PIBID in the initial training of Visual Arts teachers at UCS

Authors

  • Maria Helena Wagner Rossi Universidade de Caxias do Sul

Keywords:

Pibid - Visual Arts, Art Education, Bachelor of Visual Arts

Abstract

This article discusses aspects of the experience in the Visual Arts subproject of the University of Caxias do Sul through reflections on the brief time of Program in the Institution. It comments on the constitution of the working groups, analyzing the problem of the high students turnover in the subproject. It presents briefly epistemological and methodological aspects that guided the reflections and the actions of the undergraduates students. It concludes by recognizing the benefits of the Program for the enrichment of the art teacher training course at University.

References

READ, Herbert. A educação pela arte. São Paulo: Martins Fontes, 1982.

EFLAND, Arthur. Arte e cognição: teoria da aprendizagem para uma época pós-moderna. In: A COMPREENSÃO E O PRAZER DA ARTE, 1, 1998, São Paulo, SP. Anais... São Paulo, SP: SESC, 1998.

BARBOSA, Ana Mae. Educação e desenvolvimento cultural e artístico. In: Educação & Realidade, v. 20, n. 2, p. 9-17, 1995.

BARBOSA, Ana Mae. Dilemas da Arte/Educação como mediação cultural em namoro com as tecnologias contemporâneas. In: BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.

SEMINÁRIO INSTITUCIONAL DO PIBID-UCS E 1º PAINEL DE LICENCIATURAS, 1, 2015, Caxias do Sul, RS. Anais... Caxias do Sul, RS: Educs, 2015. Disponível em: <https://www.ucs.br/site/midia/arquivos/papel_instituicoes_ebook.pdf>. Acesso em: 22 fev. 2018.

PIBIDSUL / PARFORSUL / ENLICSUL: IMPACTOS NA FORMAÇÃO DOCENTE INICIAL E CONTINUADA, 1, 2015, Lages, SC. Anais... Lages, SC: UNIPLAC, 2015. Disponível em: www.even3.com.br/anais/pibidsul. Acesso em: 22 fev. 2018.

BREMM, Alessandra Baldissarelli; SPIGOSSO, Caroline. Ressignificando a relação “arte e cidade” na disciplina Arte. In: SEMINÁRIO INSTITUCIONAL DO PIBID-UCS E 1º PAINEL DE LICENCIATURAS, 1., 2015, Caxias do Sul, RS. Anais... Caxias do Sul, RS: Educs, 2015. p. 27-30. Disponível em: https://www.ucs.br/site/midia/arquivos/papel_instituicoes_ebook.pdf Acesso em: 28 fev. 2018.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Proposta de diretrizes para a formação inicial de professores da educação básica, em cursos de nível superior. Brasília, Maio, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/basica.pdf. Acesso em: 28 fev. 2018.

LÜDKE, Menga; BOING, Luiz A. Caminhos da profissão e da profissionalidade docentes. Revista: Educação & Sociedade, v. 25, n. 89, p. 1159-1180, set/dez, 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v25n89/22616.pdf>. Acesso em: 23 fev. 2018.

Published

2018-03-22

How to Cite

Wagner Rossi, M. H. (2018). PIBID in the initial training of Visual Arts teachers at UCS. Interdisciplinary Journal of Applied Science, 3(5), 2–4. Retrieved from https://sou.ucs.br/revistas/index.php/ricaucs/article/view/49