Philosophical approach to the policy/management of teacher education from the substantive/ethical-political perspective
DOI:
https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022025Abstract
: The research in question investigated the policy/management of teacher education from the perspective of the philosophy of praxis, considering education as an arena of political struggle. In view of the predominance of the capitalist logic that invests heavily in the social perspective that envisions the possibilities of humanization and dealienation, we sought to clarify the feasibility of implementing the ethicalpolitical dimension in the process of production and reproduction of society, including school, teachers education and the teaching work. In the development of the study, as a starting point, we questioned about the possibilities of an ethical-political/democratic-popular education that extrapolates the reproduction of the economic-corporate/mercantile ideology and that can be glimpsed in the process of teacher education in Brazil. Starting from this question, the study aims to clarify some of the fundamentals of the policy/management of teacher education in the substantive/ethical-political dimension. For this purpose, the study uses bibliographical and empirical/documental research and is anchored in the materialist and critical-dialectical approach to question the theoretical-practical existence of the emancipatory formation perspective based on the ethical-political principles and on the principles of the philosophy of praxis and its impacts on the teaching work. The research revealed that teacher education in Brazil tended to relegate the political-cultural dimension. However, the instrumentalization of education, predominant in the country, did not occur linearly and without the dispute for a teacher education in a substantive, libertarian and emancipatory prism, expressed in the teaching work in a formative space.
Keywords: Policy/management of teacher education. Historical and theoretical-philosophical approach. Substantive and ethical-political formation.
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa/Portugal: Edições 70, 1977.
CAVALCANTE, L. I. P. Formação de professores na perspectiva do Movimento dos Professores Indígenas da Amazônia. Revista Brasileira de Educação, S/v., n° 22, Jan/Fev/Mar/Abr 2003, p. 14-24. Disponível em: https://www.scielo.br/. Acesso em: 27 out. 2017.
FRADE, I. Sujeitos do conhecimento e relações comunitárias – repensar a formação docente em Arte. Revista Digital Art&, Ano XI, Nº 14, Dezembro, 2013, p. 01-28. Disponível em: http://www.revista.art.br/site-numero-14/isabela-frade.pdf . Acesso em: 29 set. 2017.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere v. 1. 4. ed. Trad.: Carlos Nelson Coutinho et al. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
LEITÃO, C. F. Buscando caminhos nos processos de formação/autoformação. Revista Brasileira de Educação, S/v., n° 27, Set /Out /Nov /Dez, 2004, p. 25-39. Disponível em: https://www.scielo.br/. Acesso em: 27 out. 2017.
MARX, K. Para a crítica da economia política; salário, preço e lucro; o rendimento e suas fontes: a economia vulgar. Trad. Edgard Malagodi, et alli. SP: Abril Cultural, 1982.
MARX, K. O capital. v. I. 2. ed. Trad. Régis Barbosa e Flávio R. Kothe. SP: Nova Cultural, 1985.
OURIQUE, M. L. H. Performances da docência: compreensão das dimensões filosóficas da formação. Revista Brasileira de Educação, v. 15, nº 45, set./dez., 2010, p. 544-554. Disponível em: https://www.scielo.br/. Acesso em: 27 out. 2017.
Revista Brasileira de Educação (s.d.). Acesso em 29 de Agosto, 2019, de
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1413-2478&lng=pt&nrm=iso.
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (s.d.). Acesso em 29 de Agosto, 2019, de
http://rbepold.inep.gov.br/index.php/rbep.
Revista Digital Arte& Educação – Cultura – Formação – Comunicação – Produção (s.d.). Acesso em 29 de Agosto, 2019, de http://revistadigitalart.blogspot.com.
Revista Educação e Filosofia (s.d.). Acesso em 29 de Agosto, 2019, de
http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia.
RESENDE, S. H. A formação do educador: uma leitura a partir do projeto existencial de Sartre. Revista Educação e Filosofia, v. 15, nº 30, jul/dez., 2001, p. 53-66. Disponível em: https://www.scielo.br/. Acesso em: 27 out. 2017.
SANDER, Benno. Gestão da educação na América Latina: construção e reconstrução do conhecimento. Campinas: Autores Associados, 1995.
SILVA, L. H. da; COSTA, V. A.; ROSA, W. M. A educação de jovens e adultos em áreas de reforma agrária: desafios da formação de educadores do campo. Revista Brasileira de Educação, v. 16, nº 46, jan./abr., 2011, p. 149-166. Disponível em: https://www.scielo.br/. Acesso em: 27 out. 2017.
TREVISAN, A. L.; OURIQUE, M. L. H.; FAGUNDES, A. L. de O.; PEDROSO, E. R. F. Filosofia da educação e imagens de docência: o professor viajante ou alquimista? Revista Brasileira de Educação, v. 18, nº 52, jan./mar., 2013, p. 121-141. Disponível em: https://www.scielo.br/. Acesso em: 27 out. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The publication of the originals will imply the assignment of copyright to Conjectura Journal.
2. Texts cannot be reproduced without authorization from the Journal after acceptance.