALVES, Marcos Alexandre; GHIGGI, Gomercindo. A motivação filosófica da Educação: a correlação entre ética e política como fundamentação do agir humano. In: OLIVEIRA, Avelino da Rosa; GHIGGI, Gomercindo; OLIVEIRA, Neiva Afonso (org.). Caleidoscópio: temas de Educação e Filosofia. Pelotas: Editora e Gráfica da UFPel, 2010.
BRASIL. Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. Diário Oficial da União,
de agosto de 2012. p. 1.
BRASIL. Constituição Federal, de 5 de outubro de 1988. Diário Oficial da União n. 191, 5 de outubro de 1988, p. 1.
BRASIL. Lei n. 13.415, de fevereiro de 2017. Diário Oficial da União, 17 de fevereiro de 2017.
CASTEL, Robert. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
CHESNAIS, F. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1996.
FREIRE, Paulo. Política e educação. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LEHER, R.; VITTORIA, P.; MOTTA, V. Educação e mercantilização em meio à tormenta político-econômica do Brasil. Germinal–Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 9, n. 1, p. 14-24, abr. 2017.
PALACIOS, Alejandro F. Diaz. Neodesarrollismo brasileño: un viraje hacia el sur. Havana: Instituto Cubano del Libro, 2013.
RODRIGUES, Neidson. Educação: da formação humana à construção do sujeito ético. Educação & Sociedade, ano XXII, n. 76, out. 2001.
SAVIANI, Dermeval. Política educacional brasileira: limites e perspectivas. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 24, p. 7-16, jun. 2008.
SÁNCHEZ VÁZQUES, Adolfo. Ética. Trad. de João Dell’Anna. 22. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
SEVERINO, Antônio Joaquim. A filosofia e a ética na Educação. In: OLIVEIRA, Avelino da Rosa; GHIGGI, Gomercindo; OLIVEIRA, Neiva Afonso (org.). Caleidoscópio: temas de Educação e Filosofia. Pelotas: Editora e Gráfica da UFPel, 2010.
SILVA, Mário Antônio da. Educação e formação humana: algumas considerações. Revista da Faculdade de Educação, ano VIII, n. 13, jan./ jun. 2010.
SUCHODOLSKI, Bogodan. A pedagogia e as grandes correntes filosóficas. 3. ed. Lisboa: Livros Horizontes Ltda., 1984.
TONET, Ivo. Educação e formação humana. Revista do Centro de Educação e Letras da Unioste, v. 8, n. 9, p. 9-21, 2006.
VIEIRA, Evaldo. Os direitos e a política social. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The publication of the originals will imply the assignment of copyright to Conjectura Journal.
2. Texts cannot be reproduced without authorization from the Journal after acceptance.