Smart Tourism Destination and the Experience of Tourists:

A systematic review of the review of the literature in Brazilian Journals

Authors

Keywords:

Smart Tourism Destinations, Smart Tourism, Tourist Experience, Information and Communication Technology

Abstract

With greater use and access to new technologies, notably cloud computing, virtual and augmented reality, mobile technologies and the adoption of social media, the concept of intelligence became more explored, expanding from objects and gaining more scenarios. large cities, like cities and all that, through the integration of this communication and information technology with the physical infrastructure. Smart Tourist Destinations (DTI) are locations that use the base of smart cities to support mobility, accommodation, food and entertainment, aiming to provide a better experience to tourists. In this context, the main objective of this article is to systematically review Brazilian scientific publications, seeking to identify how the relationship between DTIs and the tourist experience has been studied. Within the chosen methodology, an adaptation of the model by Costa and Zoltowski (2014) was made and as a criterion for choosing the database, the list of national journals developed by the Graduate Program in Tourism at EACH-USP was considered. After selecting the articles, data was extracted using a Google spreadsheet to build the analysis corpus for further processing in the Iramuteq software. Based on the data obtained, the analysis of the results showed that although there is a clear evolution of research on DTI and the tourist experience, the destinations studied are still in the process of becoming a DTI, with favorable factors and elements in development to reach the level of intelligence of the destination. With the research findings, an analysis was made based on some dimensions, such as: Experience Dimension, Management and Development Dimension and Methodological Dimension, in order to understand how the studies of these themes are going.

Author Biographies

Marilia Paes-Cesario, UFRN

Doutoranda em Turismo, pelo Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE - 2006), com dissertação sobre a experiência de uso do espaço urbano pela Atividade Turística (Rio Capibaribe); Especialista em Planejamento e Gestão do Turismo (UPE - 2002) pela Universidade de Pernambuco (com pesquisa sobre a Qualidade no Atendimento) e Graduada em Turismo pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE - 1999). Tem 19 anos de experiência na docência em IES do Recife e também foi coordenadora de Cursos de Turismo (FACOTTUR) e de Eventos (FACULDADE SENAC). Também deu aula em cursos de pós-graduação, sempre na área de turismo e hotelaria. Foi professora Formadora e Coordenadora do EAD do Governo do Estado, atuando nos cursos de Hospedagem e Eventos. Além de ter atuado como docente da UFPE (substituta) nos cursos de Hotelaria e Turismo do DHT - Departamento de Hotelaria e Turismo em 2017 e 2018. Com conhecimento e atuação nas áreas de Gestão, Qualidade & Inovação, atua hoje como consultora de qualidade em atendimento em restaurantes, bares e hotéis, capacitando a mão de obra da cadeia produtiva do turismo e trabalhando a gestão com o uso de estratégias de Customer Success. Em 2020.2 foi aluna especial da EACH/USP, cursando 3 disciplinas do doutorado em Turismo e também aluna especial do Programa de Pós-graduação em Turismo da UFRN, cursando a disciplina de Tecnologia da Informação: teorias e tendências.

Maria Valeria Araujo, UFRN

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1991), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1998) e doutorado em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (2004). Atualmente exerce a função de chefe do Departamento de Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, onde atua como professora adjunta desde 2008. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em: Mercadologia, Logística, Recursos Humanos e Administração Geral. Líder do grupo de pesquisa Método do Caso - UFRN. Dentre as principais áreas de interesse estão: Estratégia, Casos Para Ensino, Interface Marketing-Logística, Turismo.

Published

2022-08-31

Issue

Section

Sambas and Tourism in transdisciplinary perspective