The quest for passion in teaching Science and Biology!

Authors

  • Gladis Franck Cunha Universidade de Caxias do Sul

Keywords:

Teaching Science and Biology, Contextualization of knowledge, differentiated strategies, interdisciplinary approaches

Abstract

This article briefly describes and analyzes the main experiments developed by the CARVI-UCS PIBID-Biological Sciences subproject at four public schools in Bento Gonçalves (RS). This subproject was developed from March 2014 to February 2018 with the general objective of training teachers based on an experience in which the formal contents of Sciences and Biology were worked in a contextualized way, exploring the resources installed in partner schools. The PIBID program has proved to be an excellent means of professional qualification for undergraduate students by enabling the development of differentiated teaching strategies, besides promoting the improvement of the performance of the academics in the specific disciplines of the Biological Sciences.

References

MENEZES, L. C. Mais paixão no ensino de Ciências. Revista Nova Escola, p. 19-21 Jan./fev. 2003

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2016.

PIAGET, J. Evolução intelectual da adolescência à vida adulta. FONEME, III Convenção Internacional, Milão, 1970.

CUNHA, G.F.; BALESTRIN, R. C.; ANGHEBEN, F. M.; EITELVEN, T. A integração entre os projetos LABCI e PIBID amplificam a qualificação do ensino de ciências em escolas da região de abrangência do CARVI-UCS, Revista RICA-UCS, (Suplemento Especial) Vol 1. n. 2 p. 32, 2016.

FRANTZ, A. M. F.; CZEIKOSKI, W. L.; CUNHA, G. F. Projetos LABCI e PIBID aproximam universidade e escola, formando professores. In: VII Encontro Regional Sul de Ensino de Biologia, 2015, Criciúma. Anais Erebio, 2015, p. 275-284.

ASSMANN, Hugo. Reencantar a Educação: rumo à sociedade aprendente. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

CASSINELLI, A. B; SCHÄFER, G.; DORNELES, D. K.; CUNHA, G. F. O desafio de trabalhar a educação sexual como projeto interdisciplinar, Revista RICA-UCS, (Suplemento Especial) Vol 1. n. 2 p. 12, 2016.

CASSINELLI, A. B; SCHÄFER, G.; DORNELES, D. K.; CUNHA, G. F. O desafio de trabalhar a educação sexual como projeto interdisciplinar. In: CARBONARA, V. et al (orgs.), O Papel das instituições na formação docente [recurso eletrônico]: Caxias do Sul, RS: Educs, 2015

NUNCIO, A. P.; FRANTZ, A. M. F.; BRUSTOLIN, J. G.; KRONHARDT, K.; CZEIKOSKI, W. L.; CUNHA, G. F. Uma proposta diferenciada para trabalhar com orientação sexual no Ensino Fundamental. Anais do XV Seminário Internacional de Educação, v. 1, p. 1-17, 2016.

GUINDANI, A.; DORNELES, D. K.; CUNHA, G. F. Implementando uma horta temática “Relógio do Corpo Humano” na escola. In: CARBONARA, V. et al (orgs.), O Papel das instituições na formação docente [recurso eletrônico]: Caxias do Sul, RS: Educs, 2015

NUNCIO, A. P.; ZANINI, J.; CZEIKOSKI, W. L. A horta escolar para ensino de ciências na educação Fundamental In: CARBONARA, V. et al (orgs.), O Papel das instituições na formação docente [recurso eletrônico]: Caxias do Sul, RS: Educs, 2015

NUNCIO, A. P.; CZEIKOSKI, W. L.; BACCIN, K. M. S.; GODOY, A. Qr Code Como Estratégia Para Aprendizagem de Conteúdos de Ciências. VII Congresso Internacional de Educação. Santa Maria, 2017.

Published

2018-03-22

How to Cite

Cunha, G. F. (2018). The quest for passion in teaching Science and Biology!. Interdisciplinary Journal of Applied Science, 3(5), 5–8. Retrieved from https://sou.ucs.br/revistas/index.php/ricaucs/article/view/50