A STUDY ABOUT THE ROLE OF TECHNOLOGICAL INOVATION CENTER IN THE CONTEXT OF A PROJECT OFFICE AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF ESPÍRITO SANTO
DOI:
https://doi.org/10.18226/23190639.v12n1.03Keywords:
Project Office, Technological Innovation Center, NIT, Innovation, Public UniversityAbstract
Objective: This research aimed to present a management model in which the Technological Innovation Center (NIT) of the Federal University of Espírito Santo (UFES) assumes a new role within the University.
Design/Method/Approach: The research adopted a qualitative approach and was classified as applied research, focusing on the practical application of new knowledge to solve problems involving the interests of the Public University. The study considered the growing demand for innovation services and the need for the NIT to integrate with other UFES actors.
Originality/Relevance: The study proposes a new structural model for the NIT, expanding its role beyond intellectual property management and strengthening its engagement with technology transfer activities. This has direct implications for research laboratories and their relationships with external sectors.
Main Results/Findings: The proposed management model positions the NIT as a strategic support structure for innovation processes, enhancing its connection with research environments and external partnerships. The approach fosters entrepreneurial and innovative activities within the academic setting.
Theoretical and Methodological Contributions: The model contributes to the debate on new ways to operationalize innovation in public universities, proposing a more integrated and practice-oriented approach aligned with social and market demands.
Contributions to Society and Organizations: The proposed structure encourages academic community members to engage in entrepreneurial initiatives by promoting practical activities in the classroom, which become spaces for innovation and the development of real-world solutions.
References
Aubry, M., & Brunet, M. (2016). Organizational Design in Public Administration: Categorization of Project Management Offices. Project Management Journal, 47(5), 107–129. https://doi.org/10.1177%2F875697281604700508
Albuquerque, A. & Andrade, P. R. M. (2014). Escritório de Projetos: características, vantagens e o planejamento de sua implantação no setor público. Revista Brasileira de Gerenciamento de Projetos (RBGP), 11. DOI: 10.13140/2.1.4983.1363.
Drucker, P. F. (2003). Inovação e Espírito Empreendedor. Pioneira Thomson.
De Carvalho, K. E. M. (2015). Impactos do PMO no desempenho da organização pública: o caso de uma instituição de ensino superior. Revista de Gestão e Projetos (GeP), 6(2). https://doi.org/10.5585/gep.v6i2.368
Etzkowitz, H., & Zhou, C. (2017). Hélice Tríplice: inovação e empreendedorismo universidade-indústria-governo. Estudos Avançados, 31(90), 23-48. https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/137883
Fonseca, G. L. M. (2021). Escritório de projetos em organizações públicas: análise do desempenho e da aderência à estratégia empresarial. Braz. J. of Bus., 3(2), 1584-1602. https://doi.org/10.34140/bjbv3n2-020
Fernandes, G., Pinto, E. B., Araújo, M., & Machado, R. J. (2018). The roles of a Programme and Project Management Office to support collaborative university–industry R&D. Total Quality Management & Business Excellence, 1–26. https://doi.org/10.1080/14783363.2018.1436963
Fleury, M. T. L., & Werlang, S. R. C. (2017) Pesquisa aplicada: conceitos e abordagens. gv, pesquisa. https://periodicos.fgv.br/apgvpesquisa/article/download/72796/69984/150874
Gerhardt, T. E., & Silveira, D. T. (2009). Métodos de pesquisa. (1. ed.). UFRGS.
Guia de modelagem de processos: utilizando o Bizagi Modeler. (2016). Secretaria de Estado de Gestão do Estado de Mato Grosso Superintendência de Desenvolvimento Organizacional Escritório de Gerenciamento de Processos https://egprocessos.seplag.mt.gov.br/escritorio/assets/uploads/kcfinder/files/GUIA-DE-MODELAGEM-DE-PROCESSOS-UTILIZANDO-A-FERRAMENTA-BIZAGI-MODELER(1).pdf
Justo, A. S. (2018). O que é PMO? 7 passos para implantar um escritório de projetos com sucesso na sua empresa! https://www.euax.com.br/2018/09/pmo-escritorio-de-projetos/
Junqueira, M. A. D. R., & Passador, C. S. (2019). O impacto do escritório de gestão de projetos na pesquisa científica. Rev. Adm. Pública, 53 (6), 1179-1188. https://doi.org/10.1590/0034-761220180125
Katz, I. S. S., Prado, F. O, & Souza, M. A. (2017). Processo de implantação e estruturação do Núcleo de Inovação Tecnológica. Revista Gestão & Tecnologia, 18(1), 225-25.
Lei n. 10.973, de 2 de dezembro de 2004. Dispõe sobre incentivo à inovação. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.973.htm
Lösch, S., Rambo, C. A., & Ferreira, J. L. (2023). A pesquisa exploratória na abordagem qualitativa em educação. Rev. Ibero-americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 18.https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/download/17958/17247/72767
Moura, J., & Serafini, P. (2019). Escritórios de gerenciamento projetos: práticas de implementação de Project Management Office em universidades federais brasileiras. XXIV Congresso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, Buenos Aires, Argentina.
Miranda, T. B., Ceolin, A. C., & Moraes, I. C. (2022). Escritório de gerenciamento de projetos nas instituições de ensino superior brasileiras: uma análise bibliométrica. v. 4, n. 30 https://revista.unicuritiba.edu.br/index.php/admrevista/article/view/129
Moutinho, J. A., & Kniess, C. T. (2012). Contribuições de um escritório de gerenciamento de projetos em um laboratório de P&D de uma Universidade Pública. Revista de Gestão e Projetos (GeP), São Paulo, 3(2), 260-271.
Oliveira Pinto, G., Mello, L. C. B. B., & Spiegel, T. (2019). Melhores práticas na implantação de um escritório de gerenciamento de projetos: uma revisão sistemática da literatura. Sistemas & Gestão, 14, 448-463. https://doi.org/10.20985/1980-5160.2019.v14n4.1580
Oliveira, J. M., Jurach, G. A., Pinto, R. S., & Kerchime, L. M. (2017). Project offices and the federal universities: a study on project management in the context of higher education institutions. Revista de Gestão de Projetos (GEP), 8(3). https://doi.org/10.5585/gep.v8i3.582
PMI. (2017). A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide), 6th ed., Project Management Institute, Newtown Square, Pennsylvania, USA.
Pamplona, J. B., & Penof, D. G. (2021). Funções e contribuições das universidades na geração de inovações: o caso da Região do Grande ABC Paulista. Camp. Sorocaba, SP. https://www.scielo.br/j/aval/a/T6S39wHJzx3Fr7jYsGfHQrx/?format=pdf
Pauli, C., & Sell, D. (2019). Gestão do conhecimento em escritórios de gerenciamento de projetos: diagnóstico e definição de estratégias para um instituto de pesquisa privada. Revista de Gestão e Projetos, 10(3), 47-63. DOI: https://doi.org/10.5585/GeP.v10i3.1441
Prado, A. C. L., De Oliveira, N. P., & Barichello, R. (2017). Nível de maturidade de um escritório de projetos inserido em uma Universidade. Anais do VI SINGEP, São Paulo (SP), Brasil.
Roncalio, L. B., & Richartz, F. (2021). Proteção da propriedade intelectual por empresas incubadas: A utilização de métodos formais e não formais. REGEPE, 10(2), 1-11, e1733. https://doi.org/10.14211/regepe.e1733
Rodrigues, S. S. C., & Soares, F. S. F. (2018). Uma Proposta de Gestão de Projetos Para uma Universidade Pública. Revista Gestão.Org, 16(7), Edição Especial, 264-278. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7005915
Sergeeva, N., & Ali, S. (2020). The Role of the Project Management Office (PMO) in Stimulating Innovation in Projects Initiated by Owner and Operator Organizations. Project Management Journal, 875697282091921. https://doi.org/10.1177%2F8756972820919215
Siedschlag, D., Da Silva Junior, O. F. P., & Alves, C. S. R. (2016). A contribuição do escritório de gestão de projetos – EGP na gestão estratégica de uma universidade comunitária. Revista de Gestão de Projetos (GEP), 7(3). https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/9648/4393
Silva, F. G., Ribeiro, J. A., & Barros, F. M. R. (2019). Mapeamento da atuação dos Núcleos de Inovação Tecnológica dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia dos estados de Minas Gerais e Espírito Santo. RASI, Volta Redonda (RJ), 5(2), 180-197. https://www.rasi.vr.uff.br/index.php/rasi/article/view/344/78
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Carlos Fundão Farias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Revista Brasileira de Gestão e Inovação has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Revista Brasileira de Gestão e Inovação to publish and make its articles available to the whole community.
RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format, linking to RBGI site.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
#RBGI