The importance of teaching evolution for critical and scientific thinking

Authors

  • Ariane Pegoraro Universidade de Caxias do Sul
  • Luana Gonçalves Soares Universidade de Caxias do Sul
  • Mariluza Zucco Rizzon Universidade de Caxias do Sul
  • Eliete Dal Molin Universidade de Caxias do Sul
  • Fabiana Martins Fernandes Universidade de Caxias do Sul
  • Luciana Bonato Lovato Universidade de Caxias do Sul
  • Gladis Franck Cunha Universidade de Caxias do Sul

Keywords:

teaching of evolution, different worldviews, teacher training

Abstract

Evolution is a key concept in understanding of life sciences and it central idea is the mutability of living beings. But in the XXI century is still a lot of resistance, especially due to lack of knowledge and religious aspects. This resistance must be taken into account as the study of evolution can contribute significantly to the technological development inserted in the sustainability challenge. In order to highlight the importance of studying the evolution of applied science, this article was prepared by Masters students of the discipline Tópicos atuais em Biologia Molecular, Genética e Evolução in the Master Professional in Science and Mathematics Teaching, which were challenged, from their research projects, to answer the question: How important is the teaching of evolution to scientific development? Developed arguments suggest that the teaching of evolution can contribute directly to a critical and scientific education because it integrates different areas and structure a worldview. However, to address the challenges facing educators in the scientific field, their teacher training should incorporate discussions on the specific contents and their dilemmas and conflicts with other worldviews, that is not made the conceptual mistake of confusing theological and scientific questions, as the theological concept of creation is not a scientific concept and scientific knowledge about evolution does not respond to religious questions, constituting themselves thus in different areas of education.

References

LIGNANI, L. B.; AZEVEDO, M. J. C. Aceitar o fato e questionar as teorias: desafios para o ensino da evolução. Ciência Hoje, São Paulo, v. 55, n. 321, p.28-31, julho, 2015.

THE GUARDIAN. The best Darwinian sites on the web. Science, 09/02/2008. Disponível em: https://www.theguardian.com/science/2008/feb/09/darwin.websites acesso em 03/10/2016

WILLEMART, R. H.; MARQUES, A. C. Por que é tão difícil aceitar a evolução? Ciência Hoje, São Paulo, v. 53, n.315, p. 24-27, junho, 2014.

SOUZA, R.F.; CARVALHO, M.; MATSUO, T.; ZAIA, D.A.M. Evolucionismo X Criacionismo: aceitação e rejeição no século 21. Ciência Hoje, São Paulo, v.43, n.256, p. 37-41, Janeiro/Fevereiro, 2009.

SANTOS, A. B. D.; NASCIMENTO, F.S.D. Transformações ocorridas ao longo da evolução da atividade agrícola: algumas considerações. Centro Científico Conhecer - ENCICLOPÉDIA BIOSFERA, Goiânia, vol.5, n.8, 2009. Disponível em: http://www.conhecer.org.br/enciclop/2009B/transformacoes.pdf acesso em 01/11/2015

SEGATTO, C. Os magros são mais saudáveis? Nem sempre. As surpreendentes descobertas sobre as razões e consequências da obesidade que avança no Brasil e no mundo. Revista Época. São Paulo. Fevereiro de 2009, Disponível em: http://revistaepoca.globo.com/Revista/Epoca/0,,ERT62212-15257-62212-3934,00.html acesso em 04/11/2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria Nacional de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, volume 2, p. 135, 2006.

RIDLEY, M. Evolução. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, p. 752, 2006.

SELLES, S. E., FERREIRA, M. S. Disciplina Escolar Biologia: entre a retórica unificadora e as questões sociais. In: MARANDINO, M.; SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S.; AMORIM, A. C. (Org.) Ensino de Biologia: conhecimentos e valores em disputa. Niterói: EDUFF, 2005.

FUTUYMA, D. J. Biologia Evolutiva. 3.ed. Ribeirão Preto: Ed. FUNPEC, p. 829, 2009.

AMABIS, J.M. BITNER-MATHÉ, B.C. Darwin e a teoria da evolução. Ciência Hoje, São Paulo, v. 44, n. 261, p.34-39, julho, 2009.

WAIZBORT, RICARDO. Bisbilhotando a caixa postal de Darwin. Ciência Hoje das Crianças, São Paulo, ano 21, n. 194, p.12-15, setembro, 2008.

PACHECO, J. A. F. Quando a vida surgiu no universo? Ciência Hoje On-line, Publicado em 11/09/2014 | atualizado em 11/09/2014, disponível em: http://cienciahoje.uol.com.br/revista-ch/2014/318/quando-a-vidasurgiu-no-universo acesso em 25/11/2015.

CHEVALIER, J. GHEERBRANT, A. Dicionário de símbolos, mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Rio de Janeiro: José Olympio, 1988, p. 996.

- COMPIANI, M.; CARNEIRO, C. R. Os papéis didáticos das excursões geológicas. Enseñanza de las Ciencias de La Tierra, v.1.2, p.90-8, 1993.

FONSECA, A. T. Resenha: MAYR, Ernst. Biologia, ciência única: reflexões sobre a autonomia de uma disciplina científica. Varia hist. vol.22 no.36 Belo Horizonte July/Dec. 2006. Versão on-line, disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-87752006000200019&script=sci_arttext acesso em 15/11/2015.

AUSUBEL, D. P. A Teoria da Aprendizagem Significativa. Rev. PEC, Curitiba. V.2, n.1, p.37-42, jul.2001-jul.2002. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br acesso em 03/05/2015.

UNESCO. A reforma curricular e a organização do ensino médio. 2000. Disponível em: http://desenvolve.org/biblioteca/b1reformanm.htm acesso em: 12/02/ 2015.

REIS, P. Ciência e Educação: Que relação? Interações, n.3, p.160-187, 2006.

SOUZA, E. C. F.; DORVILLÉ, L. F. M. Ensino de evolução biológica: concepções de professores protestantes de ciências e biologia. Revista da SBEnBio, n. 7 outubros de 2014; V Enebio e II Erebio Regional 1I. Disponível em: http://www.sbenbio.org.br/wordpress/wpcontent/uploads/2014/11/R0784-1.pdf acesso em 25/11/2015.

Hype Science. Ponto para a Igreja Católica: Papa Francisco declara que teorias da Evolução e do Big Bang são reais. Sem data de publicação. Disponível em: http://hypescience.com/papa-francisco-evolucao-big-bang/acesso em 25/11/2015.

M.Portal. Projeto proíbe professores de falar sobre política, teoria da evolução e gênero nas escolas. Publicado em 7 de Setembro de 2015. Disponível em: http://portalmetropole.com/2015/09/projeto-proibeprofessores-de-falar-sobre-politica-teoria-da-evolucao-e-genero-nasescolas.html acesso em 25/11/2015.

MILLS, A. O papa acredita na evolução: Os ideólogos do cientificismo não enxergam o xis da questão quando o assunto é a criação. Aleteia, publicado em 17 de junho de 2014, disponível em: http://pt.aleteia.org/2014/06/17/o-papa-acredita-na-evolucao/ acesso em 25/11/2015

Published

2016-10-18

How to Cite

Pegoraro, A., Gonçalves Soares, L., Zucco Rizzon, M., Dal Molin, E., Martins Fernandes, F., Bonato Lovato, L., & Cunha, G. F. (2016). The importance of teaching evolution for critical and scientific thinking. Interdisciplinary Journal of Applied Science, 1(2), 10–15. Retrieved from https://sou.ucs.br/revistas/index.php/ricaucs/article/view/22