PIBID's contributions to the training of music educators at UCS
Keywords:
Music Education, Bachelor of Music, Pibid - MusicAbstract
This brief article seeks to present some results obtained with the Pibid-Música subproject of the University of Caxias do Sul, as well as to bring some reflections about the contributions and importance of the Program in the training of future musical educators. Initially, it presents a brief history of the Program and the work developed by scholars. Based on the reflections, it was possible to verify that the contributions of the Program in the training of the students of the Licentiate Course in Music of UCS were very positive, despite the scarce vacancies for music teacher in basic education in the region.
References
GARAHY, A. et al. Música da comunidade em exposição: uma experiência do Pibid música. In: CARBONARA, V. et al. (Org.). O papel das instituições na formação docente: universidade, mantenedora e comunidade. Caxias do Sul. Caxias do Sul. SEMINÁRIO INSTITUCIONAL DO PIBID-UCS E 1º PAINEL DE LICENCIATURAS, 1, 2015, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul, RS: Educs, 2015. p. 172-174.
LUNELLI, D. C.; ARRUDA, E. A.; RIBEIRO, T. C. Estado do conhecimento sobre o Pibid música (2008 - 2013). In: CARBONARA, V. et al. (Org.). O papel das instituições na formação docente: universidade, mantenedora e comunidade. Caxias do Sul. SEMINÁRIO INSTITUCIONAL DO PIBID-UCS E 1º PAINEL DE LICENCIATURAS, 1, 2015, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul, RS: Educs, 2015. p. 166-171.
SANTOS, D.; VIDAL, G. G.; CASTILHOS, M. A escola botando a(s) música(s) no mapa. In: CARBONARA, V. et al. (Org.). O papel das instituições na formação docente: universidade, mantenedora e comunidade. Caxias do Sul. SEMINÁRIO INSTITUCIONAL DO PIBID-UCS E 1º PAINEL DE LICENCIATURAS, 1, 2015, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul, RS: Educs, 2015. p. 163-165.
ARRUDA, E. A.; SILVA, R. R.; NESS, R.; SOARES, T. R. A produção sobre e a partir do Pibid nos anais dos Congressos Nacionais da ABEM (2008-2013). In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22, 2015, Natal. Anais... João Pessoa: ABEM, 2015. s/p. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/xxiicongresso/xxiicongresso/paper/view/1170/531. Acesso em 10 jan. 2018.
CEMIN, C.; NUNES, M. L. I Encontro de Professores da Serra Gaúcha: um relato de experiência em música na educação básica. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22, 2015, Natal. Anais... João Pessoa: ABEM, 2015. s/p. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/xxiicongresso/xxiicongresso/paper/view/1124, Acesso: 10 jan. 2018.
VIDAL, G. G.; FIGUEIREDO, M. O.; CASTILHOS, M. A escola botando a(s) música(s) no mapa. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22, 2015, Natal. Anais... João Pessoa: ABEM, 2015. s/p. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/xxiicongresso/xxiicongresso/paper/view/1375. Acesso: 10 jan. 2018.
SILVA, D. et al. Estado do conhecimento sobre o Pibid na área de educação musical: os anais dos congressos nacionais da ABEM (2008-2013). In: CONGRESSO REGIONAL DA ABEM SUL, 16, 2014, Blumenau, SC, Anais… Blumenau, 2014. s/p. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/regional_sul/regional_sul/paper/view/510/55. Acesso: 10 jan. 2018.
NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educación, n. 350, p. 203-218, sep.-dic. 2009. Disponível em: http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_09por.pdf. Acesso: 10 jan. 2018.
ARROYO, M. G. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Interdisciplinary Journal of Applied Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors keep the copyright and cede to the journal the right of publishing first. Published works are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license, allowing the sharing of the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.