Performance of Strategic Design with artisanal knowledge

Authors

  • Taís Balbinot Universidade de Caxias do Sul

Keywords:

design, crafts, strategy, small towns

Abstract

From the perspective of design, the operation of a particular territory proposed local development, creating value for the environment. In this context, this article is focused on the performance through the strategic design, integration of craft manufacturing or techniques of small towns in Rio Grande do Sul, exploring contemporaneously its productive potential across the need for new business in these regions, and adverse market opportunity, the mass production of industrialization. The objective of this project is to present a study that addresses the strategic design, the historical relationship of design with the authorial bias crafts. The identification and contextualization of potential craftsmen, trends and prospects for consumption are also contemplated. As a contribution, the proposed business model includes visual identity, furniture collection for residences, packaging, point of sale and communication suggestion.

References

AL-ASSAL. Marketing – Tendências. Revista Exame. São Paulo: Abril, 2011. Disponível em: <http://www.exame.abril.com.br//>. Acesso em 10 mar.2016.

MALDONADO, T. Design industrial. Tradução: José Francisco Espadeiro Martins. Portugal: Edições 70, 1999.

FRANZATO, C. A forma das ideias: concept, design e design conceitual. In: Congresso Internacional da Associação de Pesquisadores em Crítica Genética. Anais, X edição, 2012.

MANZINI, E.; VEZZOLI, C. O desenvolvimento de produtos sustentáveis: os requisitos ambientais dos produtos industriais. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2002.

COSTA, F.C.X.; SCALETSKY, C. C. Design Management & Design Estratégico: uma confusão conceitual? Disponível em: /http:www.ddimkt.xpg.uol.com.br//>. Acesso em 23 abr.2016.

SCHNEIDER, B. Design – uma introdução: o design no contexto social, cultural e econômico. São Paulo: Editora Blücher, 2010.

SEBRAE. Termo de referência para atuação do sistema SEBRAE em arranjos produtivos locais. Brasília: Sebrae, 2003.

MORAES, D. Metaprojeto: o design do design. São Paulo: Blucher, 2010.

CROCCO, H. Revista Espaço Design. Entrevista de 2013. Disponível em: <http://www.revistaed.com.br//>. Acesso em 15 mar.2016.

WGSN. Lifestyle & Interiors Forecast A/W17/18. Disponível em: <http://www.wgsn.com//>. Acesso em 05 abr.2016.

BAXTER, M. Projeto de Produto: guia prático para designer de novos produtos. São Paulo: Edgard Blücher, 2000.

WHEELER, A. Design de identidade de marca. Porto Alegre: Editora Bookman, 2008.

BONSIEPE, G. Metodologia experimental: desenho industrial. Brasília: CNPQ/ Coordenação Editoral, 1984.

PANERO, J.; ZELNIK, M. Las dimensiones humanas em los espacios de interiores: estándares antropométricos. México: Ed. G.Gili, 2001.

NEGRÃO, C.; CAMARGO, E. Design de Embalagem: Do Marketing à Produção. São Paulo: Editora Novatec, 2008.

BOX1824. Quiet Bliss. Disponível em: /http:www.box1824.com.br//>. Acesso em 05 abr.2016.

Published

2016-10-18

How to Cite

Balbinot, T. (2016). Performance of Strategic Design with artisanal knowledge. Interdisciplinary Journal of Applied Science, 1(2), 30–35. Retrieved from https://sou.ucs.br/revistas/index.php/ricaucs/article/view/25