Rural extension: method for typologies of extensionist action
DOI:
https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021019Abstract
The article presents the documentary method for rural extension identifying typologies of extensionist action. It is a case study and the assumptions of the action of rural extensionists and the National Policy of Technical Assistance and Rural Extension. The documentary method made it possible to produce information with narrative interviews referenced by a script. The analysis of information was developed from the five stages: thematic organization, formulated interpretation, reflected interpretation, comparative analysis and construction of typologies. The study points to three typologies: extensionists of specialist type with individual performance, generalist with individual performance and generalist with group performance. The result revealed a basic structure of professional activity, and morever answers the question of why extensionists do what they do, that is, because they are more or less dedicated to national politics.
Keywords: Rural extension. Typologies. Extensionist. Documentary method
References
BOHNSACK, Ralf. A multidimensionalidade do habitus e a construção de tipos praxiológica. Educação Temática Digital, Campinas, v. 12, n. 2, p. 22-41, jan./jun. 2011.
BOHNSACK, Ralf; WELLER, Wivian. O método documentário na análise dos grupos de discussão. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (Org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 67-86.
CARSPECKEN, Phil. Pesquisa Qualitativa Crítica: conceitos básicos. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 395-424, maio/ago. 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 59. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo, 1: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012a.
HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo, 2: sobre a crítica da razão funcionalista. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012b.
MANZINI, Eduardo José. Entrevista semiestruturada: análise de objetivos e de roteiros. In: Seminário Internacional sobre Pesquisa e Estudos Qualitativos, 2004, Bauru. Anais... v. 1. p. 1-10, Bauru: USC, 2004.
MINAYO, Maria Cecília. O desafio do conhecimento. 12. ed. São Paulo: Hueitec, 2010.
PEIXOTO, Marcus. Mudanças e desafios da extensão rural no Brasil e no mundo. In: Buainain et al. (Org.). O mundo rural no Brasil do século 21: a formação de um novo padrão agrário e agrícola. Brasília: Embrapa, 2014, v. 1, p. 891-924.
SILVA, Raimundo Pires. As especificidades da nova Ater para a agricultura familiar. Revista Nera, Presidente Prudente, ano 16, n. 23, p.
-166, jul./dez. 2013.
TRIVIÑOS, Augusto. Cadernos de pesquisa. v. 4. Porto Alegre: Ritter dos Reis, 2001.
WELLER, Wivian. A contribuição de Karl Mannheim para a pesquisa qualitativa: aspectos teóricos e metodológicos. Sociologias, Porto Alegre, ano 7, n. 13, p. 260-300, jan./jun. 2005.
WELLER, Wivian. Tradições Hermenêuticas e interacionistas na pesquisa qualitativa: a análise das narrativas segundo Fritz Schütze. In: Reunião Anual da Anped, 32., Caxambu, 2009.
WELLER, Wivian. Grupo de discussão: aportes teóricos metodológicos. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (Org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 54-64.
WELLER, Wivian; OTTE, Janete. A análise de narrativas segundo o método documentário: a exemplificação a partir de um estudo com gestoras de instituições públicas. Revista Civitas, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 325-340, maio/ago. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The publication of the originals will imply the assignment of copyright to Conjectura Journal.
2. Texts cannot be reproduced without authorization from the Journal after acceptance.