Perceptions of philosophy teachers on the specificity of the philosophy discipline

Authors

  • Fabio Antonio Gabriel UEPG - Pós-doutorando em Educação
  • Ana Lúcia Pereira Universidade Estadual de Ponta Grosa

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022023

Abstract

: This article, a cutoff from a Doctoral research, aims to unveil the perceptions of 208 Philosophy teachers from the state of Paraná, Brazil, in the sense of seeking to highlight the specificities of the Philosophy discipline in relation to other subjects in the curriculum. Initially, it is discussed about the intermittency of the Philosophy discipline in the Basic Education curriculum, based on Deleuze and Guattari (2010), who demarcate the understanding of Philosophy as the creation of concepts. Then, based on Rodrigues and Gelamo (2019), among other authors, we reflect on how to understand Philosophy, which can oscillate between an encyclopedic understanding based on the memorization of philosophical systems and philosophical experience. Finally, through Bardin’s (2016) content analysis, the following question from a questionnaire involving ten others was analyzed: “Do you believe that Philosophy provides different spaces or moments in relation to those of other disciplines? If so, how does it differ?”. From the responses of the 208 teachers, the following categories emerged: creating concepts, space for the debate/reflection of ideas, the possibility of philosophical experience and overcoming common sense. The results point in a sense that the discipline of Philosophy should not be limited to encyclopedic knowledge, but, rather, it is knowledge that is related to the daily lives of its interlocutors. However, it is necessary to know how to properly value the history of Philosophy, because, on the one hand, when valuing the history of Philosophy too much, one can incur a merely descriptive teaching; on the other hand, by not valuing the history of Philosophy, one can engage in discussions without philosophical content.

Keywords: Specificity of Philosophy. Creation of concept. Philosophical experience.

Author Biographies

Fabio Antonio Gabriel, UEPG - Pós-doutorando em Educação

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Licenciado em Filosofia; Bacharel em Teologia; Licenciado em Letras. Especialista em Ética; Especialista em Ensino de Filosofia e Sociologia; Especialista em Ensino Religioso. Foi bolsista de doutorado CAPES/Fundação Araucária. Tem experiência docente no ensino superior e no ensino médio. Áreas de pesquisa: Ensino de Filosofia; Estágio Supervisionado; Ética; Filosofia Contemporânea; Formação de Professores; Ensino Religioso. Atualmente realizando estágio pós-doutoral na Universidade Estadual de Ponta Grossa.

Ana Lúcia Pereira, Universidade Estadual de Ponta Grosa

Doutora (2011) e Mestre (2005) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Ciências e Matemática na Universidade do Norte Pioneiro (UENP, 1994). Professora do Departamento de Matemática e Estatística da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG, Brasil) desde 2012. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, em que serviu como vice-coordenador (2014-2015) e do Programa em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2017) na Universidade Estadual de Ponta Grossa. Coordenadora do Curso de Licenciatura em Matemática, modalidade a distância, do Sistema Universidade Aberta do Brasil na UEPG. Membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASis - INEP/MEC. Foi pesquisadora visitante na University of Strathclyde, no Reino Unido (2016-2018) pelo Programas Estratégicos - DRI, com apoio da Capes. Também atuou como coordenadora Institucional do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID / Capes / UEPG, 2012-2013) e como Coordenadora de Gestão e Processos Educacionais no PIBID (Capes / UEPG, 2014-2016). Foi Chefe do Núcleo Regional de Educação de Jacarezinho no Estado do Paraná (2009-2010). Presidente do Sindicato dos Professores (APP) da região Jacarezinho (2002-2009). Autor de vários artigos em revistas e atua como referee nas áreas de Políticas Educacionais, Formação de Professores; Práticas e Desenvolvimento Curricular; Ensino e Aprendizagem; Psicanálise; Mídias Sociais; Ciência, Tecnologia e Sociedade e Educação Matemática. Editor associado da Frontiers in Psicologia da Educação desde 2015. Bolsista de Produtividade da Fundação Araucária-Paraná

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Published

2022-11-25

How to Cite

Gabriel, F. A., & Pereira, A. L. (2022). Perceptions of philosophy teachers on the specificity of the philosophy discipline. Conjectura: Filosofia E educação, 27, e022023. https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022023

Issue

Section

ARTICLES