Notes about the masculinity in Johann Friedrich Herbart’s pedagogical ideas

Authors

  • Alexandre Rodrigo Nishiwaki da Silva Universidade Federal de São Carlos http://orcid.org/0000-0003-4431-0062
  • Celso Conti Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos.

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022014

Abstract

This paper intends to analyze the pedagogical ideas of Johann Friedrich Herbart (1776-1841) and his possible contributions to the construction of modern masculinity, based on a bibliographic research developed during the doctorate in Education. Herbart is one of the precursors of the pedagogy as a science, directly associating the philosophy, education, and psychology knowledge to formulate a theoretical apparatus that would respond to the transformations of the 17th and 18th centuries, especially the French Illuminism. To better understand the theme, we divided the article into four sections: (a) in the introduction we locate the studies about masculinities and the temporal framework of this work; (b) then we expose the bibliographic methodological course based on the circular design of successive approaches to the sources; (c) in the third we analyze the historical context of Herbart’s formulations, the synthetic organization of his ideas and his pedagogical proposal. Finally (d) we establish relations between the author’s educational project and its possible contributions to modern masculinity.

Keywords: Johann Friedrich Herbart. Pedagogical Thinking. Masculinity.

Author Biography

Alexandre Rodrigo Nishiwaki da Silva, Universidade Federal de São Carlos

Pedagogo, Mestre e Doutor em Educação pela UFSCar.

Professor Adjunto (Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas/UFSCar).

References

ARANHA, M. História da educação e da pedagogia: Geral e Brasil. 3ª ed. São Paulo, SP: Moderna, 2006.

BADINTER, E. XY de l'identité masculine. 12ª Edition. Paris, FR: Éditions Odile Jacob, 2013.

BOURDIEU, P. A Dominação Masculina. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil, 1999.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1990.

BUTLER, J. (1998). Fundamentos Contingentes: o feminismo e a questão do “pós-modernismo”. Cadernos Pagú, v.11, p. 11-42, 1998.

BUTLER, J. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, G L. O corpo Educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 1999.

BUTLER, J. Problemas de Gênero: Feminismo e Subversão da Identidade. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 2003.

CAMBI, F. História da pedagogia. São Paulo, SP: Unesp, 1999.

CALVINO, I. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 2002

CONNELL, R. Masculinidades. Cidade do México: Universidade Autônoma do México, 2003.

CONNELL, R. Masculinity Research and Global Change. Masculinities and Social Change. Barcelona, v.1, n.1, 2012.

CONNELL, R.; MESSERSCHMIDT, J. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Revista Estudos Feministas. Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 241-282, 2015

ENGELS, F. A origem da Família, da Propriedade Privada e do Estado. Rio de Janeiro, RJ: Editora Civilização Brasileira, 1984.

FLECHA, R.; PUIGVERT, L.; RÍOS, O. The New Masculinities and the Overcoming of Gender Violence. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, Barcelona, v. 2, n. 1, p. 88-113, 2013.

GADOTTI, M. História das Ideias Pedagógicas. São Paulo, SP: Editora Ática, 2003.

GIL, A. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 1994.

GROSSI, M. Masculinidades: uma revisão teórica. Antropologia em Primeira Mão: Florianópolis, nº 01, v. 01, 2005.

HERBART, J. Pedagogia geral. Portugal, Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, Serviço de Educação e Bolsas, 2003.

HERBART, J. Coleção Educadores. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

HERBART, J. Outlines of Educational Doctrine. New York: Franklin Classics Trade Press, 2018.

HOBSBAWM, E. J. A era das revoluções. 9.ed. São Paulo, SP: Paz e Terra, 1996.

KIMMEL, M. S. Changing Men: New Directions in Research on Men and Masculinity. Newbury Park, CA: Sage, 1987.

MANACORDA, M. História da Educação: da antiguidade aos nossos dias. São Paulo, SP: Cortez, 2002.

MERCADO-MARTÍNEZ, F.; BOSI, M. Pesquisa qualitativa de serviços de saúde. Petrópolis, Vozes, 2004.

MINAYO, M.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 237-248, 1993.

OLIVEIRA, P. A Construção Social da Masculinidade. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2004.

PUIGVERT, L. Las otras mujeres. Barcelona: Hipatia Editorial, 2001.

SAFFIOTI, H. Rearticulando gênero e classe social. In: COSTA, A.O.; BRUSCHINI, C. (Orgs.) Uma Questão de gênero. São Paulo, SP: Rosa dos Tempos, 1992.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. Edição Comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.

WELZER-LANG, D. Les hommes et le masculin. Paris: Éditions Payot & Rivages, 2008.

Published

2022-11-25

How to Cite

Silva, A. R. N. da, & Conti, C. (2022). Notes about the masculinity in Johann Friedrich Herbart’s pedagogical ideas. Conjectura: Filosofia E educação, 27, e022014. https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022014

Issue

Section

ARTICLES