Education, human formation and ethics: challenges to educational policy in the context of orthodox neoliberalism in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021028

Abstract

In this essay, we discuss the relationship between education, human education and ethics in the context of orthodox neoliberalism, as well as some challenges presented to educational policy in Brazil. It is characterized as an exploratory study of a theoretical nature and is part of a set of three research projects at the doctoral level, carried out at a university in southern Brazil from 2017 to 2020. By contextualizing the current moment of neoliberalism in the country and presenting some foundations of a human and ethical formation, we point to the current challenges present for the consolidation of an educational policy whose horizon is full human formation. The studies show that educational policy from the perspective of human formation today needs to guarantee conditions that articulate, within the school, access to scientific knowledge, creativity and self-organization of the subjects of the pedagogical process in its entirety.

Keywords: Education. Human formation. Ethics. Neoliberalism. Education policy

Author Biographies

Magda Gisela Cruz dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Integrante dos Grupos de Pesquisa Movimentos Sociais, Escola Pública e Educação Popular (MovSE) da Universidade Federal de Pelotas e Trabalho, Movimentos Sociais e Educação (TRAMSE) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pesquisadora no Projeto Observatório da Educação do Campo (UFRGS).

Leonardo Dorneles Gonçalves, Universidade Federal do Rio Grande

Pedagogo e Mestre pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - UFPel. Professor do Instituto de Educação - Políticas Públicas da Educação da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. É pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação - GEPEFI da Universidade Estadual de Maringá, Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais - NEPPE (UFPel) e Núcleo Educamemoria (FURG). Colabora com estudos junto ao Observatório dos Conflitos Urbanos e Socioambientais do Extremo Sul do Brasil (FURG). Atualmente desenvolve estudos sobre Estado, Políticas Educacionais, Ensino Médio e suas relações com as mudanças no mundo do trabalho. 

Paulo Eduardo Dias Taddei, Universidade Federal de Pelotas

Graduado em Direito, Especialista em Direito Ambiental, Mestre em Educação e Doutor em Educação, todos pela Universidade Federal de Pelotas - UFPel. Licenciado em Filosofia pela Claretiano Rede de Educação. Advogado.  Foi professor substituto de Filosofia, no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Riograndense - IFSUL, de Camaquã-RS. É pesquisador em Educação, com trabalhos publicados em revistas científicas e capítulos de livros. Trabalha nas áreas de Direito, Educação e Filosofia. Atualmente leciona Filosofia no Instituto Estadual de Educação Ponche Verde, em Piratini.

References

ALVES, Marcos Alexandre; GHIGGI, Gomercindo. A motivação filosófica da Educação: a correlação entre ética e política como fundamentação do agir humano. In: OLIVEIRA, Avelino da Rosa; GHIGGI, Gomercindo; OLIVEIRA, Neiva Afonso (org.). Caleidoscópio: temas de Educação e Filosofia. Pelotas: Editora e Gráfica da UFPel, 2010.

BRASIL. Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. Diário Oficial da União,

de agosto de 2012. p. 1.

BRASIL. Constituição Federal, de 5 de outubro de 1988. Diário Oficial da União n. 191, 5 de outubro de 1988, p. 1.

BRASIL. Lei n. 13.415, de fevereiro de 2017. Diário Oficial da União, 17 de fevereiro de 2017.

CASTEL, Robert. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

CHESNAIS, F. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1996.

FREIRE, Paulo. Política e educação. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LEHER, R.; VITTORIA, P.; MOTTA, V. Educação e mercantilização em meio à tormenta político-econômica do Brasil. Germinal–Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 9, n. 1, p. 14-24, abr. 2017.

PALACIOS, Alejandro F. Diaz. Neodesarrollismo brasileño: un viraje hacia el sur. Havana: Instituto Cubano del Libro, 2013.

RODRIGUES, Neidson. Educação: da formação humana à construção do sujeito ético. Educação & Sociedade, ano XXII, n. 76, out. 2001.

SAVIANI, Dermeval. Política educacional brasileira: limites e perspectivas. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 24, p. 7-16, jun. 2008.

SÁNCHEZ VÁZQUES, Adolfo. Ética. Trad. de João Dell’Anna. 22. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

SEVERINO, Antônio Joaquim. A filosofia e a ética na Educação. In: OLIVEIRA, Avelino da Rosa; GHIGGI, Gomercindo; OLIVEIRA, Neiva Afonso (org.). Caleidoscópio: temas de Educação e Filosofia. Pelotas: Editora e Gráfica da UFPel, 2010.

SILVA, Mário Antônio da. Educação e formação humana: algumas considerações. Revista da Faculdade de Educação, ano VIII, n. 13, jan./ jun. 2010.

SUCHODOLSKI, Bogodan. A pedagogia e as grandes correntes filosóficas. 3. ed. Lisboa: Livros Horizontes Ltda., 1984.

TONET, Ivo. Educação e formação humana. Revista do Centro de Educação e Letras da Unioste, v. 8, n. 9, p. 9-21, 2006.

VIEIRA, Evaldo. Os direitos e a política social. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

Published

2021-10-19

How to Cite

Santos, M. G. C. dos, Gonçalves, L. D., & Taddei, P. E. D. (2021). Education, human formation and ethics: challenges to educational policy in the context of orthodox neoliberalism in Brazil. Conjectura: Filosofia E educação, 26, e021028. https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021028

Issue

Section

ARTICLES