Overcoming challenges in the realization of TCCs: reflections based on Georges Snyders' conception of joy

Authors

Keywords:

undergraduate thesis, joy in University, engaged psychology, Georges Snyders

Abstract

This article has as theoretical framework Georges Snyders's book “Happy at the University” and frames the difficulties faced in completing an undergraduate thesis (UT) as part of the “non-joys” that must be overcome to complete the final assignment. For Snyders, overcoming the “non-joys” promotes the joy that results from creation and achievement, when we dare to face difficult challenges. From a research developed as one of the stages of a project linked to the Professional Master in Science and Mathematics Teaching of the University of Caxias do Sul (RS), which investigated, among other things, the training needs of the students identified by the thesis advisors of the UT courses, alternatives are suggested that foster an engaged pedagogy that does not eliminate obligations but lead to face the “non-joys”, to dare the difficult, and promotes the joy of college students. Thus, the reflections of this article aim to support the proposition of actions and academic activities based on active learning, which contribute to the accomplishment of the UTs.

References

VILLAS-BOAS, V.; MARTINS, J. A.; BOOTH, I. A. S.; GIOVANNINI Jr., O.; CATELLI, F.; LIMA, I. G.; SAUER L. Z. Novas metodologias para o Ensino Médio em Ciências, Matemática e Tecnologia. In: VILLAS-BOAS, V.; MIOTTO, F.; MARTINS, J. A. Novas metodologias para o Ensino Médio em Ciências, Matemática e Tecnologia. Brasília: Abenge, 2011.

SNYDERS, G. A alegria na Escola. São Paulo: Manole, 1988.

SNYDERS, G. Estudantes felizes: reflexões sobre alegria na Escola a partir de textos literários. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

SNYDERS, G. Feliz na Universidade: Estudo a partir de algumas biografias. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

CARVALHO, R. M. B. Georges Snyders: em busca da alegria na escola. Dissertação de Mestrado, PUCSP, 1996. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/download/10528/10074, acesso em 04/11/2019.

LAURINDO, G. S. Em busca da alegria na escola. Portal educação, s.d. disponível em: https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/psicologia/em-busca-da-alegria-na-escola/51135, acesso em 04/11/2019.

DIRETRIZES CURRICULARES PARA OS CURSOS DE ENGENHARIA. Anteprojeto de Resolução. Brasília, 5/05/99

SILVA, T. T. Documentos de identidade: Uma introdução à teoria do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T. Currículo, cultura e sociedade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

CURY, A. Pais brilhantes, professores fascinantes. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.

CUNHA, G. F. Símbolo e conhecimento. In: DOTTI, C. M. Educação: reflexões, vivências e pesquisa. Caxias do Sul: EDUCS, 2002.

ZORZETTO, R. A química da memória (Neurofarmacologia). Pesquisa Fapesp, Ed. 163, setembro, 2009. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/2009/09/01/a-quimica-damemoria/, acesso em: 23/11/2019.

ESTEVINHO, M. F.; SOARES-FORTUNATO, J.M. Dopamina e Receptores. Revista Portuguesa de Psicossomática, vol. 5, núm. 1, junho, 2003, pp. 21-31 disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/287/28750103.pdf, acesso em: 23/11/2019.

D’AMBROSIO, Ubiratan. EtnoMatemática. São Paulo: Ática, 1998.

GUARIENTE, M.H.D. de M.; BERBEL, N.A.N. A pesquisa participante na formação didático-pedagógica de professores de enfermagem. Rev.latino-am. enfermagem, Ribeirão Preto, v. 8, n. 2, p. 53-59, abril 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v8n2/12418.pdf, acesso em 23/11/2019.

TOMÉ, F.; RIZZO, J.; GRISA, A. M. C; BOOTH; I. A. S.; LIMA, I. G. L.; SAUER, L. Z.; VILLAS-BOAS, V.; CUNHA, G. F. Olímpicos: uma atividade de integração na educação em engenharia. XLIV CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, Abenge, 2016. Disponível em: http://www.abenge.org.br/cobenge/arquivos/3/anais/anais/160019.pdf, acesso em 05/11/2019.

CRAWFORD, L.E.; KNOUSE, L.E.; KENT, M.; VAVRA, D.; HARDING, O.; LeSERVE, D.; FOX, N.; HU, X.; LI P.; GLORY, C.; LAMBERT, K.G. Enriched environment exposure accelerates rodent driving skills. Behavioural Brain Research (https://doi.org/10.1016/j.bbr.2019.112309), outubro de 2019. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166432819311763?via%3Dihub, acesso em 23/11/2019.

BRASÍLIA, Lei de Direrizes e Bases da Educação.2005. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf acesso em 01/12/2019.

Published

2019-12-12

How to Cite

Cunha, G. F., Gianni de Lima, I., Zanol Sauer, L., Villas-Boas, V., Coulon Grisa, A. M., & Schmitz Booth, I. A. (2019). Overcoming challenges in the realization of TCCs: reflections based on Georges Snyders’ conception of joy. Interdisciplinary Journal of Applied Science, 4(8), 47–54. Retrieved from https://sou.ucs.br/revistas/index.php/ricaucs/article/view/88