Readings and travels through affective and musical memories: subjective experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022007

Keywords:

Songs, Narratives, Readings, Stories of Mary.

Abstract

This article deals with reader experiences motivated by songs, autobiographical memories and comments published on digital platforms. Assuming that reading is more than a simple decoding activity, it is argued that by allowing yourself to read by songs and art, the subject involuntarily allows himself to produce meanings for the marks inscribed and re-inscribed in his own history, reinventing himself and generating new processes of subjectification. The objectives of this work are: (1) to build an understanding of the place of the song in the Brazilian artistic scenario, as well as its capacity to reach the readers. (2) Narrating a reading experience, in which the song acts as an unveiling of personal affective demands, that inspired the video series Stories of Mary. (3) Analyze readings on the Stories of Mary, immersed in comments on the respective series, published on digital platforms. Authors such as Wisnik (2004; 1989), Rossi (2003) and Neder (2008) Lima (2013), Agamben (2009), Martins (1986) and Jouve (2002) contribute to the understanding of the song’s place in the Brazilian artistic scenario, its quality as a biographical object and device, as well as its power to lead the body to produce meanings for inscribed and re-inscribed marks, through different levels of reading, as well as the analysis of the possible readings immersed in the comments collected for this work. Ultimately, concluded that every way of reading is worthwhile.

 

Author Biography

Silvio Roberto Silva Carvalho, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

 

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Tradução de Vinícius NicastroHonesko. Chapecó-SC: Argos, 2009.

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Tradução, Paloma Vidal. Rio de Janeiro: UERJ, 2010.

BARROS, Manoel de. O livro das ignorãças. 9.ed. Rio de Janeiro: Record, 2000. p.25

BARTES, Roland. Sade, Fourier, Loyola. Tradução de Mário Laranjeira; revisão da tradução Andréa Stabel M. da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 2005. (Coleção Roland Barthes).

BONDER, Nilton. Cabala e a arte do tratamento da cura: tratando a dor, o sofrimento, a solidão e o desespero. Rio de Janeiro: Rocco, 2019.

BONDER, Nilton. A alma imoral: traição e tradição através dos tempos. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

BRONFENBRENNER, Uric. Bioecologia do desenvolvimento humano: tornando os seres humanos mais humanos. Tradução: André de Carvalho Barreto. Revisão técnica: Silvia H. Koller – Dados eletrônicos. Porto Alegre: Artmed, 2012. [Recurso eletrônico].

BRONFENBRENNER, Uric. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

CARVALHO, Silvio Roberto Silva. Construções biográficas pelas canções populares. Tese de Doutorado em Artes Cênicas. Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal da Bahia. Salvador: UFBA, 2015.

CHIARA, Ana Cristina de Rezende. O espaço biográfico de Leonor Arfuch: uma nova leitura dos modos como vidas se contam. In: Matraga, Rio de Janeiro, v.14, n.21, pp. 165-169, jul./dez. 2007. Disponível em: http://www.pgletras.uerj.br/matraga/matraga 21/arqs/matraga21r01.pdf. Acesso em: 5 ago. 2013.

FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In:_____.O que é o autor? Lisboa: Passagens, 1992. p. 129-160.

JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito... ao sujeito da formação. In: NÓVOA, António; FINGER, Mathias. O método (auto)biográfico e a formação. Natal-RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. (Pesquisa (auto)biográfica ∞ Educação. Clássicos das histórias de vida). p.59-79.

JOUVE, Vincent. A leitura. Tradução de Brigitte Hervor. São Paulo: Editora UNESP, 2002

KEHL, Maria Rita. 18 crônicas e mais algumas. São Paulo: Boitempo, 2011.

LIMA, Raquel Esteves. A máquina da memória em movimento. In: SOUZA, Eneida Maria de; LAGUARDIA, Adelaine; MARTINS, Anderson Bastos. (orgs.). Figurações do íntimo: ensaios. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013. p.31-44.

LOPES, Cássia. A pequena leitora. Disponível em:<http://www.caramure.com.br/a-pequena-leitora/. > Acesso em 25 jan. 2013.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. 7.ed. São Paulo: Brasiliense, 1986. (Coleção Primeiros Passos)

NEDER, Álvaro. A invenção da impostura: MPB, a trama, o texto. In: GIUMBELLI, Emerson; DINIZ, Júlio Cesar Valladão; NAVES, Santuza Cambraia. (orgs.). Leituras sobre a música popular: reflexões sobre sonoridades e cultura. Rio de Janeiro:7Letras, 2008, pp.269-283.

PAIS, José Machado. Lufa-lufa quotidiana: ensaios sobre cidade, cultura e vida urbana. Lisboa – Portugal: ICS, 2010.

PENAC, Daniel. Como um romance. Tradução de Leny Werneck. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

PINEAU, Gaston; LE GRAND, Jean-Louis. As histórias de vida. Tradução de Carlos Eduardo Galvão Braga e Maria da Conceição Passeggi. Natal-RN: EDUFRN, 2012. (Pesquisa (auto)biográfica ∞ Educação. Clássico das histórias de vida).

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos. O livro é passaporte, é bilhete de partida. In: PRADO, Jason; CONDINI, Paulo. (orgs.). A formação do leitor: pontos de vista. Rio de Janeiro: Argus, 1999.

ROSSI, Deise Mirian. O amor na canção: uma leitura semiótica-psicanalítica. São Paulo: EDUC; Casa do Psicólogo; Fapesp, 2003.

SEDLMAYER, Sabrina. Recados de vida, cartas sem destinatário: Bartleby e Companhia. In: ____; GUIMARÃES, César; OTTE, Geor. (Orgs.). O comum e a experiência da linguagem. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007. pp.15-27.

TATIT, Luiz. O cancionista. 2.ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.

WISNIK, José Miguel. Sem receita. São Paulo: Publifolha, 2004.

WISNIK, José Miguel. O som e o sentido. São Paulo: Companhia das Letras: Circulo do Livro, 1989.

Published

2022-04-05

How to Cite

Carvalho, S. R. S. (2022). Readings and travels through affective and musical memories: subjective experiences. Conjectura: Filosofia E educação, 27, e022007. https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022007