Development and implementation of environmental education actions on urban solid waste in a municipality in the Serra Gaúcha/RS-BR

Authors

  • Marina Elizabete Zorge Universidade de Caxias do Sul https://orcid.org/0000-0002-7632-0719
  • Bianca Breda University of Caxias do Sul https://orcid.org/0000-0002-9258-9216
  • Maria Teresa Serafini University of Caxias do Sul
  • Érica Formaio Ramos University of Caxias do Sul
  • Juliano Rodrigues Gimenez University of Caxias do Sul
  • Denise Peresin University of Caxias do Sul
  • Geise Macedo dos Santos University of Caxias do Sul
  • Tiago Panizzon University of Caxias do Sul https://orcid.org/0000-0002-0410-403X

DOI:

https://doi.org/10.18226/25253824.v8.n13.11

Keywords:

Environmental Education, Solid Waste, Environmental impact awareness

Abstract

This article addresses the growing concern about the global environmental crisis, with a special focus on the challenges of urban solid waste, exacerbated by industrialization, urbanization, and changes in consumption patterns. In Farroupilha/RS, the excessive production and poor management of solid waste, along with the impacts on the local landfill, stand out as pressing issues. Environmental education, supported by Brazil's National Policy on Environmental Education (PNEA) and the National Policy on Solid Waste (PNRS), is presented as a crucial solution. The study develops and applies an environmental education methodology in Farroupilha, inspired by Ausubel's Theory of Meaningful Learning. This approach integrated theoretical and practical elements to raise awareness about the proper separation and disposal of solid waste. Implemented during the Environment Week, it involved children and adolescents, mainly scouts, in interactive activities including presentations, case studies, and practical exercises in waste separation. The results showed a significant understanding of the young audience about solid waste and their potential to improve waste separation practices in the municipality. Most participants were able to correctly separate the waste, despite challenges with mixed-material items. The article suggests the continuation of local environmental education actions. It concludes that environmental education, in line with PNEA and PNRS, is effective in increasing environmental awareness and encouraging community participation in waste management. The experience in Farroupilha highlights the importance of incorporating real data and concrete practices in educational activities, strengthening the connection between theory and reality, and promoting a sustainable approach.

References

de Sousa Martins, M. L. M., de Oliveira, V. P. V., de Souza, A. C. N., & de Souza, S. D. G. (2022). A relação sociedade e natureza e a importância da Educação Ambiental para o Semiárido brasileiro:: uma proposta para o ensino superior de Geografia. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 39(Especial), 197-217.

de Sousa, V. S. M., Silva, M. R. C., & Rodrigues, E. (2023). Percepção ambiental de alunos da educação técnica sobre o gerenciamento de resíduos sólidos urbanos em São Luís (MA). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), 18(5).

Pimenta, S. S., Costa, D. S., Silva, E. R. A. C., & Arouche-Lima, I. M. (2020). Análise da gestão e gerenciamento de resíduos sólidos urbanos em Alcântara (Maranhão-Brasil). Meio Ambiente (Brasil), 2(1).

Almeida, N. C. C., Santos Junior, C. F. D., Nunes, A., & Liz, M. S. M. D. (2019). Educação ambiental: a conscientização sobre o destino de resíduos sólidos, o desperdício de água e o de alimentos no município de Cametá/PA. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 100, 481-500.

Silva, V. P. M., & Capanema, L. X. D. L. (2019). Políticas públicas na gestão de resíduos sólidos: experiências comparadas e desafios para o Brasil.

de Araújo, CS, Rodrigues, G., Siqueira, JLP, & Albino, UB (2020). Resíduos sólidos orgânicos gerados nos estabelecimentos comerciais de Marabá-PA, do problema às soluções / Resíduos orgânicos sólidos gerados em estabelecimentos comerciais de Marabá-PA, do problema às soluções. Revista Brasileira de Desenvolvimento, 6 (9), 72827–72846.

Fidelis, C., Pipino, D., & Reis, D. S. (2019). Os resíduos sólidos no Brasil e no Direito Comparado: soluções possíveis e soluções inovadoras. Cadernos Jurídicos, São Paulo, ano, 20, 113-136.

Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. (1999). Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Presidência da República, Casa Civil. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm

Resolução CONAMA n. 275 de 25 de abril de 2001. (2001). Estabelecer o código de cores para os diferentes tipos de resíduos, a ser adotado na identificação de coletores e transportadores, bem como nas campanhas informativas para coleta seletiva. Recuperado de http://www.siam.mg.gov.br/sla/download.pdf?idNorma=291

Lei nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. (2010). Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos e outras providências. Presidência da República, Casa Civil. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm

Fuentes-Guevara, M. D., Leal, Z. D. D. R., Souza, E. G. D., Vieira, M. D. S. K., Silva, G. D. S., Corrêa, É. K., & Corrêa, L. B. (2021). Panorama do Projeto Adote uma Escola: estudo de caso nas escolas do município de Pelotas-RS. urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, 13, e20210003.

ECOFAR. Medições PMF. (2022). Resgatado de https://ecofar.com.br/portal-da-transparencia/medicoes-pmf/medicoes-pmf-2022/

SNIS. Mapa de Indicadores de Resíduos Sólidos de Farroupilha, RS. (2021). Resgatado de http://appsnis.mdr.gov.br/indicadores/web/residuos_solidos/mapa-indicadores?cod=4307906

Farroupilha. Plano Municipal de Gestão Integrada de Resíduos Sólidos. (2014).

Ministério do Meio Ambiente. Conceitos de Educação Ambiental. Recuperado de https://antigo.mma.gov.br/educacao-ambiental/pol%C3%ADtica-nacional-de-educa%C3%A7%C3%A3o-ambiental.html

BNCC. Aprendizagem significativa. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/191-aprendizagem-significativa-breve-discussao-acerca-do-conceito#:~:text=A%20aprendizagem%20significativa%20ocorre%20quando%20uma%20nova%20ideia%20se%20relaciona,novos%20significados%20a%20seus%20conhecimentos

Nardy, M., & Laburú, C. E. Aprendizagem Significativa e Educação Ambiental: Um Possível Diálogo a partir de Estratégias Multimodais (Meaningful learning and environmental education: a possible dialogue using multimodal strategies).

Pelizzari, A., KriegL, M. D. L., Baron, M. P., Finck, N. T. L., & Dorocinski, S. I. (2002). Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. revista PEC, 2(1), 37-42.

Published

2024-11-11

How to Cite

Zorge, M. E., Breda, B., Serafini, M. T., Formaio Ramos, Érica, Rodrigues Gimenez, J., Peresin, D., Macedo dos Santos, G., & Panizzon, T. (2024). Development and implementation of environmental education actions on urban solid waste in a municipality in the Serra Gaúcha/RS-BR. Interdisciplinary Journal of Applied Science, 8(13). https://doi.org/10.18226/25253824.v8.n13.11