Literacy, a term in dispute? The contributions of historical-dialectical materialism to this debate
DOI:
https://doi.org/10.18226/21784612.v26.e021027Abstract
The work developed here presents some of the reflections carried out during the Master's study, in which we propose to understand, more deeply, the implications of the debate about literacy today and its reflection on the pedagogical practices of public schools, in particular, on the practices developed by the Rural Education teachers. The effort was to bring the literacy debate closer to the theoretical-methodological assumptions of historical and dialectical materialism, as a tool for analysis and propositional commitment to the education of workers' children. The paths presented here show the character of dispute, in which the concept of literacy has been worked throughout the trajectory of Education, as well as the social forms of use of which it has been used in public schools in the country. the commitment, on the debate, of the term literacy, intensified in the last four decades, as a result of the needs placed on Education on a global scale and the demands of today's world of work. In counterpoint, we raise the importance of debating the concept of literacy in its strong and radical sense, as the ability to deepen the reading of the word and the reading of the world. As in Freire's terms, the ability to understand the world, together with the acquisition of reading and writing and all the knowledge historically accumulated by humanity, qualifies, therefore, the social role that public education plays in the lives of subjects.
Keywords: Literacy. Education. Historical and dialectical materialism.
References
BRASIL, Ministério da Educação. Pró-Letramento: Programa de Formação Continuada de Professores dos Anos/Séries Iniciais do Ensino Fundamental: alfabetização e linguagem. Brasília, 2008.
ENGUITA, Mariano Fernández. A Face Oculta da Escola: educação e trabalho no capitalismo. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Porto Alegre: Artes Médicas: 1989
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a Crise do Capitalismo Real. São Paulo: Editora Cortez, 2010.
FRIGOTTO, Gaudêncio. CIAVATTA, Maria. RAMOS, Marise. O Trabalho como Princípio Educativo no Projeto de Educação Integral de Trabalhadores. Caderno de Texto – 1ª Conferência Municipal de Educação de Contagem. http://www.contagem.mg.gov.br/arquivos/pdf/caderno_conferencia.pdf Acessado em 03/05/14.
FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Editora Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e
Terra, 1980.
IASI, Mauro Luis. Ensaio Sobre Consciência e Emancipação. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
KOSIK, Karel. Dialética do Concreto. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2011
KUENZER, AcaciaZeneida. Exclusão Includentee Inclusão Excludente:a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOMBARDI, José Caludinei; SAVIANI, Dermeval; SANFELICE, José Luis (Orgs.). Capitalismo, Trabalho e Educação. 3º ed. Campinas/SP: Autores Associados, HISTEDBR, 2005.
LEITE, Sérgio Antônio da Silva; AMARAL, Cíntia Wolf do. O Processo de Alfabetização Escolar numa Perspectiva Crítica. Campinas, SP, v.2, v.1, out. 2000.
MARX, Karl. Sobre a Questão Judaica. São Paulo: Ed. Boitempo, 2010.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. São Paulo: Ed. Martin Claret, 2006.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Textos Sobre Educação e Ensino. São Paulo: Ed. Centauro, 2004.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e alfabetização. São Paulo: Editora Cortez, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The publication of the originals will imply the assignment of copyright to Conjectura Journal.
2. Texts cannot be reproduced without authorization from the Journal after acceptance.