Adequacy Study on a Regional Airport to Achieve Energy Efficiency in a Renewable Form

Authors

  • Artur Rech da Rosa UCS
  • Valquíria Villas-Boas UCS

DOI:

https://doi.org/10.18226/23185279.v4iss1p21

Abstract

Environmental sustainability is the use of the environment, giving it opportunity to regenerate, or finding ways to replace the environmental occupation by renewable means. In this context, the Caxias do Sul Regional Airport, which is a transport service provider to the Serra Gaucha region, can act as the concept of sustainable development, provided that there is the integration of environmental criteria in economic practice. In this context, photogeneration presents itself as an alternative to meet its energy demand making it sustainable from the point of view of this resource. In this paper, the airport demand for this type of energy, the PV plant design and analysis of economic viability are determined. The implementation of this system can save the airport 420,248.73 R$/year and it can generate the equivalent of R$ 235,653.74 / year in energy credits, being economically viable. This development, besides sustaining an image of green airport, can generate jobs for specialists in the field and can encourage and propagate the idea of using renewable energy.

 

http://dx.doi.org/10.18226/23185279.v4iss1p21

Author Biographies

Artur Rech da Rosa, UCS

Artur Rech da Rosa é graduado em Engenharia Ambiental pela Universidade de Caxias do Sul. Tem experiência na área de Engenharia Ambiental, com ênfase em Planejamento Integrado dos Recursos Hídricos e Saneamento Ambiental, direcionado ao gerenciamento (caracterização, avaliação do sistema atual e proposta de gestão) de resíduos sólidos, avaliação de impactos ambientais e elaboração das diretrizes (Programas e Projetos) para Planos Ambientais Municipais e possui experiência em análises físico-químicas (DBO5, DQO, nitrogênio amoniacal e Kjeldahl, pH, oxigênio por Winkler e alcalinidade).

Valquíria Villas-Boas, UCS

Valquíria Villas Boas Gomes Missell é bacharela em Física pela Universidade de São Paulo (1985), mestre em Física da Matéria Condensada pela Universidade de São Paulo (1988) e doutoraem Ciências pela Universidade de São Paulo (1992). Fez seu pós-doutorado no Laboratoire de Magnétisme Louis Néel do CNRS (Grenoble-França). Foi professora do Instituto de Física da USP entre 1995 e 2003. Desde 2003 é professora do Centro de Ciências Exatas e Tecnologia (CCET) da Universidade de Caxias do Sul (UCS). Tem sua formação principal na área de Física da Matéria Condensada, com ênfase em Materiais Magnéticos.Atualmente tem trabalhado nas áreas de Aprendizagem Ativa para o Ensino de Física e de Engenharia, de Formação Profissional de Professores de Engenharia e de Formação Continuada de Professores de Ciências e Matemática. É coordenadora dos projetos UCS-PROMOVE: Engenheiro do Futuro e UCS-PROMOPETRO: Novos Desafios para o Engenheiro do Futuro. É membro do Consultative Committee for the Aalborg Centre for PBL in Engineering Science and Sustainability.

Published

03/06/2016

How to Cite

da Rosa, A. R., & Villas-Boas, V. (2016). Adequacy Study on a Regional Airport to Achieve Energy Efficiency in a Renewable Form. Scientia Cum Industria, 4(1), 21–31. https://doi.org/10.18226/23185279.v4iss1p21

Issue

Section

Science, Education and Engineering