Philosophical approach to the policy/management of teacher education from the substantive/ethical-political perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022025

Abstract

: The research in question investigated the policy/management of teacher education from the perspective of the philosophy of praxis, considering education as an arena of political struggle. In view of the predominance of the capitalist logic that invests heavily in the social perspective that envisions the possibilities of humanization and dealienation, we sought to clarify the feasibility of implementing the ethicalpolitical dimension in the process of production and reproduction of society, including school, teachers education and the teaching work. In the development of the study, as a starting point, we questioned about the possibilities of an ethical-political/democratic-popular education that extrapolates the reproduction of the economic-corporate/mercantile ideology and that can be glimpsed in the process of teacher education in Brazil. Starting from this question, the study aims to clarify some of the fundamentals of the policy/management of teacher education in the substantive/ethical-political dimension. For this purpose, the study uses bibliographical and empirical/documental research and is anchored in the materialist and critical-dialectical approach to question the theoretical-practical existence of the emancipatory formation perspective based on the ethical-political principles and on the principles of the philosophy of praxis and its impacts on the teaching work. The research revealed that teacher education in Brazil tended to relegate the political-cultural dimension. However, the instrumentalization of education, predominant in the country, did not occur linearly and without the dispute for a teacher education in a substantive, libertarian and emancipatory prism, expressed in the teaching work in a formative space.

Keywords: Policy/management of teacher education. Historical and theoretical-philosophical approach. Substantive and ethical-political formation.

Author Biographies

Roberto Francisco de Carvalho, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Roberto Francisco de Carvalho –PhD em Políticas Públicas e Formação Humana (Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ). Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás. Professor Associado da Universidade Federal do Tocantins (UFT)/Campus Universitário de Palmas, Cursos de Filosofia e Teatro. Membro do corpo docente do Mestrado Profissional em Educação da UFT (PPPGE). Participa, como membro, da Associação nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) e Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). Compõe o quadro de formadores da Rede Colaboração Tocantins (RCT).  É pesquisador na área de Sociedade, Política e Gestão Educacional e Currículo, vinculado ao: Grupo de Estudo e Pesquisa Práxis Socioeducativa e Cultural; Núcleo de pesquisa em Educação, Desigualdade Social e Políticas Públicas (NEPED); e Rede Universitas/Br. E-mail: carvalho1917@gmail.com

Rosilene Lagares, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Rosilene Lagares - Pós-doutora em Educação pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc), Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG); Professora Adjunto da Universidade Federal do Tocantins (UFT)/Campus de Palmas/Curso de Pedagogia e Programa de Pós-Graduação em Educação (Acadêmico e Profissional); Professora do Curso de Doutorado em Educação da Rede EducaNorte; É líder e pesquisadora do grupo de pesquisa CNPq/Plataforma Lattes/UFT: Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Curriculares e Educativas (Gepce); Pesquisadora do Grupo Educação, Políticas Públicas e Cidadania; Coordenadora do Subgrupo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Educação Municipal na UFT (EpeEM), do Observatório de Sistemas e Planos de Educação do Tocantins (ObsSPE) e da Pesquisa Rede MAPA

Doracy Dias Aguiar de Carvalho, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Doracy Dias Aguiar de Carvalho - Doutora em Política Social pela Universidade de Brasília (UNB); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Assistente Social da Universidade Federal do Tocantins
(UFT). Membro do Grupo de Pesquisa Práxis Socioeducativa e Cultural da UFT e do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Democracia, Sociedade Civil e Serviço Social. (GEPEDSS/UNB).

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Published

2022-11-25

How to Cite

Carvalho, R. F. de, Lagares, R., & Carvalho, D. D. A. de. (2022). Philosophical approach to the policy/management of teacher education from the substantive/ethical-political perspective. Conjectura: Filosofia E educação, 27, e022025. https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022025

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