INNOVATION CULTURE AS A FACTOR OF COMPETITIVENESS IN A PUBLIC COMPANY OF ENERGY SOLUTIONS: A CASE STUDY AT CEMIG SIM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/23190639.v10n3.07

Keywords:

inovação, cultura de inovação, competitividade, empresa pública, setor elétrico

Abstract

The article discusses the culture of innovation as a factor to stimulate competitiveness in an energy solutions company. The research, of an exploratory, descriptive and qualitative approach, aimed to identify, from the structured interview and the documentary research, which are the elements to stimulate the culture of innovation adopted by Cemig Sim, subsidiary of energy solutions of Companhia Energética de Minas Gerais. The script of questions consisted of 22 questions, being applied to the Marketing, Culture and Customer Success Manager. After data collection, the guidelines to encourage innovation adopted by Cemig Sim were compared with the model proposed by Dutra e Almeida, from 2018, in order to analyze the practices carried out by the company and point out the highlights and possible opportunities for improvement. It was found that of the 33 variables proposed by the aforementioned model, Cemig Sim fully fulfills 26 categories, representing 78.7% of completeness. Initiatives such as error tolerance; learning organizations; cross-functional teamwork; processes and tools for generating new ideas; meet current and potential customers/search for ideas outside the organization; explicit top management support for innovation; creating and maintaining a flexible organizational structure and employee autonomy. However, the company fails to adopt important initiatives for the innovation management process, such as establishing reward and recognition mechanisms for creative behavior; job rotation and; innovation metrics. It is suggested the development of practices that contemplate and encourage such activities in the company.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Frederico Giffoni de Carvalho Dutra, Universidade FUMEC

Doutor em Gestão da Informação e do Conhecimento (UFMG), Bacharel em Administração, Especialista em Marketing Estratégico, Profissional de comunicação, marketing e inteligência – Companhia Energética de Minas Gerais (CEMIG), docente do Programa de Pós-graduação em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento da Universidade FUMEC.

Fernanda Gomes Almeida, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Gestão e Organização do Conhecimento pela Universidade Federal de Minas Gerais. Bibliotecária na Biblioteca Universitária da Universidade Federal de Minas Gerais (Belo Horizonte, MG - Brasil).

Fábio Corrêa, Universidade FUMEC

Doutor e Mestre em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento (FUMEC). Especialista em Engenharia de Software e Governança de Tecnologia da Informação (FUMEC). Graduado em Sistemas de Informação pela Faculdade COTEMIG. Professor do curso de Ciência da Computação e do Programa de Pós-Graduação em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento da FUMEC.

Jurema Suely de Araújo Nery Ribeiro, Universidade FUMEC

Doutora em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento (FUMEC), Mestre em Administração (FEAD), MBA em Logística, Finanças, Gestão de Instituições e Administração da Produção, Bacharel em Administração (Centro Universitário Newton Paiva). Experiência como gestora nas áreas Administrativa, Planejamento de Controle da Produção, Logística, Almoxarifado, Expedição, Suprimentos. Atualmente é Coordenadora do Curso de Administração da Universidade FUMEC.

References

M Inovação (2017). Os tipos de inovação. Recuperado em 06 novembro, 2017, de https://www.3minovacao.com.br/aprenda/cursos/os-tipos-de-inovacao

Abernathy, W. J., & Clark, K. B (1985). Innovation: mapping the winds of creative destruction. Research Policy, 14(1), 3-22.

Ahmed, P. K. (1998). Culture and climate for innovation. European Journal of Innovation Management, 1(1), 30-43.

Alvarenga R. C. D. de., Neto (2005). Gestão do conhecimento em organizações: proposta de mapeamento conceitual integrativo. (Tese de doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Associação Brasileira de Comunicação Empresarial. (2021). Prêmio Aberje 2021 revela os melhores da comunicação brasileira. Recuperado em 11 junho, 2022, de https://www.aberje.com.br/premio-aberje-2021-revela-os-melhores-da-comunicacao-brasileira/

Barañano, A. M. (2005). Gestión de la innovación tecnológica: estudio exploratorio de nueve Pymes españolas. Revista de Investigación en Gestión de la Innovación y Tecnología, 30.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Barney, J. B., & Hesterly, W. S. (2007). Administração estratégica e vantagem competitiva. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Bateman, T. S., & Snell, S. (2007). Administração: liderança e colaboração no mundo competitivo. São Paulo: McGraw-Hill.

BH Eventos. (s.d.). Cemig SIM é campeã de etapa regional do Prêmio Aberje 2020. Recuperado em 27 junho, 2022, de https://www.bheventos.com.br/noticia/11-03-2020-cemig-sim-e-campea-de-etapa-regional-do-premio-aberje-2020

Carbone, P. (2000). Cultura organizacional do setor público brasileiro: desenvolvimento de uma metodologia de gerenciamento da cultura. Revista de Administração Pública, 34(2), 1-5.

Casa Civil da Presidência da República. (2022). Sancionada lei que institui marco legal da geração distribuída. Recuperado em 27 junho, 2022, de https://www.gov.br/casacivil/pt-br/assuntos/noticias/2022/janeiro/sancionada-lei-que-institui-marco-legal-da-geracao-distribuida

Cemig Soluções Inteligentes em Energia. (2021, abril 28). Cemig Sim [Instagram]. Recuperado em 13 junho, 2022, de https://www.instagram.com/p/COOF5uvlzoH/

Chang, L.C. (2003). An examination of cross-cultural negotiation: using Hofstede framework. Journal of American Academy of Business, 2(2), 567-570. Retrieved November 29, 2017, from http://two.nitbj.com.cn/nit/content/references/Chang,%20L..pdf

Christensen, C. M. (2011). O dilema da inovação: quando as novas tecnologias levam empresas ao fracasso. São Paulo: M.Books.

Companhia Energética de Minas Gerais. (2021). Relatório anual de sustentabilidade 2021. Recuperado em 13 junho, 2022, de https://www.cemig.com.br/wp-content/uploads/2022/04/ras-2021.pdf

Companhia Energética de Minas Gerais. (2022). Formulário de Referência - 2022 - CIA ENERGETICA DE MINAS GERAIS – CEMIG. Recuperado em 13 junho, 2022, de https://api.mziq.com/mzfilemanager/v2/d/716a131f-9624-452c-9088-0cd6983c1349/86010fff-ae11-c480-c502-e22b251271d1?origin=1

Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Conhecimento Empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus.

Davila, T., Epstein, M. J., & Shelton, R. D. (2007). As Regras da Inovação. Porto Alegre: Bookman.

Dobni, C. B. (2008). Measuring innovation culture in organizations: the development of a generalized innovation culture construct using exploratory factor analysis. European Journal of Innovation Management, 11(4), 539-559.

Drucker, P. F. (1986). Inovação e espírito empreendedor (entrepreneurship): prática e princípios. São Paulo: Pioneira Thomson.

Dutra, F.G.C., & Almeida, F.G. (2018). Elementos para estímulo da cultura de inovação: mapeamento das diretrizes adotadas por empresas de destaque brasileiras. Revista Brasileira de Gestão e Inovação, 5(3), 95-120.

Freitas, M. E. (1991). Cultura organizacional grandes temas em debate. Revista de Administração de Empresas, 31(3): 73-82.

Focus Energia (2021). O que é Geração Distribuída: descubra suas vantagens. Recuperado em 27 junho, 2021, de https://www.focusenergia.com.br/o-que-e-geracao-distribuida-descubra-suas-vantagens/

Garrido Marketing (2020). Smart Customer 2020. Recuperado em 13 março, 2022, de https://smartcustomer.com.br/

Gibson, R. (2011). Excelência em inovação: lições das campeãs brasileiras. Harvard Business Review Brasil. Recuperado em 11 maio, 2017, de http://hbrbr.com.br/excelencia-em-inovacao-licoes-das-campeas-brasileiras/

Gil, A. C. (1994). Métodos e técnicas de pesquisa social (4a.ed). São Paulo: Atlas.

Hobbs, P. B., & Kupperschmidt, B. (2015). Creating a culture of innovation. The Oklahoma Nurse, 60(3), 17.

Hofstede, G. (1993). Cultural constraints in management theories. The Executive, 7(1), 81-94.

Kaasa, A., & Vadi, M. (2008). How does culture contribute to innovation: evidence from European countries. Tartu: Tartu University Press. Retrieved November 07, 2016, from https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1268359

Katzenbach, J., Oelschlegel, C., & Thomas, J. (2016). 10 Principles of Organizational Culture. Strategy and Business. 82. Retrieved May 11, 2017, from http://www.strategy-business.com/article/10-Principles-of-Organizational-Culture

Lei n. 14.300, de 06 de janeiro de 2022 (2022). Instnstitui o marco legal da microgeração e minigeração distribuída, o Sistema de Compensação de Energia Elétrica (SCEE) e o Programa de Energia Renovável Social (PERS); altera as Leis nºs 10.848, de 15 de março de 2004, e 9.427, de 26 de dezembro de 1996; e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF: Imprensa Nacional.

Lindegaard, S. (2010). The open innovation revolution: essentials, roadblocks, and leadership skills. Hoboken, N.J.: Wiley.

Lu, Y. C., Matui, N., & Gracioso, L. (2019). Definição da inovação no âmbito da pesquisa brasileira: uma análise semântica. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 17, e019023.

Malhotra, N. (2008). Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. São Paulo: Prentice Hall.

Mambrini, A. B., Dattein, E., Medina, J. A. A., Cintho, S., & Maccari, E. A. (2011). Cultura inovadora na pequena e média empresa. Revista de Gestão e Projetos, 2(1), 26-51.

Mclean, L.D. (2005). Organizational culture’s influence on creativity and innovation: a review of the literature and implications for human resource development. Advances in Developing Human Resources, 7(2), 226-246.

Monteiro, J. G. , Jr. (2011). Criatividade e Inovação. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Nadali, A., Goldasteh, P., Ghazivakili, M., & Ahmari, S. (2012, June). Evaluating Success of Innovation Ideas in Social Computing Technologies Using Fuzzy Expert System. Proceedings of the FTRA International Conference on Mobile, Ubiquitous, and Intelligent Computing, Vancouver, Canada , 3.

Nassar, P., Santos, H. dos. (Eds.) (2022). Cemig Sim inova o segmento de energia solar. CE: Revista Comunicação Empresarial. Recuperado em 11 março, 2022, de https://www.aberje.com.br/ce/wp-content/uploads/2022/05/CE_109_Abril2022_18maio.pdf

Nelson, B. (2014). 1501 maneiras de premiar seus colaboradores. Rio de Janeiro: Sextante.

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2018). Oslo Manual: guidelines for collecting and interpreting innovation data (4a ed.). Paris: OECD Publishing.

Schaeffer, P. (2016). Five cultures that kill innovation. IEEE Engineering Management Review, 44(3), 46-50.

Schein, E. (1984). Coming to a new awareness of organizational culture. Sloan Management Review, 25(2), 3-16.

Schein, E. (1992). Organizational Culture and Leadership. San Francisco: Jossey Bass.

Schumpeter, J. A. (1984). Capitalismo, socialismo e democracia. Rio de janeiro: Zahar Editores.

Sen, A. K. (1999). Development as freedom. New York: Anchor Books.

Serra, F. A. R., Fiates, G. G., & Alperstedt, G. D. (2007). Inovação na pequena empresa: estudo na Tropical Brasil. Journal of Technology Management & Innovation, 2(2), 170-183.

Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. (2015). Gestão da inovação: inovar para competir. Brasília.

Tidd, J., Bessant, J., & Keith, P. (2008). Gestão da inovação (3a ed.). Porto Alegre: Bookman.

Tidd, J., & Bessant, J. (2015). Gestão da inovação (5a ed.). Porto Alegre: Bookman.

Wunker, S. (2015). 5 strategies big businesses use to build a culture of innovation. Forbes. Retrieved March 11, 2022, from http://www.forbes.com/sites/stephenwunker/2015/07/29/5-strategic-big-businesses-use-to-build-a-culture-of-innovation/#32472bd11020

Published

2023-09-11

How to Cite

Giffoni de Carvalho Dutra, F., Gomes Almeida, F. ., Corrêa, F., & Suely de Araújo Nery Ribeiro, J. (2023). INNOVATION CULTURE AS A FACTOR OF COMPETITIVENESS IN A PUBLIC COMPANY OF ENERGY SOLUTIONS: A CASE STUDY AT CEMIG SIM. Brazilian Journal of Management and Innovation (Revista Brasileira De Gestão E Inovação), 10(3). https://doi.org/10.18226/23190639.v10n3.07