The representation in the sphere of the theater according to Jean-Jacques Rousseau

Authors

  • Luciano da Silva Façanha Universidade Federal do Maranhão
  • Irlene Veruska Batista da Silva Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022026

Abstract

The objective is with this article, an explanation about the problem of theatrical representation and its effects on spectators from the ethnological and political character, through the criticism carried out by the philosopher Jean-Jacques Rousseau. It is based on the work Letter to D’Alembert on spectacles. In this work, Rousseau presents a critique of social representation through the arts, with an emphasis on the French class theater of the 18th century., which was until then was forbidden. The Charter was born in response to a geographical Verbete, Geneva, written in tome VII of the Encyclopedia by D’Alembert, in which the latter extolled the qualities of the Theater and suggested inaugurating a company of comedians in the eponymous city, which was until then prohibited. And in response to this issue, the Genevan discusses in the Charter, all its criticism and contempt for the French theater of the eighteenth century and meticulously expresses the reasons for not founding a theater company in its Republic of Geneva, attributing to the games and civic spectacles a pedagogical importance as opposed to the theatrical spectacles produced at the time. It breaks down, thus, definitely with the Enlightenment and with the men of letters of its time. Starting from this context, we will discuss in this article, about this duality between being and appearing to be a game of opposition between a society corrupted by theatrical spectacles (and other forms of representation) and another free from the corrupting effects of the theatrical scene. In the latter, the only possible spectacle is the one in which the spectator himself is the spectacle: the civic parties. For Rousseau, the party provides a show without representation, because everything revolves around naturalness, contact with the other arises in spontaneity, nothing can be shown, decorated and imposed. Luxury is intertwined with the brilliance of the collective gaze of the party.

Keywords: Rousseau. Theater. Criticism. Representation. Party

Author Biographies

Luciano da Silva Façanha, Universidade Federal do Maranhão

Pós-Doutorado em Filosofia, estética do Século XVIII - PUC/SP. Doutor e Mestre em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Bacharel em Direito pela Universidade Cidade de São Paulo e licenciado em Filosofia pela Universidade Federal do Maranhão. Atua na Universidade Federal do Maranhão (UFMA), como professor Associado no Departamento de Filosofia (DEFIL), e, professor permanente do Programa de Pós-graduação em Cultura e Sociedade - Mestrado Interdisciplinar (PPGCult). Foi coordenador do DINTER em Filosofia USP/UFMA; coordena o NEPI Núcleo de Estudos do Pensamento Iluminista; é líder do Grupo de Estudo e Pesquisa Interdisciplinar Jean-Jacques Rousseau UFMA/FAPEMA/CNPq (GEPI Rousseau UFMA), registrado no Diretório dos Grupos de Pesquisa do CNPq. Integrante do Núcleo de sustentação do GT Rousseau e o Iluminismo da ANPOF (Associação Nacional de Pós-Graduação em Filosofia). Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase no Pensamento do Século XVIII, atuando principalmente nos temas relacionados à estética do século XVIII, História da Filosofia Moderna, Iluminismo, problemas da linguagem na filosofia, História, Filosofia e Literatura, Belas-Letras e Belas-Artes. Se dedica aos estudos dos filósofos Jean-Jacques Rousseau, Diderot, Voltaire e Montesquieu e a teoria crítica literária contemporânea de Maurice Blanchot e Roland Barthes referentes aos estudos estéticos do XVIII. 

Irlene Veruska Batista da Silva, Universidade Federal do Maranhão

Mestranda em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal do Maranhão. Graduada em Filosofia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Participa do Grupo de Estudo e Pesquisa Interdisciplinar Jean-Jacques Rousseau UFMA-FAPEMA/CNPq.

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Published

2022-11-25

How to Cite

Façanha, L. da S., & da Silva, I. V. B. (2022). The representation in the sphere of the theater according to Jean-Jacques Rousseau. Conjectura: Filosofia E educação, 27, e022026. https://doi.org/10.18226/21784612.v27.e022026

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