Procustian reactive microphysics and educational trans-dialogism

Authors

  • Filipe Lima Silva UFRPE/UFRGS
  • Claudia Glavam Duarte Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022011

Abstract

The proposal for a Cartography of the Unaccustomed involves the mapping of displacements of thought related to the ethical itinerary of education in the process of violence and direct conflict with the cistem, since it addresses the queer powers of transsexual women crossed by forces and becoming, processes and movements, found in the cracks of reality. The word “dialogue” means the union of the Greek prefix “dia” which means “through”, in the sense of a bridge, crossing. The Greek suffix “logos” is etymologically meant as a word or a relation. Transdialogism claims for itself a power that touches upon the repertoire of representations of imposed truths and the sensitive experiences that produce effects on our bodies, going beyond the domains and configurations of the cistem and proposes new geopolitics of gender and sexuality, without identities and patterns. From this clue, two movements are essential: 1) mapping the dissocializations and the control of bodies in the discursive and normative constructions of the school machinery 2) unedifying educational discourses that transit through the universe of representation (meaning, signifier and signification) in which pedagogy is currently based. The education event unfolds in processes, agencies and educational devices without starting from pre-established objectives, but considering the clues and movements of social gaps and finding potentialities in invisible realities and daily lives, but, nevertheless, violated and silenced, starting from a researcher’s desire to understand this trans-corpus through a diverse, different look that resizes the usual. Finally, the cartographic article produced a map cut by lines of intensity that started from the concept of biopower towards that of necropolitics as conditions of a school machinery intertwined with the Capitalistic cistem, although it is faced by the unusual and the strangeness which delineates queer powers.

Keywords: Education. Transsexuality. Microphysics. Biopower. Necropolitics. Cisnormativity

Author Biographies

Filipe Lima Silva, UFRPE/UFRGS

Professor da Universidade Federal Rural de Pernambuco do Departamento de Educação. Doutorando em Educação e Ciência pela UFRGS. Atua nas áreas de novas subjetividades, novas ruralidades, relações étnico-raciais, gênero e sexualidade. 

Claudia Glavam Duarte, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura Plena em Ciências e Matemática - 1º g pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990), Mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2003) e doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2009). Atualmente é professora do curso de licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal do Rio Grande do Sul- Campus Litoral Norte e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da vida e saúde - UFRGS. Atua na linha de pesquisa Educação Científica: Implicações das práticas científicas na constituição dos sujeitos, vinculada ao campo da Educação Matemática e Educação do campo nas suas vertentes pós-estruturalistas, tendo como ferramentas as teorizações de Michel Foucault, Gilles Deleuze, Ludwig Wittgenstein. É colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da UFSC.Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática; Diversidade, Educação do Campo, saberes populares e conhecimento científico,Etnomatemática e currículo . Coordena o Grupo de Estudos em Educação Matemática e Contemporaneidade (GEEMCo). 

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Published

2022-11-25

How to Cite

Silva, F. L., & Duarte, C. G. (2022). Procustian reactive microphysics and educational trans-dialogism. Conjectura: Filosofia E educação, 27, e022011. https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022011

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