A STUDY ON ASSESSMENT OF INNOVATION CAPABILITIES IN A FLEXIBLE PACKAGING COMPANY

Authors

Keywords:

Innovation, Innovation management, Innovation capabilities, Strategy, Flexible packaging

Abstract

Objective: The purpose of this study was to enhance innovation capabilities in a flexible packaging company operating in the B2B – Business-to-Business market.

Design/Method/Approach: The research was qualitative and exploratory in nature, conducted through individual in-depth interviews with a semi-structured approach, involving directors and managers linked to innovation within the company. The data collected enabled the analysis of each innovation capability identified in the literature.

Originality/Relevance: The study contributes by providing a practical assessment of innovation capabilities in the B2B flexible packaging sector, emphasizing their importance for organizational performance and competitiveness.

Key Results/Findings: Innovation capabilities were ranked by their relevance to business performance: transaction innovation, technological development, management, and operations. Development opportunities were identified for each capability.

Theoretical and Practical Contributions: Strategic directions were proposed to strengthen the company’s innovation capabilities, including: understanding innovation capabilities, improving productivity, investing in training, aligning information, selling through e-commerce, and promoting the company’s strengths in the market.

Author Biographies

Roberta Wallauer Gräf, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Possui graduação em Engenharia de Produção pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2022). Atualmente é engenheira de produção - Mega Embalagens. Tem experiência na área de Engenharia de Produção, além de desempenhar funções de Pesquisa, Desenvolvimento e Inovação de produtos e processos. Neste momento, atua na área estratégica, com foco em avaliação de custos e resultados, planejamento estratégico, além ser responsável por Secretariar o Conselho de Administração da empresa.

Gabriel Sperandio Milan, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

ATUAÇÃO ACADÊMICA: Professor e pesquisador na Unisinos ligado aos PPGs em Gestão e Negócios (Mestrado e Doutorado Profissionais) e em Administração (Mestrado e Doutorado Acadêmicos). Coordenador do MBA em Gestão Empresarial. Ex-Membro do Colegiado Pleno do Conselho Universitário e da Câmara de Pós-Graduação, Pesquisa e Extensão. Membro do Comitê Interno de Bolsas de Iniciação Tecnológica. Ex-Membro do Comitê Executivo e Membro eleito do Comitê de Ética (2025 a 2028) da ANPAD. Avaliador de PPGs na Quadrienal CAPES (2021-2024). Membro do Comitê de Assessoramento: Economia e Administração da FAPERGS (2025-2026). Bolsista de Produtividade em Pesquisa pelo CNPq (2010 a 2027). Avaliador de Agências de Fomento (CAPES, CNPq e FAPERGS). Membro do Grupo de Pesquisa em Gestão do Valor Agregado (GVA), cadastrado no CNPq. FORMAÇÃO: Pós-Doutor em Administração na área de Marketing (UFRGS, 2016). Doutor em Engenharia de Produção na área de Sistemas de Qualidade (UFRGS, 2006). Mestre em Engenharia de Produção na área de Qualidade e Gerência de Serviços (UFRGS, 2000). Especialista em Planejamento Econômico: Gestão Econômica da Empresa (UCS, 1998). Especialista em Administração de Marketing (UCS, 1996). Bacharel em Administração de Empresas (UCS, 1994). PRODUÇÃO CIENTÍFICA: 266 artigos publicados em periódicos nacionais e internacionais. 214 artigos completos, 13 resumos expandidos e 17 resumos publicados em congressos. 05 livros organizados e 33 capítulos de livros publicados. ORIENTAÇÕES CONCLUÍDAS: 1.002 orientações concluídas, sendo: 02 de Apoio Técnico em nível superior (AP-NS), 25 de Iniciação Científica, 373 de Graduação, 539 de Pós-Graduação Lato Sensu (Especializações e MBAs), 38 de Mestrado, 09 de Doutorado, 04 de Pós-Doutorado Voluntário e 12 de Estágio Docência. PARTICIPAÇÃO EM BANCAS: 530 participações em Bancas: 293 em Graduação, 01 em MBA, 75 em Qualificações de Mestrado, 102 de Mestrado, 27 Qualificações de Doutorado e 32 de Doutorado. OUTRAS INFORMAÇÕES: Associado ao CRA RS - Conselho Regional de Administração do Estado do Rio Grande do Sul, à ANPAD - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração e à ABEPRO - Associação Brasileira de Engenharia de Produção. Ex-Diretor de Conteúdo e Ex-Membro do Comitê de Estudos em Estratégia e Mercado da AANERGS. EDITORIA DE REVISTAS: Ex-Editor Chefe (04/2021 a 04/2022) e Ex-Editor da Área de Administração da BASE - Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos (03/2020 a 04/2021). Ex-Editor Chefe (10/2018 a 12/2018) e Ex-Editor Científico (12/2017 a 10/2018) da RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação. AVALIADOR DE PERIÓDICOS E EVENTOS CIENTÍFICOS: Avaliador do Journal of Retailing and Consumer Services, International Journal of Bank Marketing, Journal of Business-to-Business Marketing, Marketing Intelligence and Planning, Foods..., periódicos nacionais e EnANPAD, EMA, CLAV, ENEGEP, SIMPEP, IJCIEOM e ECMS. INTERESSES DE PESQUISA: estratégias de marketing, estratégia e operações em serviços, marketing de relacionamento e comportamento do consumidor. Publicações internacionais no Journal of Retailing and Consumer Services, Journal of Relationship Marketing, International Journal of Bank Marketing, Journal of Food Products Marketing, Benchmarking, Journal of Engineering and Technology Management, International Journal of Productivity and Performance Management, Sustainability, Facilities e Journal of Facilities Management e outros. ATUAÇÃO NO MERCADO: Ex-Diretor Presidente do SAMAE - Serviço Autônomo de Água e Esgoto de Caxias do Sul (RS). Membro do Conselho de Administração e Consultor de Empresas nas áreas de estratégia e mercado há mais de 26 anos. PRINCIPAIS PRÊMIOS: Mérito em Administração, Setor de Ensino (2010), concedido pelo CRA RS e Pesquisador Gaúcho (2013), concedido pela FAPERGS. CRA RS: 32.661. Scopus: h = 13. Web of Science: h = 10. Google Scholar: h = 30 e i10 = 104. SPELL: h = 8. ResearchGate: RI Score: 2.860 e h = 21.

References

Associação Brasileira da Indústria de Embalagens Plásticas Flexíveis (ABIEF). Dados setoriais. 2023. Disponível em: https://www.abief.org.br/. Acesso em: 30 mai. 2023.

Associação Brasileira de Embalagem (ABRE). Dados setoriais. 2023. Disponível em: http://www.abre.org.br. Acesso em: 30 mai. 2023.

Alves, A. C., Barbieux, D., Reichert, F. M., Tello-Gamarra, J., & Zawislak, P. (2019). Innovation and dynamic capabilities of the firm: defining an assessment model. Revista Administração de Empresas, 57(3), 232-244. https://doi.org/10.1590/S0034-759020170304

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Bell, M., & Pavitt, K. (1995). The development of technological capabilities. Trade, Technology and International Competitiveness, 22(4831), 69-101.

Brinkmann, S., & Kvale, S. (2018). Doing interviews. 2nd edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

Chesbrough, H. (2012) Inovação aberta: como criar e lucrar com a tecnologia. Porto Alegre: Bookman.

Conto, S. M., Antunes, J. A. V., & Vaccaro, G. L. R. (2016). A inovação como fator de vantagem competitiva: estudo de uma cooperativa produtora de suco e vinho orgânicos. Gestão & Produção, 23, 397-407. https://doi.org/10.1590/0104-530X1677-14

Costa, A. C. R., Monteiro Filha, D. C., & Guidolin, S. M. (2011). Inovação nos setores de baixa e média tecnologia. Rio de Janeiro: BNDES.

Flick, U. (2019). An introduction to qualitative research. 6th edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

Flick, U. (2022). Doing interview research. 1st edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

Gabriel, M., & Kiso, R. (2020). Marketing na era digital: conceitos, plataformas e estratégias. 2. ed. São Paulo: Atlas.

Gibbs, G. R. (2018). Analyzing qualitative data. 2nd edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

Hair Jr., J. F., Page, M., Brunsveld, N., Merkle, A., & Cleton, N. (2023). Essentials of business research methods. 5th edition. New York: Routledge.

Hamblin, R., Plimmer, G., Badar, K., & Lasthuizen, K. (2024). Organizational ambidexterity: a bibliometric review and framework for future public administration research. Public Performance & Management Review, 47(5), 1073-1109. https://doi.org/10.1080/15309576.2024.2373178

Hennink, M., Hutter, I., & Bailey, A. (2020). Qualitative research methods. 2nd edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

Instituto Nacional da Propriedade Industrial (INPI). Radar tecnológico – embalagens. 2018. Disponível em: https://www.gov.br/inpi/pt-br/assuntos/informacao/arquivos/n16RadarTecnologico_Embalagem_verso26072018.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.

King, N., Horrocks, C., & Brooks, J. (2019) Interviews in qualitative research. 2nd edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0: do tradicional ao digital. Rio de Janeiro: Sextante.

Lall, S. (1992). Technological capabilities and industrialization. World Development, 20(2), 165-186. https://doi.org/10.1016/0305-750X(92)90097-F

Malhotra, N. K., Nunan, D., & Birks, D. (2017). Marketing research: applied approach. 5th edition. New York: Pearson.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: a methods sourcebook. 3rd edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

Myers, M. D. (2019). Qualitative research in business and management. 3rd edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). (2006). Manual de Oslo: diretrizes para a coleta e interpretação de dados sobre inovação tecnológica. 3. ed. São Paulo: OCDE e Eurostat Publishing.

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). (2018). Manual de Oslo: diretrizes para a coleta e interpretação de dados sobre inovação tecnológica. 4. ed. Brasília: OCDE e Finep.

Panizzon, M., Milan, G. S., Dorion, E. C. H., & Coallier, F. (2020). The main determinants of new product development ability for international markets: an empirical study of Brazilian manufacturing export companies. Journal of Engineering and Technology Management, 57, 101569. https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2020.101569

Pufal, N. A., & Zawislak, P. A. (2021). Innovation capabilities and the organization of the firm: evidence from Brazil. Journal of Manufacturing Technology Management, 33(2), 287-307. https://doi.org/10.1108/JMTM-02-2021-0054

Rajapathirana, R. P. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 44-55. https://doi.org/10.1016/j.jik.2017.06.002

Reichert, F., Torugsa, N., Zawislak, P. A., & Arundel, A. (2016). Exploring innovation success recipes in low-technology firms using fuzzy-set QCA. Journal of Business Research, 69(11), 1-5. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.151

Reinartz, W., Krafft, M., & Hoyer, W. D. (2004). The customer relationship management process: its measurement and impact on performance. Journal of Marketing Research, 41(3), 293-305. https://doi.org/10.1509/jmkr.41.3.293.35991

Remler, D. K., & Van Ryzin, G. G. (2015). Research methods in practice: strategies for description and causation. 2nd edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

Ribeiro, J. L. D., & Milan, G. S. (2004). Planejando e conduzindo entrevistas individuais. In: Ribeiro, J. L. D., & Milan, G. S. (eds.). Entrevistas individuais: teoria e aplicações. Porto Alegre: FEEng/UFRGS. cap. 1, 9-22.

Ruffoni, E. P., D’Andrea, F. M., Chaves, J. K., Zawislak, P. A., & Tello-Gamarra, J. (2018). R&D investment and the arrangement of innovation capabilities in Brazilian manufacturing firms. Journal of Technology Management & Innovation, 13(4), 74-83. https://doi.org/10.4067/S0718-27242018000400074

Rush, H., Bessant, J., & Hobday, M. (2007). Assessing the technological capabilities of firms: developing a policy tool. R&D Management, 37(3), 221-236. https://doi.org/10.1111/j.1467-9310.2007.00471.x

Sartori, P. P., & Garrido, I. L. (2023). Organizational ambidexterity and innovation: propositions for the advancement of theory and practice. BBR – Brazilian Business Review, 20(2), 215-235. https://doi.org/10.15728/bbr.2023.20.2.6.en

Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. London: Sage Publications.

Scott, G., & Garner, R. (2013). Doing qualitative research: designs, methods, and techniques. 1st edition. Upper Saddle River: Pearson.

Schimmelfenig, C., Santos, D. M., & Bernieri, E. (2009). Inovação de embalagens. Revista de Administração e Ciências Contábeis do IDEAU, 4(9), 1-15.

Silva, E. C., & Pedron, C. D. (2019). Elementos determinantes para a capacidade de inovação das empresas: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Gestão e Inovação, 7(1), 45-63. https://doi.org/10.18226/23190639.v7n1.03

Stevenson, W. J. (2018). Operations management. 13th edition. New York: McGraw-Hill.

Terjesen, S., Patel, P. C., & Covin, J. G. (2011). Alliance diversity, environmental context and the value of manufacturing capabilities among new high technology ventures. Journal of Operations Management, 29(1-2), 105-115. https://doi.org/10.1016/J.JOM.2010.07.004

Tidd, J., & Bessant, J. (2015). Gestão da inovação. 5. ed. Porto Alegre: Bookman.

Tidd, J., & Bessant, J. (2020). Managing innovation: integrating technological, market and organizational change. London: John Wiley & Sons.

Vicenzi, J. B., Antoni, V. L., Damacena, C., Riss, C. H., & Manosso, T. W. S. (2020). Coexistência entre marketing e operações e o sucesso da inovação. Gestão & Produção, 27(1), 1-19. http://dx.doi.org/10.1590/0104-530x4039-20

Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: design and methods. 6th edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

World Packaging Organisation (WPO). Sector data. 2022. Disponível em: https://www.worldpackaging.org/news/16/. Acesso em: 15 abr. 2023.

Zawislak, P. A., Alves, A. C., Tello-Gamarra, J., Barbieux, D., Reichert, F. M. (2012). Innovation capability: from technology development to transaction capability. Journal of Technology Management & Innovation, 7(2), 14-27. https://doi.org/10.4067/S0718-27242012000200002

Zawislak, P. A., Alves, A. C., Tello-Gamarra, J., Barbieux, D., Reichert, F. M. (2013a). Influences of the internal capabilities of firms on their innovation performance: a case study investigation in Brazil. International Journal of Management, 30(1), 329-348.

Zawislak, P. A., Fracasso, E. M., Tello-Gamarra, J. (2018). Technological intensity and innovation capability in industrial firms. Innovation & Management Review, 15(2), 189-207. https://doi.org/10.1108/INMR-04-2018-012

Zawislak, P. A., Tello-Gamarra, J., Alves, A. C., Barbieux, D., & Reichert, F. M. (2014). The different innovation capabilities of the firm: further remarks upon the Brazilian experience. Journal of Innovation Economics Management, 13(1), 129-150. https://doi.org/10.3917/jie.013.0129

Zawislak, P. A., Zen, A. C., Fracasso, E. M., Reichert, F. M., & Pufal, N. A. (2013b). Types of innovation in low-technology firms of emerging markets: an empirical study in Brazilian Industry. Revista de Administração e Inovação, 10(1), 212-231.

Published

2025-07-08

How to Cite

Wallauer Gräf, R., & Sperandio Milan, G. (2025). A STUDY ON ASSESSMENT OF INNOVATION CAPABILITIES IN A FLEXIBLE PACKAGING COMPANY. Brazilian Journal of Management and Innovation (Revista Brasileira De Gestão E Inovação), 12(2). Retrieved from https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/RBGI/article/view/13929

Issue

Section

RBGI Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.