Development and implementation of environmental education actions on urban solid waste in a municipality in the Serra Gaúcha/RS-BR
DOI:
https://doi.org/10.18226/25253824.v8.n13.11Keywords:
Environmental Education, Solid Waste, Environmental impact awarenessAbstract
This article addresses the growing concern about the global environmental crisis, with a special focus on the challenges of urban solid waste, exacerbated by industrialization, urbanization, and changes in consumption patterns. In Farroupilha/RS, the excessive production and poor management of solid waste, along with the impacts on the local landfill, stand out as pressing issues. Environmental education, supported by Brazil's National Policy on Environmental Education (PNEA) and the National Policy on Solid Waste (PNRS), is presented as a crucial solution. The study develops and applies an environmental education methodology in Farroupilha, inspired by Ausubel's Theory of Meaningful Learning. This approach integrated theoretical and practical elements to raise awareness about the proper separation and disposal of solid waste. Implemented during the Environment Week, it involved children and adolescents, mainly scouts, in interactive activities including presentations, case studies, and practical exercises in waste separation. The results showed a significant understanding of the young audience about solid waste and their potential to improve waste separation practices in the municipality. Most participants were able to correctly separate the waste, despite challenges with mixed-material items. The article suggests the continuation of local environmental education actions. It concludes that environmental education, in line with PNEA and PNRS, is effective in increasing environmental awareness and encouraging community participation in waste management. The experience in Farroupilha highlights the importance of incorporating real data and concrete practices in educational activities, strengthening the connection between theory and reality, and promoting a sustainable approach.
References
de Sousa Martins, M. L. M., de Oliveira, V. P. V., de Souza, A. C. N., & de Souza, S. D. G. (2022). A relação sociedade e natureza e a importância da Educação Ambiental para o Semiárido brasileiro:: uma proposta para o ensino superior de Geografia. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 39(Especial), 197-217.
de Sousa, V. S. M., Silva, M. R. C., & Rodrigues, E. (2023). Percepção ambiental de alunos da educação técnica sobre o gerenciamento de resíduos sólidos urbanos em São Luís (MA). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), 18(5).
Pimenta, S. S., Costa, D. S., Silva, E. R. A. C., & Arouche-Lima, I. M. (2020). Análise da gestão e gerenciamento de resíduos sólidos urbanos em Alcântara (Maranhão-Brasil). Meio Ambiente (Brasil), 2(1).
Almeida, N. C. C., Santos Junior, C. F. D., Nunes, A., & Liz, M. S. M. D. (2019). Educação ambiental: a conscientização sobre o destino de resíduos sólidos, o desperdício de água e o de alimentos no município de Cametá/PA. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 100, 481-500.
Silva, V. P. M., & Capanema, L. X. D. L. (2019). Políticas públicas na gestão de resíduos sólidos: experiências comparadas e desafios para o Brasil.
de Araújo, CS, Rodrigues, G., Siqueira, JLP, & Albino, UB (2020). Resíduos sólidos orgânicos gerados nos estabelecimentos comerciais de Marabá-PA, do problema às soluções / Resíduos orgânicos sólidos gerados em estabelecimentos comerciais de Marabá-PA, do problema às soluções. Revista Brasileira de Desenvolvimento, 6 (9), 72827–72846.
Fidelis, C., Pipino, D., & Reis, D. S. (2019). Os resíduos sólidos no Brasil e no Direito Comparado: soluções possíveis e soluções inovadoras. Cadernos Jurídicos, São Paulo, ano, 20, 113-136.
Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. (1999). Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Presidência da República, Casa Civil. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm
Resolução CONAMA n. 275 de 25 de abril de 2001. (2001). Estabelecer o código de cores para os diferentes tipos de resíduos, a ser adotado na identificação de coletores e transportadores, bem como nas campanhas informativas para coleta seletiva. Recuperado de http://www.siam.mg.gov.br/sla/download.pdf?idNorma=291
Lei nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. (2010). Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos e outras providências. Presidência da República, Casa Civil. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm
Fuentes-Guevara, M. D., Leal, Z. D. D. R., Souza, E. G. D., Vieira, M. D. S. K., Silva, G. D. S., Corrêa, É. K., & Corrêa, L. B. (2021). Panorama do Projeto Adote uma Escola: estudo de caso nas escolas do município de Pelotas-RS. urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, 13, e20210003.
ECOFAR. Medições PMF. (2022). Resgatado de https://ecofar.com.br/portal-da-transparencia/medicoes-pmf/medicoes-pmf-2022/
SNIS. Mapa de Indicadores de Resíduos Sólidos de Farroupilha, RS. (2021). Resgatado de http://appsnis.mdr.gov.br/indicadores/web/residuos_solidos/mapa-indicadores?cod=4307906
Farroupilha. Plano Municipal de Gestão Integrada de Resíduos Sólidos. (2014).
Ministério do Meio Ambiente. Conceitos de Educação Ambiental. Recuperado de https://antigo.mma.gov.br/educacao-ambiental/pol%C3%ADtica-nacional-de-educa%C3%A7%C3%A3o-ambiental.html
BNCC. Aprendizagem significativa. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/191-aprendizagem-significativa-breve-discussao-acerca-do-conceito#:~:text=A%20aprendizagem%20significativa%20ocorre%20quando%20uma%20nova%20ideia%20se%20relaciona,novos%20significados%20a%20seus%20conhecimentos
Nardy, M., & Laburú, C. E. Aprendizagem Significativa e Educação Ambiental: Um Possível Diálogo a partir de Estratégias Multimodais (Meaningful learning and environmental education: a possible dialogue using multimodal strategies).
Pelizzari, A., KriegL, M. D. L., Baron, M. P., Finck, N. T. L., & Dorocinski, S. I. (2002). Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. revista PEC, 2(1), 37-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marina Elizabete Zorge, Bianca Breda, Maria Teresa Serafini, Érica Formaio Ramos, Juliano Rodrigues Gimenez, Denise Peresin, Geise Macedo dos Santos, Tiago Panizzon
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors keep the copyright and cede to the journal the right of publishing first. Published works are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license, allowing the sharing of the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.