Education in human rights in the legal courses of the State of Alagoas and its reflections in the National Student Performance Examination: a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021016

Abstract

The present work seeks to investigate the training propagated by the Law courses of the State of Alagoas, aiming to evaluate if they meet the postulates of Education in Human Rights. Starting from the assumption that dogmatism and the legalistic view still prevailed in the formation of future bachelors, leaving humanistic training in the background, the qualitative approach was adopted as a theoretical-methodological option, with emphasis on literature review and analysis of the 18 (eighteen) curricula of Law courses offered in Alagoas. For data analysis, Bardin Content Analysis was used, choosing as categories the presence of the Human Rights discipline in the curricula of Law courses and the proportion of Humanistic Training disciplines in relation to the technical-legal disciplines. To understand how human rights education can influence the training of law students, the results of Enade in the years 2006, 2009, 2012 and 2015 were analyzed, in the questions that directly or indirectly addressed human rights. The study had authors such as Tardif, Apple, Giroux, Tomaz Tadeu, Barbosa, among others.

Keywords: Human Rights Education. Legal Courses. Curriculum. Enade. Alagoas.

Author Biographies

Carla Priscilla Barbosa Santos Cordeiro, CESMAC

Professora do CESMAC, Mestra em Direito, Doutora em Educação, Graduada em Direito, Licenciada em Pedagogia. E-mail:carlapriscilla@cesmac.edu.br

   

Lana Lisiêr de Lima Palmeira, UFAL

Professora da UFAL, Doutora e Mestra em Educação, Graduada em Direito, Licenciada em Pedagogia e Filosofia. E-mail: lanallpalmeira@outlook.com.

   

Edna Cristina do Prado, UFAL

Pós-doutorado em Educação no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa; (IE/UL); doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP); mestrado em Educação Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), ambos na área de políticas públicas para a EJA; especialização em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP); especialização em Tutoria em EaD pelo Senac de Curitiba; especialização em Ecoturismo pela Universidade Federal de Lavras (UFLA); licenciatura em Educação Física pela Faculdade de Educação Física de Santo André (FEFISA); licenciatura em Pedagogia pela Universidade do Grande ABC (UNIABC); licenciatura em Letras e bacharelado em Linguística pela Universidade de São Paulo (USP); bacharelado em Direito pela Faculdade Maurício de Nassau (FMN). Professora Associada da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) no curso de Pedagogia e nos cursos de mestrado e doutorado do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE. Líder do Grupo do Pesquisa Gestão e Avaliação Educacional - GAE do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas (UFAL/CNPq). Diretora da Seção Estadual da Anpae Alagoas biênios 2011-2013/2013-2015. Tem experiência em docência e na gestão da educação básica e ensino superior, atuando principalmente nos seguintes temas: Gestão Educacional; Direitos Humanos e Políticas Sociais; Ensino Superior e Educação Jurídica. e-mail: wiledna@uol.com.br.

   

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Published

2021-10-19

How to Cite

Cordeiro, C. P. B. S., Palmeira, L. L. de L., & Prado, E. C. do. (2021). Education in human rights in the legal courses of the State of Alagoas and its reflections in the National Student Performance Examination: a case study. Conjectura: Filosofia E educação, 26, e021016. https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021016

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