Inequality and Education: another unfinished revolution?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021036

Abstract

The article aims to revisit the relationship between inequality and education, a theme that accompanies education in modern societies. Despite access to data on inequality in society and education, as well as many analyzes of the origins and trends that provoke real social apartheids one has the impression that the metaphor of the labyrinth, common in Latin American literature, applies to education. The article is divided in two parts. The first seeks to situate the theme of inequality as a problem of education and for education, with a brief reference to classic works and the identification of some pedagogical places that can serve to perpetuate inequality or resist it. The second part, based on thoughts from the beginning of the second half of the last century, revolves around the question of whether we are facing yet another unfinished revolution in Latin America. Two themes are discussed: updating the notion of awareness and the pedagogical nuances of concepts such as liberation, social exclusion and (de) coloniality. In the conclusion, Paulo Freire’s centrality is emphasized to understand the relationship between inequality and education, and to create untested feasibilities in education and through education to promote a less unequal and more just society.

Keywords: Inequality. Democracy. Awareness. Liberation. (De)coloniality.

Author Biography

Danilo Romeu Streck, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unsinos

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação

References

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos do estado. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

BAQUERO, M.; RANINCHESKI, S; CASTRO, H.C. de. A formação política do Brasil e o processo de democracia inercial. Revista Debates, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 87-106, jan.-abr. 2018. Doi: 10.22456/1982-5269.81460.

BERGER, P. Pyramids of Sacrifice: Political Ethics and Social Change. New York: Anchor, 1976.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J-C. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1981

CAMARA, Dom H. O deserto é fértil: Roteiro para as minorias abraamicas. 7. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1977.

CONDINI, M. Fundamentos para uma educação libertadora: Dom Helder Camara e Paulo Freire. São Paulo: Paulus, 2014.

FALS BORDA, O. Las revoluciones inconclusas em America Latina. In: FALS BORDA, O. Una sociología sentipensante para América Latina (Antología). Bogotá: Siglo del Hombre/Clacso, 2009a, p. 395-418.

FALS BORDA, O. La subversión justificada y su importancia histórica. In: FALS BORDA, O. Una sociología sentipensante para América Latina (Antología). Bogotá: Siglo del Hombre/Clacso, 2009b, p. 385-394.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 11.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GENTILI, P. (Org.). Pedagogia da exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1995.

GUTIÉRREZ, G. A theology of liberation. New York: Mayknoll, 1973.

JENCKS, C; SMITH, M; ACLAND, H; BANE, M. J.; COHEN, D.; GINTS, H.; HEYNS, B; MICHELSON, S. Inequality: A Reassessment of the Effect of Family and Schooling in America. New York: Harper & Row, 1972.

KANT, I. Sobre a educação. Piracicaba: Unimep. 1996.

LOCKE, J. On the Conduct of the Understanding. New York: Teachers College, 1966.

LOCKE, J.. A Letter Concerning Toleration. Indianapolis: Bobbs-Merrill, 1955.

MATA, I. Estudos pós-coloniais: Desconstruindo genealogias eurocêntricas. Civitas- Revista de Ciências Sociais, Porto Alegre, v. 14, n. 1, p. 27-42, jan.-abr. 2014. Doi: 10.15448/1984-7289.2014.1.16185.

MORAÑA, M; DUSSEL, E.; JÁUREGUI, C. A. (Eds). Coloniality at Large: Latin America and the Postcolonial Debate. Durham: Duke, 2008.

PIERUCCI, A. F. As ciladas da diferença. São Paulo: Editora 34, 1999.

PIKETTY, T. Capital in the Twenty-First Century. Cambridge, Massachussets: Belknap, 2014.

SANTOS, B. de S. Para além do Pensamento Abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 78, 2007, p. 3-46. Doi: 10.4000/rccs.753.

SANTOS, B. de S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2000.

ROUSSEAU, J.-J.. Do contrato social; Ensaio sobre as origens das línguas; Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens; Discurso sobre as ciências e as letras. Tradução de Lurdes S. Machado. 3. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

SADER, E. Democracia liberal: triunfo e crise. In: SANTOS, B. de S., Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003, p. 651-678.

SANTOS, T. dos. Teoria da dependência: Balanços e perspectivas. Florianópolis: Insular, 2015.

STRECK, Danilo R. Educação par um novo contrato social. Petrópolis: Vozes, 2003.

STRECK, Danilo R. Da pedagogia do oprimido às pedagogias da exclusão: um breve balanço crítico. Educação & Sociedade. Campinas, vol. 30, n. 107, p. 539-560, maio/ago. 2009. Doi: 10.1590/S0101-73302009000200012.

TILLY, C. O acesso desigual ao conhecimento científico. Tempo Social, revista de sociologia da USP, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 47-63, nov.2006. Doi: 10.1590/S0103-20702006000200003.

TOURAINE, A. O que é a democracia. Petrópolis: Vozes, 1994.

WCC (WORLD COUNCIL OF CHURCHES). Pilgrims of the obvious. Risk. Geneva, vol. 11, n. 1, 1975.

Published

2021-10-19

How to Cite

Streck, D. R. (2021). Inequality and Education: another unfinished revolution?. Conjectura: Filosofia E educação, 26, e021036. https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021036

Issue

Section

ARTICLES