Apropriação da linguagem,

Auteurs-es

  • Cláudia Maria Mendes Gontijo

Résumé

Resumo

 

Palavras-chave:

 

Abstract:

 

Keywords

 

: Literacy. Written language. ChildrenThe work discusses the results of a longitudinal research, which lasted for two years, aiming at investigating how children aged between five and six years old, studying at a children education institution, appropriate themselves with the written language. It uses the instrumental or the historical-genetic method, elaborated by Vygotski (1997) and collaborators, in order to study the development of superior psychological functions. The results indicate: a) children acknowledge the mnemonic function or the register one before realizing the alphabetical character of writing; b) the way written language is worked by teachers have an effect/ influence the processes of written appropriation; c) there are development

ways of the written language in children that are not considered unique and linear, but are dependable of learning.

Alfabetização. Escrita. Crianças.: Este trabalho discute os resultados de uma pesquisa de caráter longitudinal, que teve dois anos de duração, cujo objetivo foi investigar como crianças com idades

entre 5 e 6 anos, matriculadas em uma instituição de Educação Infantil, se apropriam da linguagem escrita. Utiliza o método instrumental ou histórico-genético, elaborado por Vygotski (1997) e seus colaboradores, para estudar o desenvolvimento das funções psicológicas superiores. Os resultados da pesquisa indicaram que: a) as crianças compreendem a função mnemônica ou de registro antes de terem o domínio do caráter alfabético da escrita; b) os modos como as professoras trabalham a linguagem escrita afetam/ influenciam os processos de apropriação da escrita; c) existem percursos de desenvolvimento da linguagem escrita nas crianças que não são únicos e lineares, mas que dependem das aprendizagens.

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Comment citer

Mendes Gontijo, C. M. (2010). Apropriação da linguagem,. CONJECTURA: Filosofia E educação, 14(2). Consulté à l’adresse https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/12

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