Teacher trainers and their conceptions on the teacher role: an analysis based on Giroux, Freire and Gur-Ze’ev

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022022

Abstract

This article discusses the role of the teacher in Education based on Henry A. Giroux, Paulo Freire and Ilan Gur-Ze’ev’s theoretical work and scientific data obtained from a field research applied to teacher trainers in Brazil. For this purpose, it approaches some theoretical concepts proposed by each of the aforementioned authors, such as the concept of transformative intellectual proposed by Giroux, a perspective of the teacher as a political liberator developed by Freire, and the concept of improviser-teacher described by Gur-Ze’ev in his theory on countereducation. In the second part, the theoretical contributions of these authors serve as a reference to interpret the data obtained in a qualitative research applied to teachers of pedagogical disciplines of undergraduate courses at a federal public university in the State of Rio Grande do Sul on the role of the teacher in contemporary Education. In the data analysis, the issue of applying the term “role” presented in the introduction was revisited, as well as the use of the expression “role of the teacher” as a category of research analysis, to what the majority of the respondents showed a conceptual identity. Some of the core topics identified from the respondents answers referred to the intentionality of teaching, the neutrality and the politicity of teaching, which are relevant topics in the theoretichal work of the authors and reverberate in the Brazilian social debate, as seen through varied bills distributed in the Brazilian legislative houses intending to depoliticize education in the country.

Keywords: Role of the teacher. Freire. Giroux. Gur-Ze’ev.

Author Biographies

Arthur da Silva Poziomyck

Bacharel em Ciências Jurídicas e Sociais, especialista em Direito Internacional, Mestre em Educação pela UFRGS, membro do GruPEV.

Alexandre Anselmo Guilherme, Pontifícia Universidade Católica do rio Grande do Sul.

Professor Doutor do Programa de Pós-Graduação em Educação e Proprograma de Pós-Graduação em Psicologia da PUCRS. Coordenador do GruPev.

References

APPLE, Michael W. Ideologia e Currículo. Tradução de Vinicius Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2006.

CUNHA, Maria Isabel da. Trabalho docente na universidade. In: MOREIRA, Jacira Cardoso de; MELLO, Elena Maria Billig; COSTA, Fátima Teresinha Lopes da (Orgs). Pedagogia Universitária: campo de conhecimento em construção. Cruz Alta: Unicruz, 2005, p. 99-115.

ENCICLOPÉDIA DE PEDAGOGIA UNIVERSITÁRIA. Brasília, INEP/RIES, 2003-2006, V. 2.

FREIRE, Paulo. Pedagogy of the Oppressed. New York: Herder & Herder, 1970.

FREIRE, Paulo. Política e Educação. São Paulo: Cortez Editora, 2001.

GANDIN, Luís Armando; HYPOLITO, Álvaro Moreira. Reestruturação educacional como construção social contraditória. In: HYPOLITO, Álvaro Moreira; GANDIN, Luís Armando (Orgs.). Educação em Tempos de Incertezas. Belo Horizonte: Autêntica, 2003, p. 59-92.

GIROUX, Henry. Los professores como intelectuales – hacia uma pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Ediciones Paidós, 1997.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. Volume 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

GUILHERME, Alexandre; MORGAN, W. John. Refletindo sobre o papel do professor: Buber, Freire e Gur-Ze´ev. In: Educação & Realidade [online], v. 43, n. 3, 2018. Disponível em <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/74790>. Acesso 09/09/2021.

GUILHERME, Alexandre; PICOLI, Bruno A. Escola Sem Partido – elementos totalitários em uma democracia moderna: uma reflexão a partir de Arendt. In: Revista Brasileira de Educação, v. 28, 2018.

GUR-ZE’EV, Ilan. Critical Theory and Critical Pedagogy Today: toward a new critical language in education. Haifa: Studies in Education, 2005.

HYPOLITO, Álvaro Moreira. GHIGGI, Gomercindo. A concepção de trabalho docente na obra de Paulo Freire. In: Revista Eletrônica “Fórum Paulo Freire”, Ano 1, nº 1, Julho/2005. Disponível em <https://www2.ufpel.edu.br/fae/paulofreire/novo/br/pdf/513.pdf>. Acesso em 06/09/2021.

LIMA, Jorge M. Ávila de. O papel de professor nas sociedades contemporâneas. In: Educação, sociedade & culturas. Porto: Universidade do Porto, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Centro de Investigação e Intervenção Educativas, 1996.

MCLAREN, Peter. Remembering a Loving Warrior: Ilan Gur-Ze’ev 1955-2012. In: Educational Philosophy and Theory, Malden, v. 44, n. 2, p. 125-128, 2012.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: Epu, 1986.

POZIOMYCK, Arthur da Silva. As concepções de professor dos docentes das disciplinas pedagógicas dos cursos de licenciatura da UFRGS. Dissertação de mestrado. Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2016.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2010.

ZAGO, Nadir. A Entrevista e seu Processo de Construção: reflexões com base na experiência prática de pesquisa. In: ZAGO, Nadir; CARVALHO, Marília Pinto de; VILELA, Rita Amélia Teixeira (Orgs.). Itinerários de Pesquisa: perspectivas qualitativas em Sociologia da Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p. 287-309.

Published

2022-11-25

How to Cite

Poziomyck, A. da S., & Guilherme, A. A. (2022). Teacher trainers and their conceptions on the teacher role: an analysis based on Giroux, Freire and Gur-Ze’ev. Conjectura: Filosofia E educação, 27, e022022. https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022022

Issue

Section

ARTICLES