The shadows the pandemic invisibility projects: what alternatives to the future?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022016

Abstract

For months the world population has faced the COVID-19 pandemic, a unique situation and perhaps the most challenging which we bring to mind. For most individuals, that crisis joins to further emergencies and intensifies injustices, violence, discrimination, and suffering, once they are considered invisible and survive in spaces lacking in hygiene, health, education, and safety and replete of so many other manifestations of renunciation and impossibility. Considering that the social structure is liable for getting us where we are, we need to stand against the unawareness of a reality that displays itself as normative and immutable, apprehending it in critical and transforming perspectives. That way, this text proposes the problematization: which alternatives can we foresee in the post-pandemic world, since the inequalities and injustices increase? Current time prognoses are delineated based on the dialogue among Adorno and Horkheimer (2006) and Santos (2007), using as analyses categories: instrumental rationality, abyssal thinking, post-abyssal thinking and emancipatory education. The rationality has become the cannon of the enlightened society, underlying the social structures and relations in a universal, totalitarian, and homogeneous perception, that despises and invisibilizes the differences. We advocate an education to contestation, to restlessness and to resistance, that unveils and problematizes the abyssal lines, thus thinking and acting beyond them, envisaging alternatives, new practices and supportive and sustainable perspectives, since any ideal of progress and development will be illusory as long as the invisibility “of the other side of the line” keeps on. The forethought of the reality, in the light of its historical and social structures, is an effective possibility of new ways to the comprehension of the obstacles and emancipatory potentialities.

Keywords: COVID-19. Instrumental Rationality. Abyssal thinking. Emancipatory Education.

Author Biographies

Vânia Gomes Zuin, Universidade Federal de São Carlos

Professora da Universidade Federal de São Carlos junto ao Departamento de Química (Associada), credenciada ao Programa de Pós-Graduação em Química e ao Programa de Pós-Graduação em Educação, bem como professora visitante da University of York (UK) e Leuphana University (Alemanha).

Caroindes Julia Corrêa Gomes, Universidade Federal de São Carlos

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de São Carlos.

References

ADORNO, T. A filosofia muda o mundo ao manter-se como teoria. In: Lua Nova: Revista de Cultura e Política, n. 60, p. 131-138, 2003. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ln/n60/a08n60.pdf>. Acesso em: 20 set. 2020.

ADORNO, T. Educação e Emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

ARISTÓTELES. Metafísica. In: COCCO, V. (Org.). Aristóteles. São Paulo: Victor Civita, 1984. p. 3-43.

ARAGÃO, L.; SILVA JUNIOR, C.; ANDERSON, L. O desafio do Brasil para conter o desmatamento e as queimadas na Amazônia durante a pandemia por COVID-19 em 2020: implicações ambientais, sociais e sua governança. Nota Técnica. 2020. Disponível em: <https://www.socioambiental.org/sites/blog.socioambiental.org/files/nsa/arquivos/dematamento_fogo_covid19_aragao_et_al.pdf>. Acesso em: 15 set. 2020.

AUTORA 1; AUTORA 2. 2020.

BELMONT, M. PM de Minas deixa feridos em acampamento do MST Quilombo Campo Grande. ECOA UOL, São Paulo, 14 ago. 2020. Disponível em: <https://www.uol.com.br/ecoa/colunas/mariana-belmont/2020/08/14/pm-de-minas-deixa-feridos-em-acampamento-do-mst-quilombo-campo-grande.htm>. Acesso em: 10 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Boletim Epidemiológico Especial, Semana Epidemiológica 36 (30/08 a 05/09). 2020. Disponível em: <https://www.saude.gov.br/images/pdf/2020/September/09/Boletim-epidemiologico-COVID-30.pdf>. Acesso em 11 set. 2020.

BURNS, E. M. História da Civilização Ocidental. Tradução: Lourival Gomes Machado, Lourdes Gomes Machado, Leonel Vallandro. Porto Alegre: Globo, 1968.

CHAVARRIA-MIRÓ, G. et al. Sentinel surveillance of SARS-CoV-2 in wastewater anticipates the occurrence of COVID-19 cases. medRxiv – The preprint server for health sciences, jun. 2020. Disponível em: <https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.13.20129627v1.full.pdf>. Acesso em: 03 set. 2020.

DESCARTES, R. Discurso do método. In: DESCARTES, R. Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1979. p. 37-79.

FORTES, A.; OLIVEIRA, L. D.; SOUSA, G. M. A COVID-19 na Baixada Fluminense: colapso e apreensão a partir da periferia metropolitana do Rio de Janeiro. In: Espaço e Economia – Revista Brasileira de Geografia Econômica, n. 18, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://journals.openedition.org/espacoeconomia/13591. Acesso em: 20 set. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 67. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Desigualdades por cor ou raça no Brasil. 2020. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101681_informativo.pdf>. Acesso em: 15 set. 2020.

JANSEN, R.; OKUMURA, R. Brasileiros trocam arroz, feijão, carne e frutas por sanduíche e pizza. Terra, 21 ago. 2020. Disponível em: <https://www.terra.com.br/noticias/brasil/cidades/brasileiros-trocam-arroz-feijao-carne-e-frutas-por-sanduiche-e-pizza,21aab26930382d1df9c53b77bbc0223cyd0vifkf.html>. Acesso em: 01 set. 2020.

JUCÁ, B. Governo vai encerrar Mais Médicos, que será substituído por plano de carreira federal. El País, São Paulo, 6 fev. 2019. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2019/02/06/politica/1549465717_978725.html>. Acesso em 02 set. 2020.

KANT, I. Resposta à pergunta: que é “esclarecimento” (Aufklärung)? In: KANT, I. Immanuel Kant – textos seletos. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1974. p. 100-117.

MAAR, W. L. À guisa de introdução: Adorno e a experiência formativa. In: ADORNO, T. Educação e Emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 1995. p. 11-28

MAGENTA, M. Coronavírus em esgoto de 5 países antes de surto na China aumenta mistério sobre origem do vírus. Época, São Paulo, 9 jul. 2020. Disponível em: <https://epoca.globo.com/mundo/coronavirus-em-esgoto-de-5-paises-antes-de-surto-na-china-aumenta-misterio-sobre-origem-do-virus-1-24523271>. Acesso em: 01 set. 2020.

NIETZSCHE, F. Nietzsche: Sobre Verdade e Mentira no Sentido Extra-Moral. In: BARROS, F. M. (Org.). Nietzsche: sobre verdade e mentira. São Paulo: Hedra, 2007, p. 24-52.

NOBRE, M. A teoria crítica. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

ONU: 9 em cada 10 pessoas no mundo respiram ar poluído. Organização das Nações Unidas, 2 mai. 2018. Disponível em: < https://brasil.un.org/pt-br/79848-onu-9-em-cada-10-pessoas-no-mundo-respiram-ar-poluido>. Acesso em: 10 set. 2020.

ONU realiza primeiro Encontro de Cúpula sobre Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. ONU News, 24 set. 2019. Disponível em: <https://news.un.org/pt/story/2019/09/1688392>. Acesso em: 10 set. 2020.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Folha informativa COVID-19 – escritório da OPAS e da OMS no Brasil. 2020. Disponível em: <https://www.paho.org/pt/covid19>. Acesso em: 01 set. 2020.

PIRES, L. N.; CARVALHO, L.; XAVIER, L. L. COVID-19 e desigualdade: a distribuição dos fatores de risco no Brasil. Observatório Nacional dos Direitos à Água e ao Saneamento – ONDAS, 9 abr. 2020. Disponível em: < https://ondasbrasil.org/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-e-desigualdade-a-distribui%C3%A7%C3%A3o-dos-fatores-de-risco-no-Brasil.pdf>. Acesso em: 11 set. 2020.

SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.

SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 78, p. 3-46, 2007.

SANTOS, M. P. A. et al. População negra e COVID-19: reflexões sobre racismo e saúde. In: Estudos Avançados, v. 34, n. 99, p. 225-245, 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142020000200225>. Acesso em: 22 set. 2020.

SILVA, Bruna Ávila; VAZ, Alexandre Fernandez. Theodor W. Adorno e o movimento estudantil dos anos 1960. X Jornadas de Sociologia. Anais... Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 2013. Disponível em: < https://cdsa.aacademica.org/000-038/761.pdf>. Acesso em: 22 set. 2020.

SILVA, C. L. F. et al. Impactos socioambientais da pandemia de SARS-CoV-2 (COVID-19) no Brasil: como superá-los? In: Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 4, p. 220-236, 2020. Disponível em: <https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10846>. Acesso em: 23 set. 2020.

TRATA BRASIL 2020. Painel Saneamento Brasil. 2020a. Disponível em: <https://www.painelsaneamento.org.br/explore/ano?SE%5Ba%5D=2018&SE%5Bo%5D=a>. Acesso em: 28 ago. 2020.

TRATA BRASIL. Perdas de água 2020 (SNIS 2018): desafios para disponibilidade hídrica e avanço da eficiência do saneamento básico. 2020b. Disponível em: <http://tratabrasil.org.br/images/estudos/Relat%C3%B3rio_Final_-_Estudo_de_Perdas_2020_-_JUNHO_2020.pdf>. Acesso em: 28 ago. 2020.

UNITED NATIONS (UN). The 17 goals. 2015. Disponível em: <https://sdgs.un.org/goals>. Acesso em: 22 set. 2020.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Noncommunicable diseases country profiles 2018. 2018. Disponível em: <https://www.who.int/nmh/publications/ncd-profiles-2018/en/>. Acesso em: 03 set. 2020.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO) AND THE UNITED NATIONS CHILDREN’S FUND (UNICEF). Progress on drinking water, sanitation and hygiene: 2017 update and SDG baseline. 2017. Disponível em: <https://www.unicef.org/publications/files/Progress_on_Drinking_Water_Sanitation_and_Hygiene_2017.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2020.

Published

2022-11-25

How to Cite

Zuin, V. G., & Gomes, C. J. C. (2022). The shadows the pandemic invisibility projects: what alternatives to the future?. Conjectura: Filosofia E educação, 27, e022016. https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022016

Issue

Section

ARTICLES