Contributions of artificial intelligence to tourism

Authors

  • Ana Paula dos Santos Porto Universidade Federal de Santa Catarina
  • Valdir Neri França Júnior Universidade Federal de Santa Catarina
  • Eliane Pozzebon Universidade Federal de Santa Catarina

Keywords:

Artificial intelligence, Tourism, Literature review

Abstract

This study aimed to present the contributions of artificial intelligence in tourism. Through a literature review in the Scopus database, 1108 publications were identified, reaching the final selection of 88 articles after applying 5 inclusion criteria. Of these publications, 27 pointed out that AI contributions in tourism are directed to areas that address forecasts and data processing, and 19 point out contributions in the process automation and also robotics, mainly with the use of chatbots for customer service. The results indicate that tourism is an adopter of the benefits of AI, althought several uncharted fields with potential for exploitation.

Author Biographies

Ana Paula dos Santos Porto, Universidade Federal de Santa Catarina

Especialista. Mestranda, Programa de Pós-Graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação, Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, Santa Catarina, Brasil. Currículo: http://lattes.cnpq.br/5079037726181138. E-mail: anapsantosporto@gmail.com

Valdir Neri França Júnior, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduado. Mestrando, Programa de Pós-Graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação, Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, Santa Catarina, Brasil. Currículo: http://lattes.cnpq.br/6145094456908403. E-mail: valdirnerifrancajunior@gmail.com

Eliane Pozzebon, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora. Professora na Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, Santa Catarina, Brasil. Currículo: http://lattes.cnpq.br/9999217523842385.E-mail: eliane.pozzebon@ufsc.br

Published

2023-12-22