CREATIVITY AND INNOVATION: CRALVES FRAMEWORK APPLICATION ANALYSIS TO GENERATE NEW BUSINESS IDEAS IN A PUBLISHING STARTUP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/23190639.v10n2.03

Keywords:

Creativity, Innovation, Framework Cralves, Editorial Market

Abstract

According to the diagnosis of a survey carried out by Nielsen Book for the Câmara Brasileira do Livro (CBL) and the Sindicato Nacional de Editores de Livros (SNEL), in 2021, for the Brazilian publishing market, physical bookstores lose sales, but on the other hand there is a growth following the exclusively virtual bookstores. In the context of innovation in this market, a digital platform has emerged to facilitate the process of producing and selling books. An ecosystem powered by various customer segments, writers, designers, proofreaders, print services and finally end customers, readers. In order to create ideas and businesses also for improving processes, using the Cralves Framework, a bibliographic review of the existing literature was carried out to analyze how tools and techniques were used in its process. Corroborating with the potential of generating creative, real and individual ideas, with the potential of generating ideas, with the possible individualization, with the potential of generating ideas, with the true identity, with the capacity of individuals, with the potential of generation of ideas, with the ability to define, with the possibility of individuals, with the potential to generate ideas, facts, individuals, capable of corroborating the potential of generating ideas in groups. Contributed to the management of creativity and innovation. It provided engagement between the parties from the unfolding of the actions taken.

DOI: 10.18226/23190639.v10n2.03

Author Biographies

Waldelino Duarte Ribeiro, Federal University of Rio Grande do Norte

Mestrando no Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Inovação da Universidade Federal do rio Grande do Norte. Especialista em Gestão de Projetos e em Gestão de Processos pela mesma universidade. Tecnólogo em Redes de Computadores pela Estácio/RN.

Cristiano Alves, Universidade Federal de Santa Catarina

PhD em Engenharia Mecânica pela Universidade Técnica de Lisboa - Instituto Superior Técnico, Mestre e Bacharel em Desenho Industrial pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) . Membro dos grupos de pesquisas Compósitos Lignocelulósicos (UNESP/Botucatu), IN+ Center for Innovation, Technology and Policy Research (Universidade Técnica de Lisboa) e Grupo LOGO (UFSC) em linhas de pesquisas de desenvolvimento componentes técnicos para a indústria automobilística e ferroviária, e sistemas de gestão de Ecodesign e sustentabilidade de produtos e processos. Possui experiência como designer automotivo (Mercedes Benz do Brasil), gerente de design (Maquinas Agrícolas Jacto) e diretor de P&D (Ancel - Tecnologia em Compósitos) professor de Design da Universidade Eurípides de Marília (UNIVEM), da Universidade de Sorocaba-SP e da Faculdade de Administração e Artes de Limeira (FAAL). Atuou como coordenador do curso de Design da UFRN, como idealizador e coordenador do grupo de pesquisa ECOAR - Design, Inovação e Sustentabilidade e do Núcleo de Design, Inovação e Sustentabilidade da UFRN (NDIS). Atualmente é professor adjunto do curso de design da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e professor permanente do programa de Mestrado Profissional em Ciência, Tecnologia e Inovação da UFRN (MPInova). Atua na área do Industrial Design, com ênfase em Desenvolvimento e Gestão de Produtos, atuando principalmente nos seguintes temas: Design Estratégico Sustentável, Materiais Compósitos Naturais, Eco-Design, Sustentabilidade, Desenvolvimento de Produtos Sustentáveis, Análise de Ciclo-de-Vida (ACV/LCA) de Produtos e Processos e Avaliação Ambiental Estratégica.

Orivaldo Vieira de Santana Júnior, Federal University of Rio Grande do Norte

Doctor and master by the Center for Informatics at UFPE. Graduated in Computer Science from the Federal University of Bahia. Adjunct Professor at ECT / UFRN and Professor at the Postgraduate Program in Science, Technology and Innovation (PPgCTI). He has experience in the field of Computer Science, with an emphasis on Computer Systems, working mainly on the following topics: Machine Learning, Educational Data Science, Educational Robotics and Industry 4.0.

References

Brown, T. (2018). Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Alta Books.

Camp, R. C., & Camp Robert, C. (1989). Benchmarking: the search for industry best practices that lead to superior performance (pp. 3-36). Milwaukee, WI: Quality Press.

Deming, W. E. (1986). Out of the Crisis: quality, productivity and competitive position. Cambridge: Cambridge University Press.

Dutra, F. F., Alves, C., Carvalho, Z. V., Matamoros, E. P., & Sabino, W. C. (2021). Análise de framework criativo Cralves para potencialização de proposta de valor de modelo de negócios de ecoinovações. VII Encontro Nacional de Propriedade Intelectual.

Edwards, S., & Cooper, N. (2010). Mind mapping as a teaching resource. The clinical teacher, 7(4), 236-239.

Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed.

Gaião Filho, I., & Campos, F. (2016). Análise comparativa da experiência das técnicas criativas Brainstorming e Método 635 a partir da Teoria da Atividade. Revista dos encontros internacionais Ergotrip Design, (1), 10-19.

Gray, D., Brown, S., & Macanufo, J. (2012). Gamestorming: jogos corporativos para mudar, inovar e quebrar regras. Rio de Janeiro, RJ: Alta Books.

Guerreiro, M. C. R. F., & Wechsler, S. M. (1988). Sobre Criatividade. Jornal de Psicologia, 7, 4, 3-7.

Guilford, J. P. (1951). Creativity. In: American Psychologist. v. 5, n. 9.

Kneller, G. (1978). Arte e Ciência da Criatividade. São Paulo: Ibrasa.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2006). Administração de marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Lewrick, M., Link, P., & Leifer, L. (2019). A jornada do Design Thinking: transformação digital prática de equipes, produtos, serviços, negócios e ecossistemas. Rio de Janeiro: Alta Books.

Lowdermilk, T. (2019). Design Centrado no Usuário. São Paulo: Novatec.

Magaldi, S., Neto, J. S. (2018). Gestão do amanhã: tudo o que você precisa saber sobre gestão, inovação e liderança para vencer na 4ª revolução industrial. São Paulo: Gente.

Magaldi, S., Neto, J. S. (2020). Estratégia adaptativa: o novo tratado do pensamento estratégico. São Paulo: Gente.

Melo, A., & Abelheira, R. (2015). Design Thinking & Thinking Design: Metodologia, ferramentas e uma reflexão sobre o tema. São Paulo: Novatec.

Nachmanovitch, S. (1993). Ser criativo: o poder de improvisação na vida e na arte. São Paulo: Summus.

Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2011). Business Model Generation: inovação em modelos de negócios. Rio de Janeiro: Alta Books.

Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G., & Smith, A. (2019) Value Proposition Design: como construir proposta de valor inovadores. Rio de Janeiro: Alta Books.

Osterwalder, A., & Bland, D. J. (2020). Testando Ideias de Negócios. Rio de Janeiro: Alta Books.

Pearson, A. (2011). Criatividade e Inovação. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Pijl, P. V. der, Lokitz, J., & Solomon, L. K. (2018). Planeje melhor seu negócio: novas ferramentas, habilidades e mentalidades para estratégia e inovação. Rio de Janeiro: Alta Books.

Sanmartim, S. M. (2012). Criatividade e inovação na empresa: do potencial à ação criadora. São Paulo: Trevisan.

Scherer, F. O. (2016). Gestão da inovação na prática: como aplicar conceitos e ferramentas para alavancar a inovação. São Paulo: Atlas.

Schumpeter, J. A. (1911). Teoria do desenvolvimento econômico.

Schwab, K. (2019). A Quarta Revolução Industrial. São Paulo: Edipro.

Seelig, T. (2021). Encontre sua Criatividade. Caxias do Sul: Belas-Letras.

Silva, M. J. V. e, Filho, Y. V. e S., Adler, I. K., Lucena, B. F., & Russo, B. (2012). Design Thinking: inovação em negócios. Rio de Janeiro: MJV Press.

STICKDORN, M., HORMESS, M., LAWRENCE, A., & SCHNEIDER, J. (2020). Isto é design de serviço na prática: como aplicar o design de serviço no mundo real - manual do praticante. Porto Alegre: Bookman.

Waengertner, P. (2018). A estratégia da inovação radical: como qualquer empresa pode crescer e lucrar aplicando os princípios das organizações de ponta do Vale do Silício. São Paulo: Gente.

Downloads

Published

2023-01-01

How to Cite

Duarte Ribeiro, W., Alves, C., & Vieira de Santana Júnior, O. (2023). CREATIVITY AND INNOVATION: CRALVES FRAMEWORK APPLICATION ANALYSIS TO GENERATE NEW BUSINESS IDEAS IN A PUBLISHING STARTUP. Brazilian Journal of Management and Innovation (Revista Brasileira De Gestão E Inovação), 10(2), 40–55. https://doi.org/10.18226/23190639.v10n2.03