INNOVATION MANAGEMENT IN A BRAZILIAN COMPANY IN THE LOGISTICS SECTOR: A CASE STUDY GROUNDED ON THE INNOVATION OCTAGON

Authors

  • Alex Fabiano de Souza Universidade Federal de São João Del Rei - UFSJ
  • Dárlinton Barbosa Feres Carvalho Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)
  • Fabrício Molica de Mendonça Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)

DOI:

https://doi.org/10.18226/23190639.v10n1.04

Keywords:

Innovation, Logistics sector, Innovation management

Abstract

Innovation as the successful application of new ideas has become one of today's mainstream buzzwords. Companies are increasingly intensifying the endless pursuit of innovation. In the logistics sector, continuous improvement in services through innovation is essential for companies to remain profitable in the market. In addition to updating standards, regulations, and other required issues, it is mainly necessary to innovate to serve customers better and remain competitive. Much of this competitiveness falls on the management that must be focused on innovation. Encouraging the inception of ideas within companies for problem-solving and the development of new products and process improvement are examples that portray how management focused on innovation can generate customer satisfaction and consequent market gain. In this context, this study aims to identify the innovation management profile of a company that operates in the Brazilian logistics sector, presenting this profile considering relevant theoretical foundations for analysis as well as a reflection on business practices. Based on the Innovation Octagon, the analysis presents the innovation management profile with a mature process focused on continuous process improvement but with several improvement points. Finally, it concludes with a reflection on organizational practices that promote innovation as a continuous process of improvement in companies.

Author Biographies

Alex Fabiano de Souza, Universidade Federal de São João Del Rei - UFSJ

Graduado em Sistemas de Informação pela UNIPAC e Administração pela UFOP. Pós graduado em Ensino à Distância pela UFMG e Gestão Pública pela UFSJ. Mestrando em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação (PROFNIT) pela UFSJ. Atualmente atuando como Inspetor de Segurança nos Correios.

Dárlinton Barbosa Feres Carvalho, Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)

Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)

Departamento de Ciência da Computação (DCOMP)

Programa de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação (PROFNIT)

Docente

Fabrício Molica de Mendonça, Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)

Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)

Departamento de Ciências Administrativas e Contábeis (DECAC)

Programa de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação (PROFNIT)

Docente

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Published

2022-08-30

How to Cite

Souza, A. F. de, Carvalho, D. B. F., & Mendonça, F. M. de. (2022). INNOVATION MANAGEMENT IN A BRAZILIAN COMPANY IN THE LOGISTICS SECTOR: A CASE STUDY GROUNDED ON THE INNOVATION OCTAGON. Brazilian Journal of Management and Innovation (Revista Brasileira De Gestão E Inovação), 10(1), 72–92. https://doi.org/10.18226/23190639.v10n1.04

Issue

Section

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