Supervised nursing internships and the human dimension of training in the teachers' design

Authors

  • Ana Lúcia Leal Prof.ª Drª. do Núcleo de Formação Docente (NFD) e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECM / Universidade Federal de Pernambuco – UFPE / Centro Acadêmico do Agreste – CAA.
  • Alexsandra Tenório de Melo Mestra em Educação em Ciências e Matemática – PPGECM / Universidade Federal de Pernambuco – UFPE / Centro Acadêmico do Agreste – CAA.

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021023

Abstract

Nursing education is a dynamic process that is constantly changing. Currently, we want the profile of a professional who not only has technical-scientific skills, but also adopts a critical-reflexive and humanistic approach based on ethics. O aprender a cuidar em Enfermagem perpassa por questões que vão além do saber teórico, exigindo outras formas de agir, no que tange à formação e prática apoiadas na humanização. This study aimed to understand the senses of humanization in the teacher-student relationship during the supervised internships in Tertiary Health Care services of a graduation. Nursing course in the interior of Pernambuco. This study aimed to understand the senses of humanization in the teacherstudent relationship during the supervised internships in Tertiary Health Care services of a graduation. Nursing course in the interior of Pernambuco. And as specific objectives: To investigate what is the perception about human relationship between teacher and student during supervised internships; identify how the relationship between teachers and students is developed during such activities and; To analyze how this relationship can affect and or impact on the development and performance of pairs. We emphasize that the study was approved by the Research Ethics Committee, with the Certificate of Presentation for Ethical Appreciation (CAEE) of n. 05009218.4.0000.5208. The research in question was characterized by a qualitative approach, of an exploratory nature and to obtain the data, we conducted semistructured and audio-recorded interviews, from March to May 2019, with seven supervising professors from a Private Higher Education Institution in Agreste de Pernambuco, who fallowed the Supervised Internships in the Tertiary Care to Health. Data analysis took place from the perspective of Bardin and the obtained results showed that both teachers and students understood and recognized that a humanized relationship, in the context of supervised internships, is based on respect for beliefs, values and principles, aiming at the comprehensiveness of the human being. Besides, the studies show us that the type of relationship established between this binomial can impact in various ways on the development of its activities. This research made it possible to identify and understand the meanings of humanization in the teacher-student relationship during the exercise of Supervised Internship, through a practice based on the integrality of being.

Keywords: Human Formation. Nursing. Humanization. Education. Supervised Internship.

Author Biographies

Ana Lúcia Leal, Prof.ª Drª. do Núcleo de Formação Docente (NFD) e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECM / Universidade Federal de Pernambuco – UFPE / Centro Acadêmico do Agreste – CAA.

  

Alexsandra Tenório de Melo, Mestra em Educação em Ciências e Matemática – PPGECM / Universidade Federal de Pernambuco – UFPE / Centro Acadêmico do Agreste – CAA.

  

References

ARAUJO, A.C.; NASCIMENTO, E.M; SILVA, F.R. A perspectiva da formação humana integral de Paulo Freire e suas contribuições para a educação de jovens e adultos. Revista @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, vol. 5, n.10, jan-abr, 2017.

BARBOSA, A.M; OLIVEIRA, C.C. Dimensão humana da formação docente. IX Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, 2009. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia. Disponível em: https://educere.pucpr.br/p34/anais.html. Acesso em 15/09/2018

BARBOSA, E.S; FONSECA, A.S.S. O Pensamento Complexo como Estratégia de Resgate da Condição Humana na Formação em Enfermagem. In: IV Fórum Internacional de Pedagogia – FIPED. Campina Grande, Realize editora, 2012. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/fiped/trabalhos/7e230522657ecdc50e4249581b861f8e.pdf. Acesso em: 18/10/2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; Abril, 2007.

BELADELLI, E.M.N; ORO, M.C.P; BASTOS, C.C.B.C. O trabalho docente e a formação humana no contexto da sala de aula. XI Congresso Nacional de Educação – EDUCERE. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Curitiba, 2013. Disponível em:

http://educere.bruc.com.br/ANAIS2013/pdf/9081_5282.pdf Acesso em 22/10/2018.

BOLLNOW, O. F. Pedagogia e filosofia da existência. Um ensaio sobre formas instáveis da educação. Tradução de Hermógenes Harada. Petrópolis, RJ: Vozes, 1971.

BOLLNOW, O.F. Sobre las virtudes del educador. Der Aufsatz Über die Tugenden des Erziehers“ ist spanisch erschienen. Educatión. Espanha. 20, 1979.

CAVALCANTE, R.B; et alii. ANÁLISE DE CONTEÚDO: considerações gerais, relações com a pergunta de pesquisa, possibilidades e

limitações do método. Inf. & Soc.:Est., João Pessoa, v.24, n.1, p. 13-18,

jan./abr. 2014.

CIRYNO, E.G; TORRALES-PEREIRA, M.L. Trabalhando com estratégias de ensino-aprendizado por descoberta na área da saúde: a problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n.3, p. 780-788, mai-jun, 2004.

COSTA, R. et al. O legado de Florence Nigthingale: uma viagem no

tempo. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 18, n. 4, p. 661-

, out./dez. 2009.

EVANGELISTA, D.L; IVO, O.P. Contribuições do Estágio Supervisionado para a Formação do Profissional de Enfermagem. Revista Enfermagem Contemporânea. v.3, n.2, p.123-130. Dez.2014.

FREIRE, P. Educação e Mudança. 27ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. Coleção Educação e Comunicação. Vol.1.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo-SP: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

FREIRE, P. Política e Educação. 7ª edição. São Paulo - SP – Cortez, 2003. (Coleção Questões da Nossa Época).

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Porto Alegre: Ed. da

UFRGS, 2009.

GIL, A. C. Didática do Ensino Superior. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOLEMAN, D. Trabalhando com a inteligência emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

KAISER, D.E; SERBIM, A.K. Diretrizes curriculares nacionais: percepções de acadêmicos sobre a formação em enfermagem. Rev Gaúcha Enferm. Porto Alegre (RS) 2009 dez; v. 30, n.4, p.:633-40.

MARCÍLIO, W.S.R. O estágio supervisionado na formação do profissional enfermeiro. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Medicina. Goiânia, 2015.

MARTINS, K.R.M. et al. Perspectiva de Acadêmicos de Enfermagem diante dos Estágios Supervisionados. C&D-Revista Eletrônica da Fainor. Vitória da Conquista, v.9, n.1, p.56-73, jan./jun. 2016.

RODRIGUES, J. MONTAVANI, M.F. O docente de enfermagem e sua representação sobre a formação profissional. Esc Anna Nery R Enferm 2007 set; v.11, n.3, p. 494 - 9.

RÖRH, F. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional da realidade do homem e da educação. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2013.

SALVIANO M.E.M et al. Epistemologia do cuidado de enfermagem: uma reflexão sobre suas bases. Rev Bras Enferm v.69, n. 6, p. 1172-7. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v69n6/0034-7167-reben-69-06-1240.pdf Acesso em: 09/11/18.

SILVA, R.M; SILVA, I.C.M; RAVALIA, R.A. Ensino de Enfermagem: Reflexões sobre o Estágio Curricular Supervisionado. Revista Práxis. Ano I, n. 1, jan-dez, 2009.

SOEJIMA, F.M. Educação e formação humana: Uma discussão sobre o conceito de autonomia do discente. Dissertação (Mestrado em Educação) Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2008.

Published

2021-10-19

How to Cite

Leal, A. L., & Melo, A. T. de. (2021). Supervised nursing internships and the human dimension of training in the teachers’ design. Conjectura: Filosofia E educação, 26, e021023. https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021023

Issue

Section

ARTICLES