PRODUCT VARIETY MANAGEMENT: A PROPOSAL OF METRICS AND INDICATORS FOR THE COSMETIC INDUSTRY | GESTÃO DE VARIEDADES DE PRODUTOS: UMA PROPOSTA DE MÉTRICAS E INDICADORES PARA A INDÚSTRIA DE COSMÉTICA

Authors

  • Luiz Thyerre Oliveira Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Cefet/RJ
  • Carmine Oliveira Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Cefet/RJ
  • Diego Barros Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Cefet/RJ
  • Augusto Cunha Reis Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Cefet/RJ
  • Ana Claudia Dias UFF-Universidade Federal Fluminense http://orcid.org/0000-0002-5380-901X
  • Haydee Silveira UFF-Universidade Federal Fluminense

Keywords:

Product Variety, Product Variety Management (PVM), Mix of Products, Cosmetics industry

Abstract

This paper aims to present the problems faced by companies in relation to Product Variety Management (PVM), make the management of the company's product variety studied less complex and more dynamic, balancing the marketing team's objectives with the constraints of the industry,  proposing suggestions to assist in decision making and presenting metrics for PVM evaluation.
The variety of products is a current theme and present in the day to day business. With the proliferation of diversified and customized products to meet the demands of different market segments, companies face difficulties to manage the increasing in their portfolio,  where excessive quantity of products can cause confusion in customers and difficulties in the operation. On the other hand, the scarcity of diversified products can mean loss of market share and competitiveness.   
The study is developed from the observation of the production of a cosmetics company located at Pavuna, state of Rio de Janeiro. Based on the knowledge of each department dynamics and variables involved with the offered product mix, this study indicates ways to minimize the difficulties arising from PVM, presenting management tools to streamline and improve product-related decision making.

 

DOI: 10.18226/23190639.v7n2.01

 

 

Luiz Thyerre Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Brasil.

E-mail: thyerre.oliveira@gmail.com

 

Carmine Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Brasil.

E-mail: carminemontico@yahoo.com.br

 

Diego Barros, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Brasil.

E-mail: diegoseelinger@gmail.com

 

Augusto Cunha Reis, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Brasil.

E-mail: professor.augusto.reis@gmail.com

 

Ana Claudia Dias*, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Brasil.

E-mail: missdias@gmail.com

 

Haydee Silveira, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Brasil.

E-mail: haydeemcsb@gmail.com

 

 

 

 

Submetido: Julho 2018

Aceito: Janeiro 2019

*Contato para Correspondência

 

 

Author Biographies

Luiz Thyerre Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Cefet/RJ

Bacharel em Engenharia de Produção pelo CEFET / RJ.

Carmine Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Cefet/RJ

Bacharel em Engenharia de Produção pelo CEFET / RJ.

Diego Barros, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Cefet/RJ

Bacharel em Engenharia de Produção pelo CEFET / RJ.

Augusto Cunha Reis, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Cefet/RJ

 

Doutor em engenharia industrial. Professor do Departamento de Engenharia de Produção do CEFET / RJ.

Ana Claudia Dias, UFF-Universidade Federal Fluminense

Mestre em Sistemas de Gestão pela UFF - Universidade Federal Fluminense. 

Haydee Silveira, UFF-Universidade Federal Fluminense

Mestre em Sistemas de Gestão pela UFF - Universidade Federal Fluminense.

Downloads

Published

2019-12-18

How to Cite

Oliveira, L. T., Oliveira, C., Barros, D., Reis, A. C., Dias, A. C., & Silveira, H. (2019). PRODUCT VARIETY MANAGEMENT: A PROPOSAL OF METRICS AND INDICATORS FOR THE COSMETIC INDUSTRY | GESTÃO DE VARIEDADES DE PRODUTOS: UMA PROPOSTA DE MÉTRICAS E INDICADORES PARA A INDÚSTRIA DE COSMÉTICA. Brazilian Journal of Management and Innovation (Revista Brasileira De Gestão E Inovação), 7(2), 1–28. Retrieved from https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/RBGI/article/view/6408

Issue

Section

RBGI Articles

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.