O diálogo é uma exigência existencial

Reflexões sobre a prática docente a partir de Paulo Freire e Bell Hooks

Authors

  • Priscilla Stuart da Silva UFSC

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v25.e025001

Keywords:

Dialogicidade. Prática docente. Experiência. Paulo Freire. bell hooks.

Abstract

The present article discusses the importance of dialogicity in teaching practice through the perspectives of Paulo Freire and bell hooks, emphasizing the notions of student participation and experience in the teaching-learning process. Both authors emerged from distinct backgrounds. Brazilian educator Paulo Freire developed a fundamental pedagogical method in "Pedagogy of the Oppressed," which promotes a critical reflection on teaching practices. A prominent work in Freirean thought, it reaffirms the need for political and social struggle among the oppressed class, illustrating the psychological mechanisms of authoritarian, necrophilic, and antidemocratic personality traits inherent in oppressors that reside within all of us. Written during a critical period of democratic closure in Brazil's dictatorial regime, the work remains relevant in contemporary society, emphasizing the constant need for the exchange of experiences, discourse, and ultimately, dialogue, as a means of constructing pedagogical and social identity. On the other hand, American writer bell hooks, influenced by Freirean thought, particularly in "Teaching to Transgress," gives voice to marginalized segments such as women—highlighting feminism in her theory and indicating that alongside class analysis, central attention must also be paid to gender and racial markers. She proposes an education of diversity grounded in experience and the cultivation of sensitivity through emotional connections. The methodology employed was bibliographic research focused on the themes presented in the cited essays of both authors. In conclusion, the study asserts that teaching practice is a collective endeavor between educator and student, centered on dialogicity as essential to human constitution and development.

Author Biography

Priscilla Stuart da Silva, UFSC

Priscilla Stuart da Silva é professora do Departamento de Teoria e Fundamentos da Educação da Universidade Federal de Mato Grosso. É Doutora em Educação, na linha de pesquisa Filosofia da Educação - PPGE/UFSC (2019), Mestre em Educação - UFSC (2013) e Graduada em Filosofia pela mesma Instituição (2010).

References

ADORNO, Theodor. Tabus acerva do magistério. In:___________. Educação e emancipação. Trad. de Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 2008. p. 97-117.

BENJAMIN, Walter. O narrador. In: ___________. Obras escolhidas. Magia e técnica. Arte e política. Trad. de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2010. p. 206.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 03 jan. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011. p. 22-23.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

HOOKS, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. Trad. de Bhuvi Libanio. São Paulo: Elefante, 2020.]

HOOKS, bell. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. Trad. de Stephanie Borges. São Paulo: Elefantes, 2021.

HOOKS, bell. Teaching Critical Thinking. London: Routledge, 2009.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Trad. de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

Published

2025-10-22

How to Cite

Stuart da Silva, P. (2025). O diálogo é uma exigência existencial: Reflexões sobre a prática docente a partir de Paulo Freire e Bell Hooks. Conjectura: Filosofia E educação, 30, e025001. https://doi.org/10.18226/21784612.v25.e025001

Issue

Section

EDUCAÇÃO - Artigos