MERCADO DE FOOD TRUCK SOB UMA PERSPECTIVA DE INOVAÇÃO E EMPREENDEDORISMO | FOOD TRUCK MARKET UNDER A PERSPECTIVE OF INNOVATION AND ENTREPRENEURSHIP
Keywords:
Empreendedorismo, inovação, gastronomia, food truckAbstract
Este artigo teve como objetivo analisar o mercado de inovação gastronômica em Porto Alegre e região metropolitana relacionando os food trucks a uma forma de inserção no universo gourmet. Os food trucks são cozinhas adaptadas em caminhões, que tem como objetivo fornecer comida de qualidade e inovadora. Este mercado é um segmento em crescimento no Brasil, trazendo além de cardápios inovadores, construídos por chef’s empreendedores, um novo conceito de lazer e entretenimento, misturando alta gastronomia e ocupação inteligente dos espaços públicos. Neste sentido, os food trucks são uma mescla de empreendedorismo aliado à inovação (exploração com sucesso de novas ideias, produtos ou serviços) e aplicados no universo gastronômico. Para desenvolver esta pesquisa, foram utilizados os métodos qualitativo e quantitativo, por meio das técnicas da entrevista semiestruturada, aplicação de questionários aos empreendedores e observação direta. As técnicas da estatística descritiva e da análise de conteúdo foram utilizadas para a análise do corpus de dados. Esta pesquisa aponta para possibilidade de auxiliar empreendedores que estejam interessados em investir neste ramo, bem como auxiliar na gestão de food trucks já existentes, uma vez que os resultados da pesquisa revelam os fatores essenciais para o sucesso nesse segmento: noções de empreendedorismo, conhecimento em administração, criatividade, inovação e fidelidade a uma proposta inovadora e irreverente de alimentação, lazer e entretenimento.
DOI: 10.18226/23190639.v4n3.01
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Revista Brasileira de Gestão e Inovação has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Revista Brasileira de Gestão e Inovação to publish and make its articles available to the whole community.
RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format, linking to RBGI site.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
#RBGI