Bullying from a biographical narrative: the school practices in the cerne of the question

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021015

Abstract

The violence perceived – and experienced – by students manifests itself in multiple ways in the school environment, however one of the types of violence that causes great physical and psychological damage to students is the aggression known as bullying (bully or bully in freetranslation into the language) Portuguese). This can be understood as the practice of violent, intentional and repetitive acts by one person against another. As a result, the victim may suffer from symptoms of anxiety, depression, poor school performance, antisocial behavior and stress, to self-harm and suicide. Based on this context, the present article discussed the phenomenon of bullying (in its also homophobic aspect) from the experience of a subject who experienced such violence in the school environment for many years, in order to provide a critical-reflective process on the subject in question. Therefore, the biographical narrative was chosen as the methodological path, which impels a socio-cultural look at the narrated phenomenon, understanding that no story is only individual, but is inscribed in a socially and culturally constructed scenario. Theoretical support is supported by the studies of Pierre Bourdieu (1996), Cleo Fante (2011), Miriam Abramovay (2010) among other authors who help to reflect on the socio-cultural relations at the interface with school violence. The text ended with a critical analysis of the school’s role in combating and preventing bullying, as well as indicating possibilities for action to deal with the problem, based on non-violent communication, positive discipline, among other ways inserted in the perspective of a culture of peace.

Keywords: Bullying. School. Narratives

Author Biography

Milena Aragão, Centro Universitário Estácio de Sergipe

Psicóloga, Mestre e Doutora em Educação. Professora do Departamento de Psicologia do Centro Universitário Estácio/SE. 

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. História da Educação, ASPHE/FaE/ UFPEL, Pelostas, n.14, p.79-95, 2003. Disponível em: <http://www.seer.ufrgs.br/asphe/article/viewFile/30223/pdf> Acesso em: 02 nov,2019

ABRAMOVAY, Miriam; CUNHA, Ana Lúcia.; CALAF, Priscila Pinto. Revelando tramas, descobrindo segredos: violência e convivência nas escolas (2a ed.). Brasília: Rede de Informação Tecnológica Latino-americana [RITLA], & Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal [SEEDF], 2010. Disponível em:<http://www.saude.sp.gov.br/resources/crt/central-de-arquivos/prevencao/ bibliografia-de-apoio/r evelando_tramas_descobrindo _segredos_violencia e_convivencia _nas_escolas..pdf>. Acesso em 02 nov, 2019

ALBERTI, Verena. Fontes orais: histórias dentro da História. In: PINSKY, Carla BASSANEZI. Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005. p. 155 202.

ALMEIDA, Rosa Maria de. POR UMA CULTURA DE PAZ. In: Congresso Nacional de Educação (23; 2013 set. 23-26: Curitiba,PR) Anais do XI Congresso Nacional de Educação – EDUCERE ( recurso eletrônico) II Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação – SIRSSE / IV Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente – SIPD UNESCO: formação docente e sustentabilidade: um olhar transdisciplinar. Curitiba: Champagnat, 2013. Disponível em: https://docplayer.com.br/137147578-Por-uma-cultura-de-paz.html Acesso em: 15 nov. 2019.

ARAGÃO, Milena. Castigos escolares: conversando com professores. Editora Appris: Curitiba, 2017

BOURDIEU, Pierre.Razões Práticas: Sobre a Teoria da Ação. Campinas: Papirus Editora, 1996.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica / Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. 562p.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: <http://www.planalto.gov .br/ccivil _03/Leis/ L9394 .htm>. Acesso em: 15 nov, 2019

FANTE, Cléo. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 7. ed. Campinas: Verus, 2011.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de Vida e Formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LIMA, Cinthia Vieira Brum. Representações sociais da escola em produções de alunos do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, SP, 2014. Disponível em: <http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/254015/1/Lima_CinthiaVieiraBrum_M.pdf>. Acesso em: 10 nov, 2019

LIMA, Ivone de Oliveira; COUTINHO, Maria da Penha de Lima; MILANI, Miriam Ross. Representações sociais da violência – bullying no contexto escolar do ensino médio. Indagatio Didactica, vol. 5(2), 2013

MARCOLINO, Emanuella de Castro et al . Bullying: prevalência e fatores associados à vitimização e à agressão no cotidiano escolar. Texto contexto - enferm., Florianópolis, v.27, n.1, 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br /scielo .php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072018000100304&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 20 out, 2019.

MARQUES, Patrícia Batista; CASTANHO, Marisa Irene Siqueira. O que é a escola a partir do sentido construído por alunos. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), Maringá , v. 15, n. 1, p.23-33, 2011.Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&. Acesso em: 20 out, 2019.

MULLET, Judy H.; AMSTUTZ, Lorraine Stutzman. Disciplina Restaurativa Para Escolas. Editora: Palas Atehana, 2012

NELSEN, Jane. Disciplina positiva. 3.ed, Barueri, SP: Manole, 2015.

ÖSTBERG, Viveca; LAFTAMAN, Sara B.; MODIN, Bitte; LINDFORS, Petra. Bullying as a Stressor in Mid-Adolescent Girls and Boys–Associations with Perceived Stress, Recurrent Pain, and Salivary Cortisol. Int. J. Environ. Res. Public Health, 2018,15,364, 2018. Disponível em:<https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29461468>. Acesso em: 18 nov, 2019

PAVIANI, Jaime. Conceitos e formas de violência. In.: MODENA, Maura Regina. Conceitos e formas de violência. Caxias do Sul, RS: Educs. Disponível em: <2016.https://www.ucs.br/site/midia/arquivos/ebook-conceitos-formas_2.pdf> Acesso em 15 nov, 2019

PEREIRA, Graziela Raupp; VARELA, Cristina Monteggia; SILVEIRA, Guilherme Pereira. O fenômeno do bullying homofóbico nas instituições de ensino: o direito à igualdade sexual e o princípio da dignidade da pessoa humana. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v.10, n. esp. n.2, 2015.

RIBEIRO, Cristina Manuela Ferreira. Representações sobre a escola, diversidade cultural e inclusão social. Dissertação (Mestrado em Educação). Novembro 2017

ROSEMBERG, Marshall. Comunicação não-violenta: técnicas para aprimorar relacionamentos pessoais e profissionais. São Paulo: Ágora, 2006.

SCHULTZ, N. C. W. et al. A compreensão sistêmica do bullying. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 17, n. 2, p. 247-254, abr./jun. 2012. Disponível em: . Acesso em: 20 nov. 2019

SOARES, Isadora Nascimento et al.. “Diferença não é desigualdade” Contribuições da Comunicação Não Violenta na escola. Anais da Mostra de Pesquisa em Ciência e Tecnologia 2017. Disponível em: . Acesso em: 23 nov, 2019

SOUZA, Jackeline Maria de; SILVA, Joilson Pereira da; FARO, André. Bullying e Homofobia: Aproximações Teóricas e Empíricas. Psicol. Esc. Educ., Maringá , v. 19, n. 2, p. 289-298, Aug. 2015 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572015000200289 &lng=en&nrm=iso>. access on 2, nov 2019.

SWEARER, S. M.; TURNER, R. K., GIVENS, J. E.; POLLAK, W. S. You’re so gay!”: Do different forms of bullying matter for adolescent males? School Psychology Review,37,160-173,2008.Disponível em: <http://www.nasponline.org/publications /periodicals/spr/volume-37/volume-37-issue-2/youre-so-gay-do-different-forms-of-bullying-matter-for-adolescents-males> Acesso em: 20 nov, 2019

UNESCO. Cultura de paz: da reflexão à ação; balanço da Década Internacional da Promoção da Cultura de Paz e Não Violência em Benefício das Crianças do Mundo. Brasília: UNESCO; São Paulo: Associação Palas Athena, 2010. 256 p

VIANA, Nildo. Naturalização e desnaturalização: o dilema da negação prático crítica Revista Espaço Livre. Vol. 8, num. 15, jan. jun./2013. Disponível em: <http://redelp.net/revistas/index.php/rel/article/viewFile/51/46>. Acesso em 02 nov, 2019

YUNES, M. A. M.; SZYMANSKI, H. Resiliência: noção, conceitos afins e considerações críticas. In: TAVARES J, organizador. Resiliência e educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001. p. 13-42

Published

2021-10-19

How to Cite

Aragão, M. (2021). Bullying from a biographical narrative: the school practices in the cerne of the question. Conjectura: Filosofia E educação, 26, e021015. https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021015

Issue

Section

ARTICLES