Internship experiences: experiencing teaching
Keywords:
internship, experiences, teachingAbstract
Becoming a teacher these days has been increasingly challenging. The technology that permeates Brazilian society has brought broad access to information for each and every person, making teachers need to adapt their classes to the new reality, bringing new resources to the classroom. In addition, it is remarkable the difficulty that teachers and school face with the conditions of infrastructures, load and financial problems. The stages of the degree courses allow the student to experience and participate in this reality, being able to prepare for the life of teaching later. The present work has the objective of reporting the experiences of internships in the biology course, reflecting how the activities developed and the difficulties and opinions about them contributed to the teacher training. It is remarkable that with the access to technology, schools need to review their ways of learning. Students are no longer satisfied with just a traditional classroom, requiring the use of creativity, creating more dynamic and practical classes. The practical classes demonstrated an interest on the part of the students, having a good use for them. In addition to formal practice, training in biological sciences allows us to act in the informal field. The informal field has shown that educational activities of dissemination of scientifically based information to the general population can change people's thinking and behavior, promoting more sustainable attitudes.
References
BELLÉ, Soeni. Plantas medicinais: caracterização, cultivo e uso paisagístico na Serra Gaúcha. IFRS – Campus Bento Gonçalves, 2012.
CUNHA, G. F. Caminhos da Interdisciplinaridade. Revista Interdisciplinar de Ciência Aplicada (Rica-UCS). Bento Gonçalves, v. 1, n.1, 2016, p. 31-38. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/ricaucs/article/view/4307, acesso 10 nov. 2018.
Escritório Triaca. Disponível em: <http://www.triacacontabil.com.br/?acao=empresa>. Acesso em: 10 ago. 2018.
FERREIRA, Vítor F. As tecnologias interativas no ensino. Química Nova, 1998, v. 21, n. 6, p. 780-786. Nov-Dez.
FRANCISCO JR., W. E. Uma abordagem problematizadora para o ensino de interações intermoleculares e conceitos afins. Revista Química Nova na Escola, n.29, 2008. P.20-23.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 24.ed. São Paulo: Paz e Terra Ltda, 2001. 79 p. (Coleção educação e comunicação; v.1). ISBN 8521900147.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2008. 148 p.
GIORDAN, M. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química Nova na Escola, São Paulo, n.10, p.43-49, nov. 1999. Acesso em: 17 de abril de 2015.
GUINDANI, A.; DORNELLES, D. K.; CUNHA, G. F. Implementando uma horta temática “relógio do corpo humano” na escola. (Resumo Expandido) in: CARBONARA, V. et al. (org.) O Papel das instituições na formação docente [recurso eletrônico]: universidade, mantenedora e comunidade. Caxias do Sul, RS: Educs, 2015, p. 42-45. Disponível em: https://www.ucs.br/site/midia/arquivos/papel_instituicoes_ebook.pdf, acesso 10 nov. 2018.
LOVATO, L. B. A construção do conhecimento sobre a água por meio de uma sequência didática que emprega a estratégia de experimentação. Caxias do Sul, UCS, 2018. Dissertação (Mestrado). Universidade de Caxias do Sul. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/3509, acesso em 10 ago. 2018.
MERCADO, Luís Paulo Leopoldo (org.). Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002.
MINOZZO, L. C. Proposta de procedimento metodológico para o ensino de ciências com o uso de tecnologias da informação e da comunicação. Caxias do Sul, UCS, 2015. Dissertação (Mestrado). Universidade de Caxias do Sul. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/1160, acesso em 10 ago. 2018.
MINOZZO, L. C.; CUNHA, G. F.; SPÍNDOLA, M. M. A importância da capacitação para o uso de tecnologias da informação na prática pedagógica de professores de ciências. Revista Interdisciplinar de Ciência Aplicada (Rica-UCS). Bento Gonçalves, v. 1, n.1, 2016, p. 31-38. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/ricaucs/article/view/4306, acesso 10 nov. 2018.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: Um Conceito Subjacente. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review, Porto Alegre, v.1, n.3, 2011b, p. 25-46.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. São Paulo: Artes Médicas Sul LTDA, 2000. 192 p.
ZILLE, J. A. B. Games, indicadores e geradores de possibilidades educacionais. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 6, n. 3, p. 140-151. set a dez, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Interdisciplinary Journal of Applied Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors keep the copyright and cede to the journal the right of publishing first. Published works are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license, allowing the sharing of the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.