INNOVATION CULTURE AS A FACTOR OF COMPETITIVENESS IN A PUBLIC COMPANY OF ENERGY SOLUTIONS: A CASE STUDY AT CEMIG SIM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/23190639.v10n3.07

Keywords:

inovação, cultura de inovação, competitividade, empresa pública, setor elétrico

Abstract

The article discusses the culture of innovation as a factor to stimulate competitiveness in an energy solutions company. The research, of an exploratory, descriptive and qualitative approach, aimed to identify, from the structured interview and the documentary research, which are the elements to stimulate the culture of innovation adopted by Cemig Sim, subsidiary of energy solutions of Companhia Energética de Minas Gerais. The script of questions consisted of 22 questions, being applied to the Marketing, Culture and Customer Success Manager. After data collection, the guidelines to encourage innovation adopted by Cemig Sim were compared with the model proposed by Dutra e Almeida, from 2018, in order to analyze the practices carried out by the company and point out the highlights and possible opportunities for improvement. It was found that of the 33 variables proposed by the aforementioned model, Cemig Sim fully fulfills 26 categories, representing 78.7% of completeness. Initiatives such as error tolerance; learning organizations; cross-functional teamwork; processes and tools for generating new ideas; meet current and potential customers/search for ideas outside the organization; explicit top management support for innovation; creating and maintaining a flexible organizational structure and employee autonomy. However, the company fails to adopt important initiatives for the innovation management process, such as establishing reward and recognition mechanisms for creative behavior; job rotation and; innovation metrics. It is suggested the development of practices that contemplate and encourage such activities in the company.

Author Biographies

Frederico Giffoni de Carvalho Dutra, Universidade FUMEC

Doutor em Gestão da Informação e do Conhecimento (UFMG), Bacharel em Administração, Especialista em Marketing Estratégico, Profissional de comunicação, marketing e inteligência – Companhia Energética de Minas Gerais (CEMIG), docente do Programa de Pós-graduação em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento da Universidade FUMEC.

Fernanda Gomes Almeida, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Gestão e Organização do Conhecimento pela Universidade Federal de Minas Gerais. Bibliotecária na Biblioteca Universitária da Universidade Federal de Minas Gerais (Belo Horizonte, MG - Brasil).

Fábio Corrêa, Universidade FUMEC

Doutor e Mestre em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento (FUMEC). Especialista em Engenharia de Software e Governança de Tecnologia da Informação (FUMEC). Graduado em Sistemas de Informação pela Faculdade COTEMIG. Professor do curso de Ciência da Computação e do Programa de Pós-Graduação em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento da FUMEC.

Jurema Suely de Araújo Nery Ribeiro, Universidade FUMEC

Doutora em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento (FUMEC), Mestre em Administração (FEAD), MBA em Logística, Finanças, Gestão de Instituições e Administração da Produção, Bacharel em Administração (Centro Universitário Newton Paiva). Experiência como gestora nas áreas Administrativa, Planejamento de Controle da Produção, Logística, Almoxarifado, Expedição, Suprimentos. Atualmente é Coordenadora do Curso de Administração da Universidade FUMEC.

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Published

2023-09-11

How to Cite

Giffoni de Carvalho Dutra, F., Gomes Almeida, F. ., Corrêa, F., & Suely de Araújo Nery Ribeiro, J. (2023). INNOVATION CULTURE AS A FACTOR OF COMPETITIVENESS IN A PUBLIC COMPANY OF ENERGY SOLUTIONS: A CASE STUDY AT CEMIG SIM. Brazilian Journal of Management and Innovation (Revista Brasileira De Gestão E Inovação), 10(3). https://doi.org/10.18226/23190639.v10n3.07