CROWDFUNDING: UMA ANÁLISE DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA EM BASES DE DADOS DE 2013 A 2017 | CROWDFUNDING: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN DATABASES FROM 2013 TO 2017
Keywords:
crowdfunding, análise bibliométrica, inovaçãoAbstract
O objetivo deste trabalho foi investigar a produção de artigos científicos sobre o tema crowdfunding, publicados no período de 2013 a 2017. Foi realizada uma análise bibliométrica de 77 artigos coletados das bases de dados Web os Science e EBSCOhost. Para tratamento dos dados foi utilizada a estatística descritiva, a técnica de elaboração de nuvem de palavras e a análise de conteúdo, empregando-se quatro categorias descritas por Kirby e Worner (2014) para segmentar os artigos selecionados: 1. ‘Social Lending / Donation Crowdfunding’, 2. ‘Reward Crowdfunding’, 3. ‘Peer-to-Peer Lending’ - P2P e 4. ‘Equity Crowdfunding’. Constatou-se que a produção científica não foi uniforme no período, com 49,35% dos artigos publicados em 2017. O continente Europeu apresentou 54 instituições na filiação dos artigos, a categoria ‘Reward Crowdfunding’ contemplou 40,25% do total de artigos analisados e o termo ‘P2P’ obteve 22 aparições na nuvem de palavras-chave. Os achados contribuem para sinalizar oportunidades de pesquisas sobre crowdfunding, especialmente em instituições acadêmicas da América do Sul e África. Considerando a regulamentação referente a categorias de crowdfunding no Brasil, o estudo pode contribuir, também, para reflexões de gestores, empresas e demais interessados na adoção de inovações relativas à captação de recursos financeiros por meio da internet.
DOI: 10.18226/23190639.v7n3.04
Márcio Rossi*, Universidade de Brasília (UNB). Brasil.
E-mail: marciorossi7989@gmail.com
Carlos André de Melo Alves, Universidade de Brasília (UNB). Brasil.
E-mail: carlosandre@unb.br
Submetido: Outubro 2018
Aceito: Agosto 2019
*Contato para Correspondência
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Revista Brasileira de Gestão e Inovação has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Revista Brasileira de Gestão e Inovação to publish and make its articles available to the whole community.
RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format, linking to RBGI site.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
#RBGI