Apropriação da linguagem,
Abstract
Resumo
Palavras-chave:
Abstract:
Keywords
: Literacy. Written language. ChildrenThe work discusses the results of a longitudinal research, which lasted for two years, aiming at investigating how children aged between five and six years old, studying at a children education institution, appropriate themselves with the written language. It uses the instrumental or the historical-genetic method, elaborated by Vygotski (1997) and collaborators, in order to study the development of superior psychological functions. The results indicate: a) children acknowledge the mnemonic function or the register one before realizing the alphabetical character of writing; b) the way written language is worked by teachers have an effect/ influence the processes of written appropriation; c) there are development
ways of the written language in children that are not considered unique and linear, but are dependable of learning.
Alfabetização. Escrita. Crianças.: Este trabalho discute os resultados de uma pesquisa de caráter longitudinal, que teve dois anos de duração, cujo objetivo foi investigar como crianças com idadesentre 5 e 6 anos, matriculadas em uma instituição de Educação Infantil, se apropriam da linguagem escrita. Utiliza o método instrumental ou histórico-genético, elaborado por Vygotski (1997) e seus colaboradores, para estudar o desenvolvimento das funções psicológicas superiores. Os resultados da pesquisa indicaram que: a) as crianças compreendem a função mnemônica ou de registro antes de terem o domínio do caráter alfabético da escrita; b) os modos como as professoras trabalham a linguagem escrita afetam/ influenciam os processos de apropriação da escrita; c) existem percursos de desenvolvimento da linguagem escrita nas crianças que não são únicos e lineares, mas que dependem das aprendizagens.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
1. The publication of the originals will imply the assignment of copyright to Conjectura Journal.
2. Texts cannot be reproduced without authorization from the Journal after acceptance.