A linguagem literária e a pluralidade cultural: contribuições para uma reflexão étnico-racial na escola
Abstract
Resumo
: Este texto, bem como as pesquisas que realizamos, tem como meta dar visibilidade às leituras literárias destinadas ao público infantil e juvenil, que enfatizem o tema étnico-racial, ou ainda, títulos que incluam a real participação de personagens negras, costumes afro-brasileiros e informações culturais produtoras de identificação entre o leitor e a narrativa, contribuindo, assim, com as mudanças atuais na história da educação brasileira. Neste texto, apresentamos seis títulos da Editora SM, que, em seu catálogo editorial para 2008/2009, dos 173 títulos publicados, 20 títulos trazem a presença da cultura africana e afro-brasileira. Dos 20, optou-se pela análise de cinco títulos. Da análise desses títulos, constatou-se, acima de tudo, que um dos caminhos para o entendimento e a consciência acerca da pluralidade cultural está também na apropriação da leitura literária produtora de identidade e inclusão social.
Palavras-chave
: Literatura infantil. Cultura africana. Cultura afro-brasileira. Étnicoracial.
Abstract
: This text, as well as research we have conducted, aims to promote literary readings meant for children and youngsters which focus on racial and ethnic issues, or titles which effectively include black characters, Afro-Brazilian customs and cultural information leading the reader to identify with the narrative and, consequently, helping promote changes in the current Brazilian education history. To pursue these goals, we present six titles published by Editora SM, whose 2008/ 2009 catalog contains 20 titles (out of 173) incorporating elements of the African and Afro-Brazilian culture. From the 20 titles, we selected five to be analyzed. The main finding is that one way of gaining understanding and awareness of cultural plurality is also by incorporating literary readings which promote identity and social inclusion.
Keywords:
Children’s literature. African culture. Culture afro-brazilian. Racial and ethnic issues
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
1. The publication of the originals will imply the assignment of copyright to Conjectura Journal.
2. Texts cannot be reproduced without authorization from the Journal after acceptance.