Tensor: what’s going on in the script?

Authors

  • Róger Albernaz De Araujo Professor Titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense IFSul/Campus Pelotas PÓS-DOUTOR em EDUCAÇÃO Bolsista/PNPD/UFRGS [2015-2016] Coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação Mestrado Profissional em Educação e Tecnologia Professor do Curso de Licenciatura em Computação Líder do Grupo de Pesquisa GEiSSo Estudos e Interlocuções com o pensamento: diferença, subjetivação e processos de criação articulados com educação e tecnologia Representante da Área de Ciências Humanas na Câmara de Pesquisa e Pós-graduação - IFSul http://orcid.org/0000-0003-4531-3134
  • Tamires Guedes dos Santos Mestranda em Educação e Tecnologia pelo Instituto Federal Sul-Rio-Grandense (IFSul). Especialista em Educação pelo Instituto Federal Sul-Rio-Grandense (IFSul). Especialista em Artes Visuais pelo SENAC RS. Licenciada em Letras Português pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Graduada em Jornalismo e em Publicidade & Propaganda pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel). http://orcid.org/0000-0002-3158-2643

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021029

Abstract

This article touches on the concept of tensor sneaking through the linguistic plateaus of Thousand Plateaus, managing what Deleuze and Guattari potentiate in what happened?, and what do we seek to update in what happens? In this sense, we seek the articulation between what both concepts move: this, which happens in the relationship between two or more strata. We perceive that the tensor crosses the work of Deleuze and Guattari and, even if it does not exert a relief, it is there, strategically at work. Thus, we want to articulate with these starting concepts, a possibility to be able to inventory the immanent displacements of writing, as a way to bring together didactic-translatory procedures, which may be involved in a research, which wants to experiment in moments of invention. Therefore, we problematize a conceptual triad – tensor, what passes?, and writing, in order to enable perspectives of composition and functioning of an abstract machine that writes inventions. With the Machinery Research Method, we affirm the search for giving time and voice to a process of machinations, which may come to tension a symptomatological critique, doubly articulated with a machine-like clinic; an Organization Plan tensioned by an Invention Plan; and, in the intermezzo of these encounters, something passes, something can pass; and, thus, the traces of a writing still persist, enveloped and revolted in a recursive continuum: write-read-write. Along the way, we play the dice on a desiring board; we seek to open a path for the passage of writing procedures of invention, and we try a bet: to be able to tension the current-potential transitivity of linguistic, literary and scribal making.

Keywords: Education. Philosophy of difference. Research Machinery Method. Writing. Tensor.

 

Author Biographies

Róger Albernaz De Araujo, Professor Titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense IFSul/Campus Pelotas PÓS-DOUTOR em EDUCAÇÃO Bolsista/PNPD/UFRGS [2015-2016] Coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação Mestrado Profissional em Educação e Tecnologia Professor do Curso de Licenciatura em Computação Líder do Grupo de Pesquisa GEiSSo Estudos e Interlocuções com o pensamento: diferença, subjetivação e processos de criação articulados com educação e tecnologia Representante da Área de Ciências Humanas na Câmara de Pesquisa e Pós-graduação - IFSul

 

Tamires Guedes dos Santos, Mestranda em Educação e Tecnologia pelo Instituto Federal Sul-Rio-Grandense (IFSul). Especialista em Educação pelo Instituto Federal Sul-Rio-Grandense (IFSul). Especialista em Artes Visuais pelo SENAC RS. Licenciada em Letras Português pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Graduada em Jornalismo e em Publicidade & Propaganda pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel).

 

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Published

2021-10-19

How to Cite

De Araujo, R. A., & Santos, T. G. dos. (2021). Tensor: what’s going on in the script?. Conjectura: Filosofia E educação, 26, e021029. https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021029

Issue

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