Time and Planning: the formative experience of PIBID História/UCS

Authors

  • Eliane Cardoso Universidade de Caxias do Sul
  • Katani Maria Monteiro Ruffato Universidade de Caxias do Sul
  • Ramon Victor Tisott Universidade de Caxias do Sul

Keywords:

collective planning, historical representation, teacher training

Abstract

This article seeks to reflect on the history of the PIBID / UCS History Subproject through the planning of three different didactic proposals. It is important to emphasize the importance of time for the planning of the program and the richness of the collective construction of teaching, or shared teaching. Time to think, propose, debate, evaluate, rethink and produce specific materials for each school reality. Didatically transpose the concepts and theories to teach and teach to teach History. Here is the challenge.

References

BURKE, Peter. A fabricação do rei: a construção da imagem pública de Luís XIV. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994.

O título “Deuses na ZN” faz referência à forma como a Zona Norte de Caxias do Sul é chamada por grupos de jovens locais (ZN = Zona Norte), sendo a sigla, inclusive, um dos códigos-assinatura usados em pichações pela cidade.

GIACOMONI, Marcello Paniz; PEREIRA, Nilton Mullet (orgs.). Jogos e Ensino de História. 1ª edição, Porto Alegre, Evangraf, 2013.

MONTEIRO, Ana Maria. Professores de História: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

MEINERZ, Carla Beatriz; GASPAROTTO, Lucas André. Professores em formação: pensando os mistérios cotidianos da relação pedagógica. Currículo Sem Fronteiras, v.14, n.1, p.18-30, jan. /abr. 2014.

Published

2018-03-22

How to Cite

Cardoso, E. ., Monteiro Ruffato, K. M., & Tisott, R. V. (2018). Time and Planning: the formative experience of PIBID História/UCS. Interdisciplinary Journal of Applied Science, 3(5), 21–23. Retrieved from https://sou.ucs.br/revistas/index.php/ricaucs/article/view/54