Adventure and Nature Tourism: Mapping the Experiential Value of Consumption in Trails and Rappelling

Authors

Keywords:

Nature adventure tourism. Experience and consumption. Experiential value.

Abstract

Este estudo investiga o valor experiencial do consumo no turismo de aventura e natureza, com foco nas atividades de trilha e rapel, utilizando um método novo e pragmático chamado Mapeamento de Valor Experiencial (MVE). O objetivo é entender a importância desse consumo na região selvagem de Pernambuco, especificamente em Gravatá-PE Brasil, conhecida por suas práticas de turismo de aventura. A questão central é: Como mapear o valor experiencial das atividades de trilha e rapel promovidas pelo turismo de aventura na natureza? O estudo oferece um recorte das experiências dos consumidores dessas atividades, utilizando o MVE para mapear, entender as cenas vivenciadas, preferências e relações experienciais, identificando o valor experiencial nessas interações de consumo. A abordagem é qualitativa e exploratória, com observação participante, e a coleta de dados foi realizada por meio de entrevistas semiestruturadas e protocolos observacionais aplicados a um grupo de 25 participantes. Os principais valores experienciais identificados foram: conexão com a natureza, mudança de estilo de vida e autocuidado. O estudo destaca a importância de entender a experiência do consumidor no turismo de aventura e natureza e seus impactos positivos no marketing. O uso do MVE é validado como um método eficaz para esta investigação.

Author Biographies

Ataíde, Luana, Federal University of Pernambuco

Master's student in Administration from the Federal University of Pernambuco, Specialization student in Evidence-Based Decision Making at UFRPE, Specialist in Corporate Finance from the Catholic University of Pernambuco, Bachelor's degree in Administration from the Catholic University of Pernambuco and Bachelor's degree in Accounting from Faculdade Nova Roma. Currently an Officer of the FAB. Has over 15 years of experience in private companies in the area of ​​administrative management and 4 years in public agencies, with an emphasis on Management and Innovation. Researcher in the line of Governance, Sustainability, Technology, Innovation and Public Management.

Damascena, Federal University of Pernambuco

He is currently an Adjunct Professor at the Federal University of Pernambuco-UFPE. PhD in Administration (Propad/UFPE-2017). Master in Administration (Propad/UFPE-2013). Bachelor in Administration (Univasf-2009). Member of the faculty of the Postgraduate Program in Management, Innovation and Consumption (PPGIC). Member of the research group Marketing and Consumer Culture. He worked as an Administrator, in the Planning Directorate-Diplan (2012-2013), at the Federal Institute of Sertão de Pernambuco - IF-Sertão. He worked as a Substitute Professor (Univasf-2010). Reviewer of national journals such as Organização & Sociedade, Gestão.Org and Journal of Perspectives in Management-JPM. He has articles published in national and international journals and conferences. Areas of interest: consumer behavior, retail atmosphere, transformative consumer research, innovation.

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Published

2025-07-08

How to Cite

de Brito Alves, A. E., Cavalcanti de Melo Ataíde, L., & Oliveira Damascena, E. (2025). Adventure and Nature Tourism: Mapping the Experiential Value of Consumption in Trails and Rappelling. Brazilian Journal of Management and Innovation (Revista Brasileira De Gestão E Inovação), 12(2). Retrieved from https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/RBGI/article/view/13534

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