ENTREPRENEURIAL COMPETENCIES FOR TECHNICAL-ADMINISTRATIVE POSITIONS IN EDUCATION IN INNOVATION ENVIRONMENTS:
A CASE STUDY OF THE TECHNOLOGY TRANSFER OFFICE OF THE UNIVERSITY OF BRASÍLIA
Keywords:
Competências empreendedoras, NITs, PCCTAE, Inovação universitária, gestão da inovaçãoAbstract
Objective: This study analyzes the entrepreneurial competencies required of technical-administrative staff working in Technology Innovation Centers at federal public universities, assessing their alignment with innovation, intellectual property, and technology transfer activities in accordance with the Innovation Legal Framework and the Career Plan for Technical-Administrative Positions in Education.
Method/Approach: This is a qualitative and exploratory study based on document analysis of legislation, institutional regulations, and data from the Center for Support to Technological Development, the Technology Innovation Centers of the University of Brasília (UnB).
Originality/Relevance: The research contributes to the discussion on the role of technical-administrative staff in university innovation, highlighting the need to align their competencies with the demands of NITs.
Main Results/Conclusions: The findings indicate that despite the recent inclusion of innovation as a strategic axis for technical-administrative staff at Federal Higher Education Institutions, challenges remain regarding the training and recognition of these professionals in university innovation management.
Theoretical/Methodological Contributions: The study reinforces the importance of understanding entrepreneurial competencies in the context of public administration, contributing to future research on innovation and Technology Innovation Centers management.
Social/Managerial Contributions: The research suggests the need for institutional policies to train and strengthen technical-administrative staff in Technology Innovation Centers, enhancing efficiency in innovation management and technological development within universities.
References
(CDT), Centro de Apoio ao Desenvolvimento Tecnológico da Universidade de Brasília. 2025. Disponível em: https://cdt.unb.br/pt-br/institucional/sobre-o-cdt. Acesso em: 21 dezembro de 2025.
(CDT), Centro de Apoio ao Desenvolvimento Tecnológico. (2024). Relatório de gestão na forma de relato integrado 2023 - CDT/UnB. Decanato de Pesquisa e Inovação, Universidade de Brasília. Disponível em <https://www.cdt.unb.br/images/CDT/Arquivos/Relatorio_gestao_CDT/Relatorio_de_Gesto_2023.pdf>. Acesso em 28 de janeiro de 2025.
(OCDE), Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. COMPETÊNCIAS ESSENCIAIS PARA INOVAÇÃO NO SETOR PÚBLICO. Paris: European Union's Horizon, 2017. Disponível em: <https://wegov.com.br/wp-content/uploads/2018/03/Competencias_Essenciais_Inovacao_Setor_Publico_OECD.pdf>. Acesso em 20 de janeiro de 2025.
Brasil. (2005) Lei 11.091, de 12 de janeiro de 2005. Dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreira dos Cargos Técnicos Administrativos em Educação, no âmbito das Instituições Federais de Ensino vinculadas ao Ministério da Educação, e dá outras providências. DOU, Brasília, DF, 13 jan. 2005. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11091.htm>. Acesso em 21 de janeiro de 2025.
Brasil. (2004)Lei nº 10.973, de 2 de dezembro de 2004. Dispõe sobre incentivos à inovação e à pesquisa científica e tecnológica no ambiente produtivo e dá outras providências. DOU, Brasília, DF, 3 dez. 2004. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/L10.973compilado.htm> Acesso em 21 de janeiro de 2025
Brasil. (2024). Medida Provisória nº 1.286 de 31 de dezembro de 2024. Altera dispositivos da Lei nº 11.091, de 12 de janeiro de 2005, que dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreira dos Cargos Técnicos Administrativos em Educação. Diário Oficial da União. <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2024/Mpv/mpv1286.htm> Acesso em 26 de janeiro de 2025
de Oliveira Melo, F. G., & Silva, G. (2019). QUALIDADES DE LIDERANÇA PARA A INOVAÇÃO EM ORGANIZAÇÕES DO SETOR PÚBLICO| LEADERSHIP QUALITIES FOR INNOVATION IN PUBLIC SECTOR ORGANIZATIONS. Brazilian Journal of Management and Innovation (Revista Brasileira de Gestão e Inovação), 121-143.
de Paula Neto, A., Emmendoerfer, M. L., & Corrêa, S. C. H. (2021). Intraempreendedorismo no setor público por meio de ações formativas e educativas das escolas de governo brasileiras. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, 20(3), 558-585.
dos Reis, G. B., & Paixão, M. V. (2022). Técnico-administrativos em educação das IFES: carreira e institucionalidade. Revista Educar Mais, 6, 199-208.
Filion, L. J. (1993). Visão e relações: elementos para um metamodelo empreendedor. Revista de Administração de Empresas, 33, 50-61.
Guimarães, W. A., & Matos, L. R. (2023) GESTÃO DA INOVAÇÃO NO SETOR PÚBLICO: a importância da administração de competências e habilidades de servidores inovadores. Gestão Pública.
Mesquita, R. F., & Matos, F. R. N. (2014). A abordagem qualitativa nas ciências administrativas: Aspectos históricos, tipologias e perspectivas futuras. Revista Brasileira de Administração Científica, 5(1), 7–xx.
Munshi, N. (2005). LEADING FOR INNOVATION: THE IMPACT OF LEADERSHIP ON INNOVATION. Advanced Institute of Management Research.
Universidade de Brasília. (2017). Resolução do Conselho Universitário n. 0001/2017: Aprova emenda ao Estatuto da Universidade de Brasília; altera o Regimento Geral da UnB e dá outras providências. Universidade de Brasília. Disponível em <https://www.dpo.unb.br/images/phocadownload/dpr/estruturaorganizacional/unidadesadministrativas/DECANATO-DPI-CONSUNI-0001.2017.pdf> Acesso em 28 de janeiro de 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Frederico Ribeiro, Sônia Marise Salles Carvalho, Tiago Magalhães Machado, Tânia Cristina da Silva Cruz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Revista Brasileira de Gestão e Inovação has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Revista Brasileira de Gestão e Inovação to publish and make its articles available to the whole community.
RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format, linking to RBGI site.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
#RBGI

