A STUDY ABOUT THE ROLE OF TECHNOLOGICAL INOVATION CENTER IN THE CONTEXT OF A PROJECT OFFICE AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF ESPÍRITO SANTO
Keywords:
Project Office, Technological Innovation Center, NIT, Innovation, Public UniversityAbstract
The Federal University of Espírito Santo (UFES) had its Technological Innovation Center (NIT) created in 2008 with the mission of acting in the management of intellectual property, as well as ensuring compliance with innovation policy. However, with the greater size and demand for services in the area of innovation as a whole, there was a need for intertwining with other UFES actors. Given the above, this research aimed to present a management model in which the NIT assumes a new role at the University. The research adopted a qualitative approach, and is also applied research with the focus on practically applying new knowledge to solve problems that involve the interests of the Public University in question. The NIT as a support structure for intellectual property and technology transfer processes within the proposed structure will bring a new dimension to research laboratories and their relations with sectors outside UFES. Finally, it was observed that the structural model presented could provide a stimulus for members of the academic community, regarding the development of actions aimed at entrepreneurship, as it establishes the use of practical activities within the classroom. , which become dens of innovation.
References
Aubry, M., & Brunet, M. (2016). Organizational Design in Public Administration: Categorization of Project Management Offices. Project Management Journal, 47(5), 107–129. https://doi.org/10.1177%2F875697281604700508
Albuquerque, A. & Andrade, P. R. M. (2014). Escritório de Projetos: características, vantagens e o planejamento de sua implantação no setor público. Revista Brasileira de Gerenciamento de Projetos (RBGP), 11. DOI: 10.13140/2.1.4983.1363.
Drucker, P. F. (2003). Inovação e Espírito Empreendedor. Pioneira Thomson.
De Carvalho, K. E. M. (2015). Impactos do PMO no desempenho da organização pública: o caso de uma instituição de ensino superior. Revista de Gestão e Projetos (GeP), 6(2). https://doi.org/10.5585/gep.v6i2.368
Etzkowitz, H., & Zhou, C. (2017). Hélice Tríplice: inovação e empreendedorismo universidade-indústria-governo. Estudos Avançados, 31(90), 23-48. https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/137883
Fonseca, G. L. M. (2021). Escritório de projetos em organizações públicas: análise do desempenho e da aderência à estratégia empresarial. Braz. J. of Bus., 3(2), 1584-1602. https://doi.org/10.34140/bjbv3n2-020
Fernandes, G., Pinto, E. B., Araújo, M., & Machado, R. J. (2018). The roles of a Programme and Project Management Office to support collaborative university–industry R&D. Total Quality Management & Business Excellence, 1–26. https://doi.org/10.1080/14783363.2018.1436963
Fleury, M. T. L., & Werlang, S. R. C. (2017) Pesquisa aplicada: conceitos e abordagens. gv, pesquisa. https://periodicos.fgv.br/apgvpesquisa/article/download/72796/69984/150874
Gerhardt, T. E., & Silveira, D. T. (2009). Métodos de pesquisa. (1. ed.). UFRGS.
Guia de modelagem de processos: utilizando o Bizagi Modeler. (2016). Secretaria de Estado de Gestão do Estado de Mato Grosso Superintendência de Desenvolvimento Organizacional Escritório de Gerenciamento de Processos https://egprocessos.seplag.mt.gov.br/escritorio/assets/uploads/kcfinder/files/GUIA-DE-MODELAGEM-DE-PROCESSOS-UTILIZANDO-A-FERRAMENTA-BIZAGI-MODELER(1).pdf
Justo, A. S. (2018). O que é PMO? 7 passos para implantar um escritório de projetos com sucesso na sua empresa! https://www.euax.com.br/2018/09/pmo-escritorio-de-projetos/
Junqueira, M. A. D. R., & Passador, C. S. (2019). O impacto do escritório de gestão de projetos na pesquisa científica. Rev. Adm. Pública, 53 (6), 1179-1188. https://doi.org/10.1590/0034-761220180125
Katz, I. S. S., Prado, F. O, & Souza, M. A. (2017). Processo de implantação e estruturação do Núcleo de Inovação Tecnológica. Revista Gestão & Tecnologia, 18(1), 225-25.
Lei n. 10.973, de 2 de dezembro de 2004. Dispõe sobre incentivo à inovação. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.973.htm
Lösch, S., Rambo, C. A., & Ferreira, J. L. (2023). A pesquisa exploratória na abordagem qualitativa em educação. Rev. Ibero-americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 18.https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/download/17958/17247/72767
Moura, J., & Serafini, P. (2019). Escritórios de gerenciamento projetos: práticas de implementação de Project Management Office em universidades federais brasileiras. XXIV Congresso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, Buenos Aires, Argentina.
Miranda, T. B., Ceolin, A. C., & Moraes, I. C. (2022). Escritório de gerenciamento de projetos nas instituições de ensino superior brasileiras: uma análise bibliométrica. v. 4, n. 30 https://revista.unicuritiba.edu.br/index.php/admrevista/article/view/129
Moutinho, J. A., & Kniess, C. T. (2012). Contribuições de um escritório de gerenciamento de projetos em um laboratório de P&D de uma Universidade Pública. Revista de Gestão e Projetos (GeP), São Paulo, 3(2), 260-271.
Oliveira Pinto, G., Mello, L. C. B. B., & Spiegel, T. (2019). Melhores práticas na implantação de um escritório de gerenciamento de projetos: uma revisão sistemática da literatura. Sistemas & Gestão, 14, 448-463. https://doi.org/10.20985/1980-5160.2019.v14n4.1580
Oliveira, J. M., Jurach, G. A., Pinto, R. S., & Kerchime, L. M. (2017). Project offices and the federal universities: a study on project management in the context of higher education institutions. Revista de Gestão de Projetos (GEP), 8(3). https://doi.org/10.5585/gep.v8i3.582
PMI. (2017). A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide), 6th ed., Project Management Institute, Newtown Square, Pennsylvania, USA.
Pamplona, J. B., & Penof, D. G. (2021). Funções e contribuições das universidades na geração de inovações: o caso da Região do Grande ABC Paulista. Camp. Sorocaba, SP. https://www.scielo.br/j/aval/a/T6S39wHJzx3Fr7jYsGfHQrx/?format=pdf
Pauli, C., & Sell, D. (2019). Gestão do conhecimento em escritórios de gerenciamento de projetos: diagnóstico e definição de estratégias para um instituto de pesquisa privada. Revista de Gestão e Projetos, 10(3), 47-63. DOI: https://doi.org/10.5585/GeP.v10i3.1441
Prado, A. C. L., De Oliveira, N. P., & Barichello, R. (2017). Nível de maturidade de um escritório de projetos inserido em uma Universidade. Anais do VI SINGEP, São Paulo (SP), Brasil.
Roncalio, L. B., & Richartz, F. (2021). Proteção da propriedade intelectual por empresas incubadas: A utilização de métodos formais e não formais. REGEPE, 10(2), 1-11, e1733. https://doi.org/10.14211/regepe.e1733
Rodrigues, S. S. C., & Soares, F. S. F. (2018). Uma Proposta de Gestão de Projetos Para uma Universidade Pública. Revista Gestão.Org, 16(7), Edição Especial, 264-278. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7005915
Sergeeva, N., & Ali, S. (2020). The Role of the Project Management Office (PMO) in Stimulating Innovation in Projects Initiated by Owner and Operator Organizations. Project Management Journal, 875697282091921. https://doi.org/10.1177%2F8756972820919215
Siedschlag, D., Da Silva Junior, O. F. P., & Alves, C. S. R. (2016). A contribuição do escritório de gestão de projetos – EGP na gestão estratégica de uma universidade comunitária. Revista de Gestão de Projetos (GEP), 7(3). https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/9648/4393
Silva, F. G., Ribeiro, J. A., & Barros, F. M. R. (2019). Mapeamento da atuação dos Núcleos de Inovação Tecnológica dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia dos estados de Minas Gerais e Espírito Santo. RASI, Volta Redonda (RJ), 5(2), 180-197. https://www.rasi.vr.uff.br/index.php/rasi/article/view/344/78
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Carlos Fundão Farias
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Revista Brasileira de Gestão e Inovação has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Revista Brasileira de Gestão e Inovação to publish and make its articles available to the whole community.
RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format, linking to RBGI site.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
#RBGI