INNOVATION IN MICRO AND SMALL BUSINESSES FROM PARANÁ:
A CASE STUDY OF THE ALI PROJECT/ BRAZIL PLUS PROGRAM
DOI:
https://doi.org/10.18226/23190639.v10n3.02Keywords:
Local Innovation Agents, Sebrae, ALI Radar, Innovation Radar, MSBAbstract
The objective of this paper is to analyze the performance of the companies participating in cycles 1, 2 and 3 of the Local Innovation Agents Project (ALI)/Brazil Plus Program in the state of Paraná – Brazil. Therefore, the research uses a methodology with a mixed approach and an applied nature, categorized as exploratory in relation to the objectives and uses the case study format as a technical procedure of analysis. The analytical process is divided into two stages: the first quantitatively evaluates the data of the six dimensions of the ALI Radar corresponding to the sample of 1073 MSBs from Paraná from the diagnoses made at two different times (Ti and Tf) of the innovation journey of the ALI Project/Brasil Mais Program. The second stage of the analysis conducts semi-structured interviews with six local innovation agents in order to understand in a deeper way the motivations that culminate in the quantitative data found. As a result of the research, it is evident that the innovation journey of the sample reached an advance in the scores of all dimensions of Radar Ali in the three cycles analyzed, obtaining an average percentage evolution of 13.92% in the total score of Radar, collaborating with the promotion and development of innovation in the contexts of the Paraná MSBs participating in the program. The in-depth interview, on the other hand, allowed to know the qualitative motivations that lead certain dimensions to reach the highest and lowest percentage evolution of the sample, to have the lowest average score, among others.
Metrics
References
Agune, R., & Carlos, J. A. (2017) Radar da Inovação: O que os governos precisam enxergar. Estudos Avançados, 31(90), 143-157. https://doi.org/10.1590/s0103-40142017.3190010
Bachmann, D. L., & Destefani, J. H. (2008, September 22-26). Metodologia para estimar o grau de inovação nas MPE. [Conference Session]. Seminário Nacional de Parques Tecnológicos e Incubadoras de Empresas, 2008, Aracaju, SE, Brasil.
Bernardo, A. A. C. (2020). Design e Dialética: inovação na forma dos celulares e smartphones entre 1990 e 2018. [Master’s Thesis, Universidade Federal de Campina Grande]. Repositório Institucional da Universidade Federal de Campina Grande. http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/15825
Braga, L. C., Batista, L. A. V., & Correia, A. M. M. (2022). Revisão sistemática da literatura sobre radar da inovação. Pretexto, 23(1), 43-59. http://revista.fumec.br/index.php/pretexto/article/view/8665
Brasil Mais. (2022). Site institucional. https://brasilmais.economia.gov.br
Carlomagno, M. & Scherer, F. (2014). Innovation Experience: Os desafios de fazer inovação acontecer. Innoscience.
Carvalho, G. D. G. (2021). Proposta de um modelo para a análise das relações entre a capacidade de gestão e a capacidade de inovação de Micro e Pequenas Empresas do sul do Brasil [Doctoral dissertation, Universidade Tecnológica Federal do Paraná]. Repositório Institucional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25063
Carvalho, G. D. G., Resende, L. M. M., Carvalho, H. G., Pontes, J., & Correa, R. O. (2020). The local innovation agents program: a literature review on the largest Brazilian small business innovation support program. International Journal of Innovation Science, 12(5), 565-588. https://doi.org/10.1108/ijis-03-2020-0022
Carvalho, G., Kovaleski, J., Carvalho, H., Corrêa, R., Sokulski, C., & Kolotelo, J. (2018) The Impact of Innovativeness on Product-oriented innovativeness in Agro-industrial micro and small businesses. International Journal of Innovation, 6(3), 217-231. https://doi.org/10.5585/iji.v6i3.312
Castro, B. L. G., Pontelli, G. E., Nunes, A., F. P., Kneipp, J. M., & Costa, V. M. F. (2021). Empreendedorismo e coronavírus: impactos, estratégias e oportunidades frente à crise global. Estudios Gerenciales, 37(158), 49-60. https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.158.4304
Christensen, C.M., Raynor, M. E., & McDonald, R. (2015) What Is Disruptive Innovation.
Cintra, L. P., Braga, R. C., & Barbosa, A. C. Q. (2022). gestão da inovação e transformação cultural: caso de ações indutivas em uma fundação de apoio a instituição de ensino superior. Revista Brasileira de Gestão e Inovação (Brazilian Journal of Management and Innovation), 9(3), 52–76. https://doi.org/10.18226/23190639.v9n3.03
Duarte, J. (2009). Entrevista em profundidade. In Duarte, J., & A. Barros (Eds.). Métodos e técnicas da pesquisa em comunicação (2nd ed., pp 62-83). Atlas.
Gil, A. C. (2009a). Como elaborar projetos de pesquisa (4th ed.). Atlas.
Gil, A. C. (2009b). Métodos e Técnicas da Pesquisa Social (6th ed.). Atlas.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. (2020). Pesquisa Pulso Empresa: Impacto da Covid-19 nas empresas (PPEmp). https://www.ibge.gov.br/estatisticas/investigacoes-experimentais/estatisticas-experimentais/ 28291-pesquisa-pulso-empresa-impacto-da-covid-19-nas-empresas.html?%2520=&t=o-que-e&utm_source=covid19&utm_medium=hotsite&utm_campaign=covid_19
Lima, G. M., Silva, S. B., Silva, W. S., & Henrique, M. R. (2021). Radar da Inovação como vantagem competitiva: um estudo de caso. Brazilian Journal of Development, 7(5), 47200-47222. https://doi.org/10.34117/bjdv.v7i5.29605
Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (2017). Técnicas de Pesquisa (8th ed.). Atlas.
Minayo, M. C. S. (2002). Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: M. C. S. Minayo (Ed.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade (21th ed., pp. 9-30). Vozes.
Nogami, V. K. C. (2019). Destruição criativa, inovação disruptiva e economia compartilhada: uma análise evolucionista e comparativa. Suma de Negócios, 10(21), 9-16. http://dx.doi.org/10.14349/sumneg/2019.V10.N21.A2
Onzi, V., Nesello, P., Chais, C., Ganzer, P. P., Radaelli, A. A. P., & Olea, P. M. (2017). Startups Fintechs: uma análise a partir do Radar da Inovação. Revista e-TECH: Tecnologias para Competitividade Industrial, 10(1), 3-21. https://doi.org/10.18624/e-tech.v10i1
Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico - OCDE & Eurostat (2018). Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation (4th ed.). OECD Publishing/Eurostat. https://doi.org/10.1787/9789264304604-en
Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico - OCDE. (2005). Manual de Oslo: Diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação. Finep. http://www.finep.gov.br/images/a-finep/biblioteca/manual_de_oslo.pdf
Porém, M. E., & Kunsch, M. M. K. (2019). Obstáculos à inovação em micro e pequenas empresas de Bauru (SP) sob a perspectiva comunicacional. Revista G&DR, 15(4), 133-146. https://doi.org/10.54399/rbgdr.v15i4,%20jul.4847
Porém, M. E., & Kunsch, M. M. K. (2021). Inovação, comunicação e pequenos negócios em tempos de pandemia: relatos de experiência de agentes locais de inovação (Ali). Comunicação & Inovação, 22(48), 5-22. https://doi.org/10.13037/ci.vol22n48.7287
Proetti, S. (2017). As pesquisas qualitativa e quantitativa como métodos de investigação científica: um estudo comparativo e objetivo. Revista Lumen, 2(4), 1-23. http://dx.doi.org/10.32459/revistalumen.v2i4.60
Ratten, V. (2020). Coronavirus (covid-19) and entrepreneurship: changing life and work landscape. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 32(5), 503–51. https://doi.org/10.1080/08276331.2020.1790167
Rezende, A. A., Marcelino, J. A., & Miyaji, M. (2020). A reinvenção das vendas: as estratégias das empresas brasileiras para gerar receitas na pandemia de Covid-19. Boletim De Conjuntura - Boca, 2(6), 53-69. https://doi.org/10.5281/zenodo.3834095%20
Santos, W. R. N., & Dib, A. (2020). Inovação do E-commerce Brasileiro na Pandemia. Revista Econômica, 22(1), 95-115. https://doi.org/10.22409/reuff.v22i1.43247
Sawhney, M., Wolcott, R. C., & Arroniz, I. (2006). As 12 formas diferentes de inovar nas empresas. Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão, 5(2), 6-14. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=388541367002
Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas – Sebrae. (2020). Radar Projeto ALI. Sebrae.
Silva Neto, A. T. & Teixeira, R. M. (2014). Inovação de micro e pequenas empresas: mensuração do grau de inovação de empresas participantes do Projeto Agentes Locais de Inovação. Brazilian Business Review, 11(4), 1-29. https://doi.org/10.15728/bbr.2014.11.4.1
Silva, E. L, & Menezes, E. M. (2005). Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. (4th ed.). UFSC.
Silva, I. K. V., Guimarães Junior, D. S., Melo, F. J. C., Sant’Anna, C. H. M., & Araujo, M. A. V. (2022). O impacto da inovação percebida na lealdade dos clientes: um estudo em salões de beleza. Revista Brasileira De Gestão E Inovação (Brazilian Journal of Management and Innovation), 9(2), 145–170. https://doi.org/10.18226/23190639.v9n2.07
Teixeira, J. E., Shima, W. T., & Carvalho, H. G. (2021). Políticas de estímulo à inovação para PME: um estudo das ações da COTEC Portugal. Revista da Micro e Pequena Empresa, 15(2), 7-30. http://dx.doi.org/10.48099/1982-2537/2021v15n2p730
Tidd, J., Bessant, J., & Pavitt, K. (2015). Gestão da inovação (3rd ed.). Bookman.
Toledo, A. C., Mazzei, D. F., Bezerra, M. V., & Pimentel, R. (2020). Guia da Metodologia e Ferramentas. Sebrae.
Yin, R. K. (2010). Estudo de caso: planejamento e métodos (4th ed.). Bookman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sergio Kulak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Revista Brasileira de Gestão e Inovação has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Revista Brasileira de Gestão e Inovação to publish and make its articles available to the whole community.
RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format, linking to RBGI site.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
#RBGI