Idosos como publico estratégico: comportamento do consumidor da terceira idade na região de Porto Alegre - RS
Keywords:
Comportamento do consumidor, Terceira Idade, Marketing Estratégico.Abstract
Este estudo se propôs a analisar as características do comportamento do consumidor da terceira idade que podem influenciar nas decisões de marketing dos supermercados de Porto Alegre. Este estudo consistiu-se em pesquisa exploratória, com relação aos meios de investigação, tratou-se de uma pesquisa de campo e de pesquisa bibliográfica. Por meio da aplicação de 200 questionários com consumidores idosos, buscou-se, no que tange aos objetivos, traçar o perfil do consumidor, bem como analisar se o mercado varejista de Porto Alegre - RS está preparado para atender esses consumidores. Os resultados obtidos demonstram um elevado nível de insatisfação dos consumidores da terceira idade, 54% classificam os serviços de atendimentos dos supermercados como ruim, justificando a falta de fidelização desses consumidores, no qual, 74% realizam suas compras em mais de um supermercado, situação essa, ocasionada pela falta de estratégias de marketing voltadas para os consumidores idosos.
DOI: 10.18226/23190639.v2n2.04
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Revista Brasileira de Gestão e Inovação has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Revista Brasileira de Gestão e Inovação to publish and make its articles available to the whole community.
RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format, linking to RBGI site.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
#RBGI