Literary literacy in and out of school: the reception of the Bartolomeu Campos de Queiros's O olho de vidro do meu avô

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022005

Keywords:

Literary literacy, Literary reception, Literary reading project.

Abstract

This article presents reflections on literary literacy from the reception of the work O olho de vidro do meu avô, by Bartolomeu Campos de Queirós (2004), through the analysis of testimonies of ordinary readers – literature in the daily lives of individuals – and excerpts from scientific articles on the work – literature in the academic field. We also present a didactic sequence developed with 6th grade students from a public school in Itabirito, in Minas Gerais. To carry out the pedagogical practice, we use the proposal suggested and experienced by Rildo Cosson (2012) for literary literacy, called by the researcher as basic sequence, composed of four stages: motivation, introduction, reading and interpretation. Thus, we seek to understand literature, literary reading and literary literacy in social life and at school, as it is up to this institution to provide students with experiences that develop this competence for literary literacy, to be perpetuated through adult life. The main objective of this process in the school context is to train a reader who appreciates aesthetic meanings, able to insert himself into a community that makes its own literary choices, who knows how to manipulate its cultural instruments and can build a sense with them for itself and for the world where you live. Thus, it is necessary to recognize the importance of activities that encompass different types of written material, but that literary texts are not neglected, thus multiplying reading spaces and constituting communities of readers at school and beyond.

 

Author Biographies

Hércules Tolêdo Corrêa, Universidade Federal de Ouro Preto

 

Rosângela Márcia Magalhães, Universidade Federal de Ouro Preto

 

References

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 3. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1988. p. 169-191.

CORRÊA, Hércules Tolêdo. Tempos e espaços culturais: diferenças na produção e efeitos sobre a recepção (estudos sobre Indez e A guerra dos botões). 2002. 283 f., enc. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação

CORRÊA, Hércules Tolêdo. Memória à flor da pele: a escrita da memória de Bartolomeu Campos de Queirós ou Bartolomeu Campos de Queirós: em busca da infância perdida. In: ROSA, Cristina Maria (Org.). Escritas, leitores e história da leitura. Pelotas, RS: UFPel, 2012, p. 20-50.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2012.

COSSON, Rildo. Letramento literário: educação para vida. Vida e Educação, Fortaleza, v. 10, 2006. p. 14-16.

COSSON, Rildo. Letramento literário. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva Frade et al. (Orgs). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014. Disponível em:

<http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/> Acesso em 21 nov. 2019.

DE CERTEAU, Michel. GIARD, Luce. MAYOL, Pierre. A invenção do Cotidiano: 2. Morar e Cozinhar. Petrópolis, Rio de Janeiro, Ed. Vozes, 1998.

EISENSTEIN, Evelyn. Adolescência: definições, conceitos e critérios. Adolescência & Saúde. 2(2):6-7, 2005. Disponível em: https://cdn.publisher.gn1.link/adolescenciaesaude.com/pdf/v2n2a02.pdf. Acesso em 21 nov. 2019.

FEBA, Berta Lúcia Tagliari. A leitura e o leitor do livro O olho de vidro do meu avô, de Bartolomeu Campos de Queirós. Disponível em: < http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais17/txtcompletos/sem15/COLE_596.pdf> Acesso em 21 nov. 2019.

FIUZA, Marina Miranda. A infância da literatura: exercícios do olhar. Palimpsesto. Rio de Janeiro, v. 18, n. 29. 2019. p. 62-67 Disponível em:

https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/palimpsesto/article/view/40113. Acesso em 21 nov. 2019.

HIDALGO, Luciana. Autoficção brasileira: influências francesas, indefinições teóricas. ALEA: Estudos Neolatinos. Rio de Janeiro. v. 15/1. jan-jun 2013. p. 218-231 Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/alea/v15n1/a14v15n1.pdf> Acesso em 21 nov. 2019.

LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à Internet. Trad. Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

NAVAS, Diana e FERREIRA, Eliane A. G. Miscelânea. Assis, v. 22, jul.-dez. 2017. p. 261-278 Disponível em: <http://seer.assis.unesp.br/index.php/miscelanea/article/view/1098/1046> Acesso em 21 nov. 2019.

PAULINO, Graça e COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, Regina e ROSING, Tânia. Escola e Literatura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p. 61-79.

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Entretextos. Piauí, 2012. Disponível em:

<https://www.portalentretextos.com.br/noticias/bartolomeu-campos-de-queiros-entrevista-l,1411.html> Acesso em 21 de novembro de 2019.

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. O olho de vidro do meu avô. São Paulo: Moderna, 2004. (Coleção Veredas).

ROJO, Roxane H. R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane Helena Rodrigues; MOURA, Eduardo (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

Published

2022-04-05

How to Cite

Corrêa, H. T., & Magalhães, R. M. (2022). Literary literacy in and out of school: the reception of the Bartolomeu Campos de Queiros’s O olho de vidro do meu avô. Conjectura: Filosofia E educação, 27, e022005. https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022005