Digital Content Marketing in Tourism

Factors influencing the intention to travel

Authors

Keywords:

Digital content marketing, destination marketing, behavior consumer, Intention to travel

Abstract

Amidst the constant changes in marketing for developing strategies that reach a diverse consumer audience, Digital Content Marketing [DCM] emerges in the market and academic literature as an innovative technique for the diffusion of goods and services. This study analyzed how DCM can impact loyalty and the decision to travel to a tourism destination using Advertising Value and Brand Loyalty theories. Such theories have already been used in researches on DCM. In this study, we tried to adapt them, having the dissemination of tourism destinations as object. An exploratory-descriptive, quantitative research was carried out, with 102 respondents, in three stages. In each of them, text and images were presented with DCM characteristics, containing informative and entertainment aspects. From the Structural Equation Modeling, it was noticed that <informational value> and <entertainment value> characteristics are able to influence loyalty to the destination brand and to the website where its content is published, generating purchase/travel intention. It is expected that these findings can serve as a starting point for further research on DCM in tourism, as well as influence managers in content production to promote destinations.

Author Biographies

Jackson de Souza, Instituto Federal do Pará/Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorando e Mestre em Turismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); Bacharel em Turismo pela Faculdade Estácio de Sergipe; Bacharel em Comunicação Social Hab. Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Atua como Professor EBTT, no eixo de Turismo, Hospitalidade e Lazer do Instituto Federal do Pará - IFPA Campus Altamira. Pesquisador nas áreas de marketing turístico, tecnologia da informação e comunicação no turismo, comportamento do consumidor e ética publicitária. 

Andréia Magalhães da Rocha, Universidade Estadual do Piauí/Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutoranda em Turismo-UFRN. Docente do Curso de Bacharelado em Turismo-UESPI. Mestra em Turismo- UFRN. Especialista em Docência do Ensino Superior- UESPI. Bacharel em Turismo- UESPI. Atua principalmente nos seguintes temas: Turismo. Planejamento Turístico. Desenvolvimento Local, Regional e Turístico. Políticas Públicas em Turismo.

Sérgio Marques Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Engenharia Agronômica pela Universidade de São Paulo (1989), mestrado em Agronomia pela Universidade de São Paulo (1993) e doutorado em Agronomia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1998). Atualmente é professor titular da Universidade Federal do Rio Grande do Norte(UFRN), atuando nos cursos de graduação em Agronomia e Engenharia Florestal, na área de Gestão de Projetos e no Programa de Pós-graduação em Turismo (PPGTUR), com ênfase em gestão de projetos turísticos.

Published

2023-05-23

How to Cite

de Souza, J., Magalhães da Rocha, A., & Marques Júnior, S. (2023). Digital Content Marketing in Tourism: Factors influencing the intention to travel. Revista Rosa Dos Ventos - Turismo E Hospitalidade, 15(2). Retrieved from https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/view/11690